اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 28, 2017
13:25 سه شنبه، 10ام اسفندماه 1395
کد خبر: 82596

جایگزینی برای ایمیل وجود دارد؟

کاربرانی که با اسپم، فیشینگ و ویروس‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند ممکن است تصور کنند ایمیل دیگر متناسب با هدفشان نیست، اما چه چیزی می‌تواند برای استفاده افراد جایگزین ایمیل باشد؟
 
مانند بسیاری افراد دیگر، همه ما ممکن است از ایمیل استفاده روزانه داشته باشیم، اما در حال حاضر به دلیل خطرات ناشی از ویروس‌ها، تروجان‌ها، حملات فیشینگ، اسپم و غیره، این به نوعی رابطه عشق و نفرت تبدیل شده است.
 
یکی از مشکلات، شناسایی نادرست ایمیل‌ها به عنوان اسپم است. گاهی ممکن است پوشه اسپم خود را در طول هفته بررسی کنید و ببینید بخش امنیتی یاهو برخی از ایمیل‌های شما را به عنوان اسپم در نظر گرفته و آنها را در پوشه اسپم قرار داده است.
 
حتی ممکن است ایمیل‌هایی از برخی از مخاطبانتان که سال‌هاست با آنها تبادل ایمیل می‌کنید، در این پوشه قرار گرفته باشد. این موضوع می‌تواند موجب مشکلات زیادی شود و گاهی باید برای اطمینان حاصل کردن از اینکه ایمیل شما به مخاطب مورد نظرتان ارسال شده یا نه، از راه‌های دیگری مانند ارسال پیام کوتاه هم استفاده کنید.
 
در نهایت ممکن است تصور کنید ایمیل دیگر نمی‌تواند متناسب با هدف عمل کرده و نیاز شما را به درستی رفع کند، اما باید توجه داشته باشید احتمالا در آینده نزدیک و حتی در آینده دور هم جایگزینی برای ایمیل وجود نخواهد داشت.
 
در واقع به نظر می‌رسد استفاده از فناوری اینترنت بدون یک آدرس ایمیل تقریبا غیرممکن است. زیرا ایمیل‌ها هستند که به عنوان شناسه توسط بسیاری از وب‌سایت‌ها، خدمات ابری و حتی سیستم‌های عامل مانند گوگل اندروید و ویندوز مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین بسیاری از شرکت‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها به اعضای خود یک آدرس ایمیل منحصر به فرد می‌دهند.
 
مزیت‌ بی‌نظیر ارائه ایمیل این است که یا هر کس یک آدرس ایمیل دارد و یا می‌تواند به راحتی یک ایمیل ایجاد کند. صدها راه مختلف برای برقراری ارتباط وجود دارد، از جمله فیس‌بوک مسنجر، اسکایپ، واتس‌اپ، تلگرام و غیره. با وجود این حتی فیس‌بوک با ۱.۸۶ میلیارد کاربر فعال ماهانه دسترسی و گستردگی ایمیل را ندارد. ایمیل با نزدیک به ۴.۶ میلیارد حساب کاربری، در حدود ۲.۷ میلیارد کاربر دارد.
 
دوم مزیت بزرگ ایمیل این است که بر خلاف فیس‌بوک، هیچ کس صاحب آن نیست. هر کسی می‌تواند یک سرویس ایمیل راه‌اندازی کرده و از استانداردهای موجود برای همکاری با هر سرویس ایمیل دیگر استفاده کند، بدون اینکه بخواهد هزینه‌ای به کسی بپردازد. هر کس می‌تواند بدون محدودیت یک برنامه سرویس ایمیل و یا ابزار پردازش ایمیل بنویسد. البته جنبه منفی این موضوع این است که اکثر ایمیل‌ها اسپم هستند.
 
مزیت سوم ایمیل بر اساس گزارش گاردین این است که می توان آن را برای توزیع هر نوع فایل مورد استفاده قرار داد، اگرچه برخی از خدمات ایمیل ممکن است اندازه فایل و یا محدودیت‌های دیگری تحمیل کند. (برای مثال جیمیل در حال حاضر فایل‌های .exe را ارسال نمی‌کند) شما می توانید اسناد و عکس‌ها را به دوستان خود ارسال کنید، ناشران می‌توانند روزنامه‌ها و خبرنامه‌ها را مانند صفحات وب برای شما بفرستند، خطوط هوایی می‌توانند فایل‌های پی‌دی‌اف کارت‌های شبانه را ارسال کنند و ارسال‌هایی از این دست. وجهه منفی هم این است که مجرمان می‌تواند همین فایل‌ها را به همراه تروجان‌ها و بدافزارها به شما بفرستند.
 
مزیت چهارم ایمیل این است که این سرویس یک سیستم ذخیره‌سازی و ارسال است. لازم نیست که افراد در حین تبادل ایمیل آنلاین باشند، ایمیل‌ها می‌توانند برای مرجع آینده نگه داشته شوند، به افراد دیگری فرستاده شده و همچنین چاپ شوند.
 
در نهایت اگر شما می تواند یک جایگزین با سیستم استاندارد برای ایمیل بیاوید که تمام کارایی‌هایی که ایمیل دارد را انجام دهد، احتمالا مشکلات مشابه ایمیل را نیز خواهد داشت، به همین دلیل است که جایگزینی همیشگی ایمیل بعید به نظر می‌رسد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.