اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 17, 2017
8:52 دوشنبه، 26ام تیرماه 1396
کد خبر: 84034

واعظی اعلام کرد: هوش مصنوعی، اینترنت و شبکه های ارتباطی، زیرساخت های تحول در حوزه صنعت هستند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سومین کنفرانس بین المللی انقلاب چهارم صنعتی، گفت: در نسل چهارم انقلاب صنعتی باید هوش مصنوعی، اینترنت و شبکه های ارتباطی به عنوان زیرساخت های تحول در حوزه صنعت در نظر گرفته شوند.
 
محمود واعظی در سومین کنفرانس بین المللی انقلاب چهارم صنعتی در سخنانی  با اشاره به اینکه اینگونه همایش ها و کنفرانس ها انتظار این نیست که به تمام ابعاد موضوع پرداخته شود ، افزود : این همایش ها نقشه راه است برای دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی که بیشتر به این موضوع بپردازند و ذهن آنان را متمرکز موضوع می کند.
 
وی به وضعیت یک دهه گذشته اشاره کرد و تاکید داشت: در دهه گذشته ما شاهد تغییر سریع تکنولوژی بودیم و این تکنولوژی تاثیرات بسیار شگفت داشته است و اگر ما در گذشته در جهان انقلاب های صنعتی اول ، دوم و سوم را داشتیم، فاصله بین انقلاب اول تا دوم یک زمان طولانی بیش از 100 سال پیموده و فاصله بین انقلاب های دوم و سوم هم همین طور بوده است.
واعظی تصریح کرد: حتی اگر انقلاب صنعتی در کشوری و در منطقه ای اتفاق می افتاد زمان طولانی نیاز داشت تا به نقاط مختلف دنیا نیز برسد.
 
وی با بیان اینکه امروزه سرعت این تحولات سریع است ، اظهار داشت: هم تغییر و تحول در فناوری ها سریع شده است و  هم گسترش آن به نقاط مختلف دنیا به سرعت انجام می شود و در این صورت اگر نخبگان در کشوری نتوانند به موقع این تحولات را رصد کنند خیلی عقب می مانند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه گفت: امروزه بین فناوری های مختلف که وجود دارد ict جزء فناوری های است که به سرعت در حال تغییر است و در دهه گذشته شاهد بودیم که بسیاری از کشورهای پیشرفته نوع نگاه خود را تغییر دادند و ict را به عنوان پیشران توسعه خود انتخاب کردند و از سوی دیگر برای اینکه بتوانند تحولی سریع در بخش های مختلف کشور خود به وجود آورند ict  را به عنوان توانمند ساز بخش های مختلف خود انتخاب کردند.
 
وی افزود: اگر امروز ما درباره انقلاب چهارم صنعتی صحبت می کنیم این دستاوردی است که در این دوره اخیر در بخش ict داشته ایم که نتیجه آن اینترنت ، هوش مصنوعی ، IoT ،5G  است که می تواند در همه بخش ها بویژه آنچه که امروز در این همایش به عنوان صنعت مطرح است نیز تاثیر داشته باشد.
 
واعظی با تاکید به اینکه اینترنت، فضای مجازی و ict  توانسته است در سبک زندگی مردم موثر باشد، خاطر نشان کرد: در صنعت ، فرهنگ مردم و اقتصاد هم اثر گذاری کرده است و در نسل چهارم از هوش مصنوعی، اینترنت و شبکه های ارتباطی به عنوان زیرساخت های تحول در حوزه صنعت باید در نظر گرفته شود.
 
وی افزود: نیازمندی هایی که برای توسعه کسب و کارهای این فناوری مطرح است باید در ابتدا در رگولاتوری این بخش به وجود آید و برای ورود به حوزه ای جدید باید برای آن مقررات تدوین کنیم و در مرحله بعد تعامل و همکاری بازیگران در صنایع مختلف و مشارکت بخش خصوصی و دولتی را در این حوزه حتما نیاز داریم.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه لزوم ورود گسترده به چنین بخشی رعایت ملزومات آن است ، تاکید کرد: موضوع دیگر در این حوزه توجه به  بازار است و همچنین ایجاد شفافیت که بسیار مهم است و ورود سرمایه گذار خارجی و داخلی به این حوزه و توجه به نیروی انسانی و اشتغالی که در این حوزه ایجاد می کند می تواند در نسل چهارم انقلاب صنعتی اشتغال ارزانتری را به وجود آورد. 
 
