تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 17, 2017
19:31 دوشنبه، 28ام فروردینماه 1396
کد خبر: 82984

سیف مطرح کرد: اطلاعی از مشکلات شرکت نرم‌افزاری​ ندارم؛ جوابگو خواهیم بود

رئیس کل بانک مرکزی با رد انحصارگری این نهاد در زمینه ارایه خدمات بانکداری الکترونیک گفت: بانک مرکزی از خدمات الکترونیکی بانک ها به شرط آسیب نرساندن به منابع مالی مردم استقبال و حمایت می کند.
 
رئیس کل بانک مرکزی در گفتگو با پایگاه خبری بانکداری الکترونیک در خصوص آخرین اقدامات انجام شده در زمینه موبایل پی منت گفت: زیرساخت های انجام این کار مربوط به بانک مرکزی است و ما از طریق شبکه های مخابراتی موبایل پی منت را راه اندازی نمی کنیم بلکه از راه ابر این کار را انجام می دهیم و احتمالا در هفته آینده شروع کار موبایل پی منت را در کشور رونمایی خواهیم کرد.
 
وی با بیان این که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این زمینه همکاری های مناسبی با بانک مرکزی داشته است، افزود: موبایل پی منت اولین بار در کشور با تنوعی از خدمات رونمایی خواهد شد.
 
سیف در پاسخ به این سوال که چرا بانک مرکزی رقم دقیقی از میزان تراکنش های بانکی اعلام نمی کند، گفت: من آمار را رسما اعلام کردم و ما گزارشات را در سایت بانک مرکزی می گذاریم و اگر کسی هم شکایت داشته باشد به آن رسیدگی می شود و هیچگونه استثنائی هم در این رابطه نداریم.
وی توضیح داد: بانک مرکزی تکلیف خودش را بر ارتقای مستمر خدماتی که بانک ها ارایه می دهند می داند و آن بخشی هم که در بستر فناوری اطلاعات است هم همینطور شامل حمایت بانک مرکزی می شود.
 
رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براین که چرا صورت مالی بانک مرکزی رسما اعلام نمی شود؟ عنوان کرد: من تعجب می کنم  از این انتظار. بانک مرکزی بنگاه اقتصادی نیست که درآمد، سود و زیانش را اعلام کند. بانک مرکز یک دستگاه حاکمیتی است و اداره سیاست پولی کشور را بر عهده دارد و برحسب عملیاتی که انجام می دهد در یک مقوله درآمدها و هزینه هایی برایش ایجاد می شود که شاخص عملکردی بانک مرکزی در هیچ جای دنیا محسوب نمی شود.
 
وی تاکید کرد: اگر شاخص عملکردی بانک مرکزی به درآمدهایش مرتبط شود ممکن است به بیراهه بیفتد و لطمه به اقتصاد کشور بزند. به همین دلیل این پارامتر باید از نوع نگاه به بانک مرکزی حذف شود.
 
سیف در این خصوص که گفته می شود بانک مرکزی مانعی در راه توسعه کسب و کار سالم بانکی است و در بانکداری الکترونیکی انحصارگری می کند، تصریح کرد: بانک مرکزی این آمادگی را دارد که هرکسی ادعا داشته باشد که می تواند خدمات بانکداری الکترونیک را به نحو مطلوبی ارایه دهد از آن استقبال می کند و هم از آن ها حمایت خواهد کرد به شرطی که مطمئن شویم خدمات آن ها، منابع مالی مردم را دچار تزلزل و آسیب نخواهد کرد زیرا بانک مرکزی در این مساله مسئولیت دارد.
 
سیف در ادامه مصاحبه خود در پاسخ به سوال خبرنگار ما درمورد  مشکلات یک شرکت نرم افزاری و ضربه زدن یک شرکت پرداخت اظهارداشت: درمورد سیب زدن شرکت های پرداختی به یک شرکت نرم افزاری اطلاعی ندارم و در این خصوص جستجو خواهم کرد و در اسرع وقت جوابگو هستیم.
 
سیف راجع به آخرین گام بانک مرکزی در ایجاد ارتباط با کشورهای مختلف در زمینه بانکداری الکترونیکی عنوان کرد: آخرین اتفاقی که در زمینه همکاری های ما با کشورهای دیگر برای بانکداری الکترونیک رخ داده است سفر من با رئیس جمهور به مسکو بود که در آن جا توافق نهایی شد تا سوئیچ بانکی ایران و روسیه با هم اتصال پیدا کنند و کارت های بانکی ما بتوانند از کانال های پرداخت روسیه استفاده کنند و گردشگران روسی هم در ایران بتوانند از کارت های بانکیشان در فروشگاه های ایرانی استفاده کنند و دو بانک ملی ایران و بانک گسپروم روسیه برای تسویه انتخاب شده اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.