اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 10, 2017
22:20 دوشنبه، 19ام تیرماه 1396
کد خبر: 83914

تاکید وزارت ارتباطات بر اهمین حریم خصوصی و امنیت در حوزه اینترنت اشیاء

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات در افتتاحیه کارگاه آموزشی اینترنت اشیا ، گفت: از جمله موضوعات مهم در زمینه اینترنت اشیا حریم خصوصی و امنیت است که در این خصوص ما نیز همچون کشورهای مختلف، دغدغه داریم.
 
امیر حسین دوایی مرکزی معاون نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ، در افتتاحیه کارگاه آموزشی اینترنت اشیا که صبح امروز  در تهران به میزبانی دانشکده پست و مخابرات و با همکاری اتحادیه جهانی مخابرات آغاز شد، گفت: برگزاری این کارگاه در ایران بسیار ارزشمند بوده و تصویری جامع ازIOT  و کاربردهای آن را در مباحث مربوط به مقررات، سیاستگذاری ها و حریم خصوصی ارایه می دهد.
 
وی در ادامه با تاکید بر پیشرفت های قابل توجه بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات در ایران ادامه داد: در حال حاضر، در زمینه تولید اپلیکیشن های کاربردی در ایران شاهد رشد قابل توجهی هستیم که زمینه ساز ایجاد اشتغال در این حوزه به ویژه مباحث جدیدی  همچون اینترنت اشیا شده است.
 
دکتر دوایی با اشاره به اینکه بخش خصوصی سرمایه‌گذاری قابل ملاحظه ای در زمینه ICT در کشور انجام داده است، افزود: در ایران فروشگاه های اینترنتی بزرگی همچون دیجی کالا وجود دارد که به ارایه خدمات به مشتریان خود می پردازند و هرگز تحریم ها نتوانست امکان پیشرفت شرکت های بخش خصوصی را متوقف کند.
 
وی خاطر نشان کرد: پروژه های بزرگ مخابراتی در ایران در حال انجام است و شرکت های ایرانی از تعامل با همتایان بین المللی خود استقبال می کنند.
 
معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات در عین حال با تاکید بر اهمیت اقتصاد دیجیتال در عصر حاضر افزود: یکی از جنبه های انقلاب ICT اینترنت اشیا است که به عنوان یکی از پایه های اصلی این انقلاب به شمار می رود و بخش های مختلف اقتصاد را تحت تاثیر قرار می دهد.
 
وی در عین حال مهم ترین چالش این حوزه را امنیت برشمرد و اظهار داشت: از جمله موضوعات مهم در زمینه اینترنت اشیا حریم خصوصی و امنیت است که در این خصوص ما نیز همچون کشورهای مختلف دغدغه داریم.
 
دکتر دوایی افزود: امنیت شامل امنیت کاربران، داده ها، زیرساخت های حیاتی کشور و حریم خصوصی است که استانداردها در این زمینه در کل دنیا تعیین می شود و می توان در بخش های عمومی از تجربه بین المللی و در بخش های خاص داخلی نیز در کشور استانداردسازی کرد.
 
وی در ادامه خواستار آمادگی بخش های مختلف در زمینه مواجهه با چالش ها و مسایل مربوط به اینترنت اشیا شد و گفت: از آنجا که به ناچار باید به این حوزه ورود کرد باید هر چه سریعتر به توسعه منابع انسانی در این خصوص پرداخت و این مهم چیزی است که ما از این کارگاه بین المللی انتظار داریم.
 
معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه که کارگاه آموزشی اینترنت اشیا می تواند تصویری ازIOT  و کاربردهای آن را در مباحث مربوط به مقررات، سیاستگذاری و حقوق بشر ارایه دهد، اظهار داشت: وزارت ارتباطات در منطقه آزاد تجاری فرودگاه پیام، برنامه ای جهت ایجاد کریدور ICT دارد که می تواند امکان حضور شرکت های دانش بنیان فعال در زمینه اینترنت اشیا را در این مکان فراهم کند.
 
وی با تاکید بر این که وزارت ارتباطات به دنبال ایجاد یک فضای پایدار سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران حوزه ICT است، ابراز امیدواری کرد: با ایجاد این کریدور امکان سرمایه گذاری در این منطقه فراهم شده و فضای تعاملی و آموزشی برای شرکت های داخلی ایجاد می  شود تا به تبادل تجربه و دانش بپردازند.
 
دکتر دوایی مرکزی همچنین خواستار فعال شدن همه بازیگران در سطح ملی در این خصوص شد و گفت: وزارت ارتباطات به عنوان بازیگر اصلی این بخش برنامه خود را اعلام کرده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.