وی سواد دیجیتال را یکی دیگر از موضوعات این حوزه اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه زیر ساخت انقلاب چهارم صنعتی با تحولات تکنولوژی است ، حتما نیاز داریم که کشور هایی که وارد این عرصه می شوند هم در نخبگان و هم در مردم کشور خود سواد دیجیتال را افزایش دهند. 
 
واعظی IoT ( اینترنت اشیا) را یکی دیگر از مباحث مهم این حوزه بیان کرد و تاکید داشت: سرمایه گذاری های بسیاری در اینترنت اشیا در کشورهای مختلف انجام می شود و در حال حاضر در حدود 10 میلیارد شیی و انسان به اینترنت وصل هستند و پیش بینی می شود تا سال 2025  این تعداد به حدود 50 میلیارد افزایش یابد که به این معنی است که در آینده بسیاری از تحولات در عرصه زندگی و کار از طریق اینترنت انجام می شود که تحول بسیار بزرگی است.
 
وی تصریح کرد: بر اساس این تحول نوع نگاه به اینترنت و فعالیت ها تغییر می کند و اگر در گذشته کسی مالکیتی داشت و می توانست ثروت آفرینی کند ، امروز کسی که ایده ای دارد و پلت فرم درستی را می تواند ارایه کند، تولید ثروت می کند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه با ذکر مثالی، افزود: در بسیاری از کشور ها کسی مالک اتومبیل نیست و بر خلاف گذشته که مالک باید ثروت آفرینی می کرد امروز ایده و پلت فرم آنها است که ثروت آفرینی می کند و درباره املاک هم چنین شرایطی وجود دارد و به طور مثال شرکت های بزرگ هتل ندارند بلکه سود خود را در ایده های خود دارند.
 
وی خاطر نشان کرد : شرکت های بیمه  و بانک ها دیگر بر اساس ذخایر و سرمایه جز 10 شرکت برتر در دنیا نیستد و شرکت هایی هستندکه بر اساس پلت فرم ها ، نرم افزارها و ایده ها مانند گوگل و مایکروسافت توانستند ثروت آفرینی کنند و این علائمی  است که به همه ما می گوید که اگر بخواهیم وارد انقلاب صنعتی چهارم شویم، باید رویکرد خود را تغییر دهیم و با رویکرد گذشته نمی توانیم وارد این انقلاب شویم.
 
دکتر واعظی در ادامه سخنان خود به دیتا های بزرگ هم اشاره کرد و افزود : شرکتی که توانایی جمع آوری داده های یک مجموعه ای را داشته باشد  این شرکت صاحب یک ثروت بزرگ است و بسیاری از تصمیمات و سرمایه گذاری ها و خلق ثروت ها بر اساس تحلیل این داده ها انجام می شود و از بسیاری از بحران ها جلوگیری می شود.
 
وی با بیان اینکه طبیعی است که انقلاب چهارم صنعتی هم تاثیرات مثبت و هم منفی دارد، تاکید کرد: افزایش کارایی از منابع ، اعتلا ی بهره وری، بهبود کیفیت زندگی ، تاثیر مثبت در محیط زیست، هزینه پایین ارایه خدمات، ایمنی بالاتر، لجستیک بهتر، تقاضا بیشتر برای حافظه و پهنای باند ، تغییر در بازار های کار و مهارت، ایجاد کسب و کارهای جدید، طراحی محصولات قابل اتصال به اینترنت اشیا و اضافه شدن خدمات دیجیتال برای محصولات از تاثیرات مثبت انقلاب چهارم صنعتی است .
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از تاثیرات منفی این انقلاب را عدم رعایت حریم خصوصی عنوان کرد و اظهار داشت: این یکی از نگرانی هایی است که اتحادیه جهانی مخابرات در کنفرانس ها و همایش های جهانی آن را مورد توجه قرار داده است که وقتی که کشور ها وارد این دوره می شوند بتوانند پیشگیری کنند از مشکلاتی که برای مردم و بخش های مختلف بوجود می آورد.
 
