امنیت

فناوری اطلاعات

July 9, 2017
7:33 یکشنبه، 18ام تیرماه 1396
کد خبر: 83891

بدافزار اندرویدی ۱۴ میلیون گوشی را در سراسر جهان آلوده کرد

یک شرکت امنیتی از شناسایی بدافزار «کپی کت» خبر داده که ۱۴ میلیون گوشی را در سراسر جهان آلوده کرده است. حدود نیمی از این گوشی ها در قاره آسیا هستند.
شرکت امنیتی چک پوینت که موفق به شناسایی این بدافزار شده، می گوید این بدافزار بعد از نصب، گوشی های هوشمند را روت کرده و از این طریق قادر به دستکاری کدهای سیستم عامل اندروید و برنامه های نصب شده بر روی آن خواهد بود.
 
بررسی های چک پوینت از روت شدن ۸ میلیون گوشی توسط بدافزار کپی کت خبر می دهد. این بدافزار مالکان گوشی های هوشمند را مجبور به مشاهده آگهی های تبلیغاتی نیز می کند. این کار درآمد قابل توجهی را به جیب طراحان این بدافزار سرازیر کرده است.
 
بدافزار کپی کت خود را در درون تعداد زیادی از برنامه های محبوب اندرویدی مخفی کرده و از این طریق به طور گسترده توزیع شده است. البته هیچ یک از برنامه های موجود در فروشگاه رسمی گوگل موسوم به پلی استور آلوده به کپی کت نبوده اند.
 
کپی کت برای انتشار گسترده از ۵ حفره امنیتی در اندروید که گوگل قبلا برای رفع آنها اقدام کرده بهره می گیرد. لذا بهتر است کاربران برای حل این مشکل از نسخه های جدیدتر سیستم عامل اندروید که از سال ۲۰۱۶ به بعد عرضه شده اند، استفاده کنند.
 
گفتنی است برنامه های مخرب متعددی توسط این بدافزار بر روی ۴.۹ میلیون گوشی هوشمند نصب شده اند و مالکان ۳.۸ میلیون گوشی به همین علت مجبور به مشاهده تبلیغات مزاحم شده اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.