اپلیکیشن

تلفن همراه

April 20, 2017
14:32 پنجشنبه، 31ام فروردینماه 1396
کد خبر: 83018

وزیر ارتباطات: ارایه تماس صوتی تلگرام در ایران بسته به نظر اپراتورهاست

وزیر ارتباطات با اعلام شرط راه اندازی مکالمه صوتی تلگرام در ایران، جایگزینی پیام رسان Wipsi با این اپلیکیشن را تکذیب کرد.
 
برقراری امکان تماس صوتی و رایگان تلگرام در چند روز اخیر بحث های زیادی راه انداخته و وزیر ارتباطات نیز گفته بود کمیته ای را برای بررسی این موضوع تشکیل داده است. از سوی دیگر محمود واعظی مدعی است تلگرام برای راه اندازی این امکان در ایران با مقامات ایرانی مذاکره کرده و اگر اپراتورهای ایرانی به این مار راضی نباشند، تماس صوتی تلگرام که در بسیاری از نقاط جهان برقرار شده و قرار است به زودی در آسیا نیز فعال شود، در ایران فعال نخواهد شد.
 
بر اساس گزارش ایرنا، واعظی روز چهارشنبه در حاشیه نشست هیات دولت به خبرنگاران گفت: سیاست ما همواره این بوده تا خدماتی که مورد نیاز مردم است و لطمه ای هم به کار دیگران از نظر اقتصادی نمی زند، آزاد باشد.
 
وی ادامه داد: شبکه های مختلفی هم هست که این سرویس در آنها ارایه خواهد شد، اما به دلیل آنکه تلگرام تعدادکاربرانش در ایران قابل مقایسه با دیگر کشورها نیست و استقبال زیادی از آن شده است، تلاش دارد این خدمت را در اختیار ایرانیان قرار دهد.
 
به گفته عضو کابینه دولت یازدهم، تلگرام نیز خود تلاش دارد این سرویس جدیدش را آرام آرام ارایه کند و براین اساس اپراتورهای ما نیز درحال بررسی این موضوع هستند.
 
وی ادامه داد: سرویس صوتی باید از طریق شبکه هایی که اپراتورها برای آنها سرمایه گذاری کرده اند، ارایه شود و اگر اپراتورها موافق چنین سرویسی نباشند که از طریق شبکه های آنها داده شود، ارایه آن با مشکل مواجه می شود.
 
عضوهیات دولت به توسعه ای که در نسل های سوم و چهارم تلفن همراه در کشور و در دوسال گذشته در شهرهای مختلف با سرمایه گذاری حدود18 تا 19 هزار میلیارد تومان انجام شده پرداخت و گفت: اپراتورها با توجه به اینکه شبکه های دیگر محدودیت دارند، بررسی می کنند که چگونه وضعیت اقتصادی آنها تحت تاثیر قرار می گیرد بنابراین اجازه داده ایم بررسی آنها به اتمام برسد.
 
واعظی افزود: همواره تلاش شده تصمیمی گرفته شود که هم مردم راضی باشند و هم اپراتورها. البته اگر اپراتوری درهر مقطعی به دلیل مسایل اقتصادی و نه سیاسی و بر اساس سرمایه گذاری که کرده نخواهد یکی ازاین شبکه ها روی شبکه اش صدا ارایه کند، این مساله مربوط به خود آنها است و ما نمی توانیم اجبار کنیم ولی به هرحال موضوع در حال بررسی است.
 
 تکذیب جایگزینی تلگرام با Wipsi
وزیر ارتباطات همچنین به موضوع جایگزین شدن یک اپلیکیشن با پیام رسان تلگرام واکنش نشان داد. در یکی دو هفته اخیر شایعات زیادی مبنی بر سرمایه گذاری پیام رسان Wipsi در ایران و حتی انتقال سرورهای این پیام رسان به داخل کشور شنیده شده است. براساس این شایعات، وزارت ارتباطات با مسوولان این پیام رسان مذاکرات موفقی را داشته و قرار است این اپلیکیشن را جایگزین تلگرام کند.
 
با این حال وزیر ارتباطات به این شایعه ها واکنش نشان داد و گفت: دردنیای امروز هیچ چیزی جایگزین چیز دیگر نمی شود همین الان هم در ایران و هم در بسیاری از کشورهای جهان انواع و اقسام شبکه های اجتماعی وجود دارد که با انواع و اقسام خدماتی که عرضه می کنند جای خود را باز می کنند.
واعظی ادامه داد: شبکه اجتماعیWipsi  نیز جایگاه خود را دارد و تلگرام هم جای خود را دارد و قرار نیست هیچ کدام جای دیگری را بگیرند.
 
براساس این گزارش ظاهرا Wipsi متعلق به شرکت SG Atlantic Limited است که دفتر مرکزی آن در هنگ کنگ قرار دارد. یکی از نکات  Wipsi این است که این پیام رسان زبان فراسی را به طور کامل پشتیبانی کرده و از این نظر از تلگرام جلوتر است. 
 
امکانات چت و گفتگوی این برنامه شامل ارسال عکس، پیام صوتی، ارسال لینک ویدئو به طور مستقیم از وب، موسیقی و همچنین عکس های از بین رونده و غیر قابل ذخیره (همچون اسنپ چت) است. علاوه بر این می توان به سبک وایبر موقعیت جغرافیایی برای طرف مقابل ارسال کرد و از استیکرها و اموجی های رایگان ویسپی در چت بهره برد.
 
یکی دیگر از ویژگی های اپلیکیشن Wipsi امکان دنبال کردن موضوعی گروه های مختلف است و به این ترتیب این اپلیکیشن را می توان ترکیبی از پیام رسان و شبکه اجتماعی دانست.
 
 واکنش سخنگوی دولت به محدودیت تلگرام
در حاشیه جلسه هیات دولت، وزیر ارتباطات تنها کسی نبود که به شایعه جایگزینی تلگرام واکنش نشان داد. همچنین براساس گزارش تسنیم، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت نیز در جمع خبرنگاران جایگزینی برخی شبکه های پیام رسان فارسی به جای تلگرام را تکذیب کرد و گفت: دولت قصد جایگزینی هیچ برنامه پیام رسانی را به جای تلگرام ندارد و دولت چنین قراری نداشته است.
 
نوبخت همچنین درباره موضع دولت در بازداشت برخی مدیران تلگرامی حامی دولت، گفت: این بازداشت ها موجب نگرانی دولت شد. نباید فضای رسانه ای امنیتی شود و خبرنگارانی که در چارچوب قانون در فضای اطلاع رسانی فعالیت می کنند احساس ناامنی کنند. دولت از این بازداشت ها نگران است و رییس جمهور دستور پیگیری به وزیر کشور داد و این گزارش در دست انجام است، اما آماده نشده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.