وی آسان شدن دزدی و تهدیدات امنیتی را یکی دیگر از نکات منفی انقلاب چهارم صنعتی بیان کرد و گفت : البته شرایط امنیتی در این دوره تغییر می کند و جنگ سایبری از جدی ترین خطرها در این حوزه محسوب می شود و با توجه به اینکه هنوز به صورت جدی وارد این عرصه نشده ایم ، جنگ هایی که ایجاد می شود در ابتدا از هک کردن تاسیسات حیاتی کشورها آغاز می شود و بعد نیرو های نظامی وارد عمل می شوند.
 
واعظی در بخش دیگر از سخنان خود در این کنفرانس به نگاه دولت و وزارت ارتباطات به این حوزه اشاره کرد و تصریح داشت: ما از 4 سال گذشته با این اندیشه به استقبال این تحول رفتیم که وارد دنیای جدیدی می شویم که با این جمعیت و گستردگی جغرافیایی کشور ما نمی تواند منتظر بماند تا این وضعیت به کشور تحمیل شود .
 
وی تصریح کرد: بر همین اساس پروژه های بزرگی را در این حوزه آغاز کردیم و در حوزه شبکه انتقال کشور از 900 گیگا بیت، قبل از این دولت ، با اجرای چند پروژه امروز این حجم را در کل کشور به 11 برابر افزایش دادیم و همچنین پهنای باند داخلی کشور در 15 سال گذشته از 624 گیگابیت به 15 برابر افزایش یافته است.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات  با اشاره به اینکه در کشور هیچ روستایی دارای اینترنت نبود ، افزود : امروز 28 هزار روستا دارای اینترنت هستند و تا سال آینده همه روستاهای بالای 20 خانوار به اینترنت متصل می شوند و خدمات اینترنتی را هم   به روستاها می بریم که برای کاربرد در همین موضوع همایش راه گشا است.
 
وی در ادامه گفت: در ابتدای این دولت یک شهر نسل 3 تلفن همراه داشت در صورتی که امروز حدود 9 42 شهر ایران دارای نسل سوم تلفن همراه هستند و در 3 سال گذشته هیچ شهری نسل چهارم تلفن همراه نداشت و هم اکنون حدود 750 شهر در کشور دارای نسل چهارم تلفن همراه هستند و در ابتدای این دولت 3.5 میلیون کاربر از اینترنت استفاده می کردند که امروز حدود 45 میلیون کاربر از اینترنت استفاده می کنند . 
 
واعظی به راه اندازی فاز نخست و دوم شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و افزود: تا 3 هفته آینده هم فاز سوم این شبکه به بهره برداری  می رسد و همچنین شبکه علمی کشور هم در هفته گذشته به بهره برداری رسید و تا دو تا سه هفته آیند دولت الکترونیک را در سراسر کشور به بهره برداری می رسانیم.
 
وی تاکید کرد: از دو سال گذشته کمیته هایی در پژوهشگاه it کشور در مورد 5G ، IoT  و هر آنچه که زیر ساخت های این انقلاب صنعتی نسل چهارم است،  فعال شده است  و به استقبال آن رفتیم و در بخش اجرایی نیز بستر های آن را فراهم کردیم و از امروز به بعد این به عهده برنامه ریزان کشور است که با این بستری که ایجاد شده است برنامه 5 ساله ششم را  بر این بستر بسازیم.
 
وزیر ارتباطات  فناوری اطلاعات به پیگیری این مباحث بعد از این کنفرانس تاکید کرد و گفت: کسانی که در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و یا در صنعت  فعالیت می کنند و همچنین در سازمان برنامه و بودجه دولت باید با یک نگاه جدید وارد عرصه شوند اگر که می خواهند از مزایا ی انقلاب چهارم صنعتی استفاده کنیم و در غیراین  صورت مانند تاخیری که در  گذشته داشتیم، انقلاب چهارم نیز با ضررهای خود به ما تحمیل می شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.