اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

June 2, 2017
18:54 جمعه، 12ام خردادماه 1396
کد خبر: 83402

جهرمی عنوان کرد: اهواز دروازه ترانزیت ارتباطات بین‌الملل شد/ استاندارد بودن شبکه ملی اطلاعات بر اساس شاخص های کیفی

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در اهواز گفت: برای ترانزیت ارتباطات بین‌المللی به عراق، استان خوزستان و شهر اهواز را انتخاب کرده‌ایم تا تبدیل به دروازه بین‌الملل اینترنت شود.
 
محمدجواد آذری جهرمی در مراسم  افتتاح مرکز تبادل ترافیک داده شبکه ملی اطلاعات و دروازه بین‌الملل اهواز که امروز، 4 خردادماه برگزار شد،  با گرامیداشت یاد و خاطره 135 شهید تازه تفحص‌شده دفاع مقدس، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در فرمایشات خود تأکید کردند که مردم در جریان خدماتی که نظام و دولت برای بهبود شرایط زندگی آن‌ها انجام می‌دهند، قرار گیرند.
 
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه مهم‌ترین پروژه این وزارتخانه در زمینه اقتصاد مقاومتی پروژه شبکه ملی اطلاعات است، گفت: این پروژه اقدامی بزرگ ازنظر فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است که موجب تولید محتوا، ایجاد اشتغال، خلق ثروت، و ارتقاء فرهنگ و کیفیت بیشتر خدمات‌دهی می‌شود.
 
آذری جهرمی اظهار کرد: تمام شاخص‌های کیفی شبکه ملی اطلاعات به صورت آنلاین منتشر می‌شود  که حاکی از این است که اکنون کیفیت این شبکه در اقصی نقاط کشور در حالت استاندارد قرار دارند.
 
وی بیان کرد: با اقدامات انجام شده در بخش محتواهای داخلی به ‌ویژه سرویس‌های ویدیویی رشد 300 درصدی داشتیم؛ همچنین 100 هزار شغلی که در کشور در حوزه ارتباطات ایجاد شد، مرهون تلاش تمامی دست‌اندرکاران پروژه شبکه ملی اطلاعات است.
 
آذری جهرمی اظهار کرد: تمام شاخص‌های کیفی شبکه ملی اطلاعات که به صورت آنلاین منتشر می‌شود حاکی از این است که اکنون کیفیت این شبکه در اقصی نقاط کشور در حالت استاندارد قرار دارند.
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت  تصریح کرد:  موضوع فناوری اطلاعات امروزه تا حدی به زندگی روزمره ما گره خورده که شاید رشد فناوری اطلاعات در کشور برای ما ملموس نباشد. در سرشماری سال 95 در کشور، 51 درصد مردم اطلاعات خود را از طریق سامانه‌ای ثبت کردند که به شبکه ملی اطلاعات متصل بود که موجب دقت در جمع‌آوری آمار، کاهش هزینه و امنیت بیشتر اطلاعات شد. چنین آماری در دنیا بی‌نظیر است.
 
آذری جهرمی با اشاره به مزایای شبکه ملی اطلاعات در کشور ایران عنوان کرد: اکنون بسیار از خدماتی بانکداری، خرید اینترنتی و … و بسیاری از نیازهای روزمره ما از طریق شبکه ملی اطلاعات انجام می‌شود. زمانی در کشور ایران برقراری ارتباطات در نقاط بحرانی به‌ویژه در زمان انتخابات یک تهدید امنیتی بود اما امروزه به جایی رسیده‌ایم که در همین نقاط نبود ارتباطات تهدید یا حادثه امنیتی است.
 
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه مهم‌ترین پروژه این وزارتخانه در زمینه اقتصاد مقاومتی پروژه شبکه ملی اطلاعات است، گفت: این پروژه اقدامی بزرگ ازنظر فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است که موجب تولید محتوا، ایجاد اشتغال، خلق ثروت، و ارتقاء فرهنگ و کیفیت بیشتر خدمات‌دهی می‌شود.
 
رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت زیرساخت با اشاره به مزایای بسیار زیاد بازار عراق برای ایران در حوزه فناوری ارتباطات عنوان کرد: یکی از بازارهای مهم ما که اکنون در معرض تهدید اقتصادی قرار دارد، بازار کشور عراق است. چراکه اکنون شاهد توسعه فضای مجازی و رشد بازار فناوری ارتباطات عراق هستیم و از سوی دیگر تقاضای مردم این کشور برای اتصال به شبکه‌های اجتماعی افزایش یافته است.
 
وی تصریح کرد: ارتباطات بین‌الملل عراق می‌تواند از کشور ترکیه نیز تأمین شود. اما اکنون با ترکیه در این زمینه در رقابت هستیم و برای ترانزیت ارتباطات بین‌المللی به عراق، استان خوزستان و شهر اهواز را انتخاب کرده‌ایم تا تبدیل به دروازه بین‌الملل اینترنت شود.
 
آذری جهرمی افزود: ما از این اقدام سه هدف داریم. هدف اول دسترسی استان‌های همجوار به اینترنت از طریق استان خوزستان به منظور بهبود کیفیت دسترسی، هدف دوم تأمین ارتباطات و اینترنت کشور عراق از طریق مرز فاو با کیفیت خوب و قیمت مناسب و هدف سوم تأمین بازار عراق برای تولیدکنندگان محتوای داخلی ایران است.
 
وی عنوان کرد: برای اینکه بتوانیم برای محتوای داخلی ایران در کشور عراق بازار ایجاد کنیم، باید کیفیت تولیدات داخلی را افزایش دهیم. با توجه به نزدیکی جغرافیایی و زبانی استان خوزستان به کشور عراق، این امر میسر است و بازار عراق می‌تواند بازار بسیار موثری برای تولیدکنندگان محتوای کشور باشد.
 
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: اگر یک فرد عراقی بخواهد بازار تولید محتوای خوزستان را ببیند، ابتدا به فرانکفورت و سپس به تهران می‌رود و سپس از تهران به خوزستان می‌آید. ما با راه‌اندازی دروازه بین‌الملل در اهواز این فاصله را کم کردیم.
 
آذری جهرمی عنوان کرد: در 20 فروردین امسال، استقرار شبکه ملیIP  را در 35 نقطه کشور از جمله اهواز، آغاز کردیم و بارگذاری سرویس‌های آن نیز شروع شده و در اهواز تاکنون این اقدام توسط شرکت ایرانسل و دو شرکت محلی انجام گرفته است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.