امنیت

فناوری اطلاعات

February 28, 2017
11:59 سه شنبه، 10ام اسفندماه 1395
کد خبر: 82586

فاجعه امنیتی در اینترنت؛کلمات عبورتان را عوض کنید

شرکت کلودفلیر که خدمات زیرساختی در فضای مجازی ارائه می کند و میلیون‌ها وب سایت از سرویس های آن استفاده می‌کنند از شناسایی مشکلی در اینترنت خبر داد که موجب افشای اطلاعات حساس کاربران می‌شود.
این مشکل اولین بار توسط یک محقق گوگل به نام تاویس اورماندی در 17 فوریه شناسایی شد، اما نشت اطلاعات به علت آسیب پذیری یاد شده از 22 سپتامبر یعنی اواخر شهریور ماه امسال در جریان بوده است.
 
در شرایط خاص، پلاتفورم کلودفلیر داده هایی را به طور تصادفی از شش میلیون مشتری خود مانند فیت بیت، اوبر و … به وب سایت های کوچکتری که متعلق به دیگر مشتریانش بوده، منتقل می کرده است. اطلاعات یاد شده مانند داده های مربوط به کرایه یک تاکسی توسط مشتری اوبر یا کلمه عبور فردی در یک وب سایت دیگر ممکن است در حین انجام این انتقال به علت نقص امنیتی کلودفلیر به سرقت رفته باشد.
 
داده هایی که به این شکل نشت کرده اند بر روی وب سایت های مشهور یا پرترافیک ارسال نشده و حتی در این صورت به سادگی و توسط افراد عادی قابل مشاهده نیستند. اما برخی از داده های نشت کرده مانند کوکی های حساس، داده های مربوط به ورود به سایت های مختلف، برخی کلیدهای امنیتی و به خصوص کلیدهای رمزگذاری کلودفلیر در صورتی که به دست هکرها بیفتند می توانند مشکلات جدی ایجاد کنند.
 
کارشناسان همچنین هشدار می دهند که این داده های نشت کرده ممکن است در موتور جستجوهایی مانند گوگل و بینگ به طور تصادفی ذخیره شده و به دست افراد ناصالح بیفتند.
 
با توجه به اینکه کلودفلیر زیرساختی بزرگ از داده های اینترنت را به اشتراک می گذارد، درخواست های ارسالی به وب سایت آن به علت همین مشکل قابل هک کردن و دسترسی توسط اشخاص ثالث است. البته این روند محدود به درخواست های ارسالی HTTP است و کاربران سایت های ایمن HTTPS به احتمال زیاد از این آسیب پذیری آسیب ندیده اند، اما کارشناسان امنیتی به کاربران توصیه می کنند برای درامان ماندن از مشکلات احتمالی حتما کلمات عبور خود در سایت های مختلف را تغییر دهند.
 
شرکت کلودفلیر می گوید تنها یک ساعت بعد از اطلاع از وقوع این مشکل وصله ای نرم افزاری را در تمامی سیستم های وابسته به خود به کار گرفته و در عرض هفت ساعت آسیب پذیری یاد شده را برطرف کرده است. این شرکت برای کسب اطمینان از حل مشکل مذکور با گوگل و دیگر موتورهای جستجو در حال همکاری است تا کش ها و دیگر داده هایی که ممکن است برای سرقت اطلاعات مورد سوءاستفاده قرار بگیرند، پاکسازی شوند. لذا دیگر نمی توان از این جستجوگرها برای سرقت اطلاعات خصوصی کاربران سوءاستفاده کرد.
 
متیو پرینس مدیرعامل کلود فلیر می گوید تنها کاربران سایت های HTML باید هم اکنون نگران سرقت اطلاعات حساس خود باشند. تماس با مدیران این سایت ها کماکان ادامه دارد و کلودفلیر معتقد است مشکل مذکور فعلا محدود به 150 مشتری آن است. در عین حال مدیران برخی سایت های اینترنتی اطلاع رسانی به کاربران خود در مورد پیامدهای این مشکل و اقداماتی که باید توسط کاربران برای درامان ماندن از خطرات امنیتی احتمالی صورت بگیرد را آغاز کرده اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.