تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

March 6, 2017
10:01 دوشنبه، 16ام اسفندماه 1395
کد خبر: 82683

سرنوشت مستر کارت ایرانیان به کجا رسید؟

چند ماه قبل بود که انتشار خبر ارائه مسترکارت به ایرانیان حاشیه‌هایی ایجاد کرد. حال در شرایطی که مدیران شرکت پست از عرضه محدود این کارت‌ها خبر داده‌اند، مسئولان بانک مرکزی با تاکید بر اینکه ارتباط مستقیمی با این شرکت آمریکایی وجود ندارد اینگونه می‌گویند که فعلا اتصالی به این شرکت وجود ندارد و سرویسی از سوی آن ارائه نمی‌شود.
 
اواخر مرداد ماه سال جاری بود که از سوی شرکت پست اینگونه اعلام شد که در راستای توسعه همکاریهای دو جانبه به ویژه تعاملات مالی، شرکت پست در زمینه خدمات مستر کارت با شرکت ویژن کارت ایرانیان مشارکت می‌کند و متقاضیان پس از دریافت مستر کارت ایرانیان از طریق وب سایت شرکت مذکور می توانند نسبت به شارژ کارت صادره اقدام کنند.
 
در آن دوره اینگونه خبر داده شد که شرکت ویژن کارت ایرانیان مجوزهای لازم از مراجع ذی صلاح داخلی و بین‌المللی را کسب کرده و تنها شرکت داخلی مورد تایید از سوی مستر کارت جهانی است اما مدت چندانی از انتشار این خبر نگذشته بود که این خبر از سوی سخنگوی شرکت آمریکایی مسترکارت تکذیب و  تاکید شد مستر کارت هیچگونه فعالیتی در ایران ندارد.
 
"سِز آیسِن"، سخنگوی این شرکت  با تأکید بر اینکه هیچگونه فعالیتی در ایران نداریم، اینگونه عنوان کرد که تا زمانیکه ایران همچنان در حلقه تحریم آمریکا باشد اجازه فعالیت در این کشور را نداریم.
 
اما در پاسخ به اظهارات او، یکی از اعضای هیات مدیره شرکت پست تاکید کرد: پست از طریق شرکت واسط، این کارتها را در دفاتر پستی به فروش می رساند.
 
غلامرضا نجاری در واکنش‌ها به این موضوع اعلام کرد: از آنجا که شرکت پست به نیابت از سازمانها و شرکتهای دولتی و خصوصی خدمات دیگر دستگاه‌ها را به مشتریان ارائه می‌کند، با هدف تسهیل مبادلات ارزی خرد، با انعقاد قرارداد با شرکت «ویژن کارت ایرانیان» عملیات مربوط به توزیع و تحویل کارتهای پیش پرداخت (prepaid) به متقاضیان را پس از احراز هویت برعهده دارد .
 
وی افزود: پیش از انعقاد قرارداد با این شرکت، کیفیت خدمات کارت های ارائه شده از سوی پست مورد بررسی قرار گرفت که نشان از صحت عملیات مالی توسط این شرکت داشت.
 
حامد ذوالفقاری – مدیرعامل شرکت ویژن کارت – نیز اعلام کرد: مدارک احراز صلاحیت این شرکت مبنی بر اجازه توزیع کارتهای بین المللی موجود بوده و مشخصاً از این شرکت به عنوان نماینده رسمی در زمینه واگذاری کارتهای اعتباری بین المللی یاد شده است .
 
وی درخصوص اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌ها مبنی بر اینکه مسئولان مستر کارت فعالیت در ایران را تکذیب کرده اند نیز خاطرنشان کرد: سخنگوی مستر کارت امکان فعالیت این شرکت از طریق شرکتهای واسط را تکذیب نکرده است.
 
اما حسین مهری -مدیرعامل شرکت پست -نیز مهرماه امسال در پاسخ به پیگیری سرنوشت طرح مسترکارت ایرانیان توضیح داد: عرضه این کارت‌ها به شکل محدود صورت می‌گیرد اما در عرضه گسترده آنها به دلیل برخی مشکلات جزئی هنوز وارد نشده ایم که این مشکلات در حال حل شدن است. همچنین به دلیل موضوع تحریم‌ها صلاح بر آن است که فعلا توضیحات بیشتری دراین خصوص مطرح نشود اما در نهایت زیرساخت‌های اجرای طرح در حال آماده سازی است.
 
وی بهمن ماه امسال نیز در این باره گفت: برای ارائه این خدمات اکنون تلاش داریم تاییدیه‌ای از بانک مرکزی دریافت کنیم.
 
مهری در توضیح بیشتر این مطلب گفت: اجرای این طرح با حاشیه‌های متعدد همراه شد و به همین دلیل ما سعی کردیم برای اجرا از بانک مرکزی تاییدیه لازم را دریافت کنیم. چراکه به هیچ عنوان دوست نداریم در آینده اتفاقی رخ دهد که ما شرمنده شهروندان شویم.
 
مدیرعامل شرکت پست در عین حال عنوان کرد: البته اکنون به صورت محدود این پروژه اجرا می‌شود اما منتظریم با دریافت تاییدیه بانک مرکزی و یا ضمانت یک بانک این طرح را به شکل وسیع‌تری اجرا کنیم.
 
اما طی روزهای گذشته از سوی مسئولان بانک مرکزی اجرای این طرح به سال آینده موکول شده است.
 
مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی اعلام کرد که با توجه به این‌که مسترکارت مشمول تحریم‌های اولیه و یک طرفه است فعلا ارتباط مستقیمی با آن نداریم، اما وی از مذاکراتی با شبکه‌های غیرآمریکایی و احتمال به نتیجه رسیدن آن در سال آینده خبر داد.
 
ناصر حکیمی – مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی-در توضیح بیشتر این موضوع گفت: مسترکارت از جمله کارت‌های بین‌المللی آمریکایی بود که در فضای پسابرجام بحث‌های زیادی در رابطه با امکان اتصال به شبکه و استفاده ایرانی‌ها از آن مطرح شد، اما براساس آنچه که مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی به ایسنا اعلام کرده است؛ ظاهرا فعلا هیچ اتصالی به این شبکه فراهم نشده و پیش‌بینی در مورد آن وجود ندارد.
 
حکیمی توضیح داد: مسترکارت مشمول تحریم‌های اولیه و یک طرفه بوده و فعلا ارتباط مستقیمی از آن نداریم و باید موانع موجود در رابطه با آن حل و فصل شود، بنابراین فعلا اتصالی وجود ندارد و سرویسی از سوی آن ارائه نمی‌شود.
 
اما وی این را هم گفت که ایران مذاکراتی با شبکه‌های بین‌المللی غیرآمریکایی داشته و به نظر می‌رسد در سال آینده به نتایجی رسیده و اتصالاتی برقرار شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.