امنیت

فناوری اطلاعات

July 4, 2017
21:03 سه شنبه، 13ام تیرماه 1396
کد خبر: 83808

حمله سایبری گسترده جهانی به سازمان‌ها و شرکت‌ها توسط باج افزاری جدید

شرکت‌های بزرگ و شماری از سازمان‌های دولتی در روسیه، اوکراین و بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی از سه‌شنبه هدف یک حمله سایبری وسیع قرار گرفته‌اند. گزارش‌ها حاکی است سیستم‌های بانکی و شبکه‌های توزیع برق نیز در برخی کشورها پس‌ازاین حمله مختل شده است.
 
این حملات ساعاتی پیش از اوکراین آغازشده و اکنون به کشورهای دیگر نیز سرایت کرده و درحال حاضر به آمریکا، انگلیس، فرانسه، هند، روسی، رومانی و دانمارک رسیده است؛ براساس گزارش‌ها، مقام‌های رسمی اوکراینی اعلام کرده‌اند شبکه برق این کشور در اثر این حمله که توسط نوعی باج افزار بوده است مختل شده است؛ همچنین، شرکت نفت و گاز روسیه هم اعلام کرده، قربانی این حمله اینترنتی گردیده است.
 
کارشناسان در نخستین واکنش‌ها نوع این حمله را بسیار شبیه به شیوه حمله ویروس WannaCry در ماه گذشته توصیف کرده‌اند.
 
به گفته برخی کارشناسان، این بدافزار طی یک سال اخیر به قیمت ۲۸ دلار در بعضی از گروه‌های مجازی به فروش گذاشته‌شده بود هرچند “هنوز معلوم نیست عامل حمله اخیر خود این بدافزار بوده یا نسخه دیگری از آن. نام این باج افزار پتیا بود که نسخه به‌روز شده آن پت‌رپ نام‌گرفته است.
 
اختلال در پایانه پرداخت سوپرمارکتی در شهر خارکیف اوکراین به علت حمله سایبری "پتیا"
اختلال در پایانه پرداخت سوپرمارکتی در شهر خارکیف اوکراین به علت حمله سایبری "پتیا"
 
 
باج‌افزار پتیا یا پترپ (Petwrap) پس از آلوده سازی سامانه قربانی همچون واناکرای، از وی ۳۰۰ دلار بیت‌کوین درخواست می‌کند. نکته قابل تأمل استفاده از آسیب‌پذیری SMBv1 ویندوز است که باج‌افز ار واناکرای نیز دقیقاً از همین آسیب‌پذیری استفاده می‌کرد. استفاده از این آسیب‌پذیری سطح پایین امنیت رایانه‌ها را در سراسر دنیا نشان می‌دهد.
 
به نظر می‌رسد حمله اولیه از طریق دریافت فایل آلوده که به ایمیل ضمیمه‌شده بود، انجام‌شده باشد.
 
بررسی شماره حساب اعلامی صاحبان باج افزار توسط تحریریه ترند نشان می‌دهد تا لحظه نگارش این خبر به هکرها مبلغ حدودی ۸ هزار دلار توسط ۳۲ قربانی پرداخت شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.