امنیت

اینترنت و شبکه

July 17, 2017
11:25 دوشنبه، 26ام تیرماه 1396
کد خبر: 84035

گزارش مناظره تلویزیونی مدیرعامل زیرساخت و قاضی خرم آبادی

دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه با بیان اینکه 8 هزار کانال هنجار شکن وجود دارد که مدیر تلگرام اعتقادی به فیلترشدن آنها ندارد گفت: فیلترینگ دیگر جواب نمی دهد و حل این مشکل به دست شبکه ملی اطلاعات است.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
خرم آبادی دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه با بیان اینکه تا آنجا که در توانشان بوده با کانال های حاوی مصادیق مجرمانه برخورد کرده اند، گفت: تا جایی که بتوانیم با جرایم مجرمانه موجود در فضای مجازی برخورد می کنیم اما ساختار فضای مجازی در کشورمان برای منی که قاضی این مملکت هستم ولنگار و از هم گسیخته است.
 
 
تیترامشب/ فیلترینگ دیگر جواب نمی دهد
 
او با بیان اینکه به صورت روزانه کانالهای تلگرام پایش و موارد مجرمانه شان از طریق سامانه ای به وزارت ارتباطات گزارش می شود افزود: تعداد زیادی از کانالهای تلگرامی به فعالیت های مجرمانی می پردازند که ما روزانه اسامی آنها را برای وزات ارتباطات ارسال می کنیم، متاسفانه چیدمان فضای مجازی در کشورمان به این صورت است که دو سوم تولید محتوای آن در اختیار بیگانگان است.
 
او با بیان اینکه 8 هزار کانال مجرمانه را برای وزات ارتباطات ارسال کرده است اما هنوز فعال اند و هنوز بسته نشده اند، گفت: این کانالها در موضوعات مختلفی از جمله در موضوعات ناهنجار اخلاقی، امنیتی و نیز علیه مقدسات فعال هستند.
 
خرم آبادی با بیان اینکه مدیر تلگرام اعتقادی به مجرمانه بودن این کانالها ندارد افزود: استانداردهای ما با استانداردهای بین المللی فرق دارد لذا ممکن است موضوعی که برای ما هنجارشکن معنا شود در سطح بین الملل موضوع عادی باشد، لذا این کانالهای هنجار شکن ضد اخلاقی برای مدیر تلگرام ناهنجار به حساب نمی آید اگرچه مدیر تلگرام برخی از همین کانالهای مستهجن را به درخواست ما فیلتر کرده اما این 8000 کانال مصداق هنجارشکن تشخیص نداده و نسبت به فیلتر آن اقدامی نکرده است.
 
او افزود: قسمت اعظم فضای مجازی کشور غیر قابل کنترل است زیرا شبکه ملی اطلاعات به نحوی که باید محقق می شد نشده است.
 
دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در واکنش به اینکه اسامی این 8000 کانال هنجار شکن به وزارت ارتباطات اعلام نشده است گفت: ما اسامی این 8 هزار کانال هنجارشکن را از طریق سامانه ای به وزارت ارتباطات اطلاع رسانی کرده ایم، لذا معاون وزیر ارتباطات باید این موارد را رصد از طریق همین رسانه پایش کنند .
 
خرم آبادی با بیان اینکه تا کنون 40 هزار کانال مجرمانه شناسایی شده، افزود: از این تعداد 20 هزار کانال، اسمشان را تغییر داده اند، 20 هزار مورد دیگر هم به دو قسمت تقسیم شده اند، 12 هزار مورد توسط تلگرام فیلتر و 8 هزار مورد دیگر نیز از طریق تلگرام مجرمانه تشخیص داده نشده اند.
 
او در واکنش به ادعای وزیر ارتباطات گفت: اینکه آقای وزیر ادعا کرده اند که من با اختیارات خودم کانالی را فیلتر کرده ام را کاملا رد می کنم، من تا کنون برای بسته شدن هیچ کانالی اعلام نظر نکرده ام، ما کانال هایی را که هنجارشکن تشخیص می دهیم را از طریق سامانه ای برای وزارت ارتباطات ارسال می کنیم تا همه اعضای 12 نفره کارگروه ببینند و اعلام نظر کنند که در صورت مثبت بودن رای کارگروه، کانال مورد نظر فیلتر می شود.
 
او افزود: من قانونا حقی برای اعمال نظر شخصی برای فیلتر کانالی را ندارم، ما در مورد مصادیق مجرمانه هم اعلام نظر نمی کنم.
 
او درباره نحوه فیلتر شدن کانالهای هنجارشکن گفت: کارگروه ما 12 عضو دارد حال اگر پس از گذشت 12 ساعت از ارسال کانال پیشنهادی برای فیلتر شدن، 4 عضو کارگروه برای فیلترنگ اعلام نظر کنند، سیستم به صورت اتوماتیک کانال را فیلتر می کند.
 
او با طرح سوالی از وزیر ارتباطات گفت: ما معتقدیم وزیر ارتباطات متصدی ارتباطات و اینترنت است حال چرا ایشان اجازه می دهند بستر ارتباطات کشور در دست بیگانگان باشد؟ سازمان منافقین 17 هزار شهید از مردم ایران گرفته حال چرا در داخل کشور به قالب شبکه های اجتماعی آزادانه تبلیغ می کند و برای جوانان کشورمان تولید محتوا می کنند؟
 
او افزود: در حالیکه ما برای انتشار کتاب های معاند ممیزی گذاشته ایم بیش از 30 درصد از کانالهای تلگرامی همین کتب را به صورت رایگان در اختیار مردم می گذارند، در حقیقت همین کانالها اساس کشور را به هم ریخته اند.
 
او با بیان اینکه ماهیت شبکه ملی اطلاعات برای این است که روی آن انتقال اطلاعات انجام شود گفت: بعضا گفته می شود که نسبت مالکیت ما در فضای مجازی نسبت به بیگانگان 40 به 60 است که من ادعا می کنم بیش از 80 درصد آن در اختیار بیگانگان است.
 
او افزود: ما در فضای مجازی خار و ذلیل شده ایم، برای ما قابل قبول نیست که 8 هزار دستور غیرقابل اجرا در کشور وجود داشته باشد، اگر مجرمین در داخل کشور و در شبکه ملی اطلاعات قصد فعالیت داشتند قطع به هیچ توفیقی دست نمی یافتند زیرا اداره شبکه ملی اطلاعات در دست ما بود.
 
او با بیان اینکه معتقد است که باید همه چیز باز بشود گفت: نظر و دیدگاه من بر خلاف نظر وزیر ارتباطات که معتقد به بسته شدن همه چیز است، می باشد؛ ما می گوییم آقای وزیر شما در کار خود کوتاهی کرده ای، ما اگر شبکه تلگرام و اینستاگرام را به داخل ایران منتقل کنیم تعداد یوزرهایمان 10 برابر می شود.
 
خرم آبادی گفت: تا زمانی که این شبکه های قاچاق به صورت رایگان خدمت رسانی می کنند شبکه های اجتماعی داخلی مجالی برای رشد ندارند.
 
تیترامشب/ فیلترینگ دیگر جواب نمی دهد
 
جهرمی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دیگر مهمان برنامه گفت: در ابتدای دولت میزان ترافیک مصرفی کاربران از اینترنت 10 به 90 به نفع طرف خارجی بود که در حال حاضر این نسبت 40 به 60 شده است، 25 درصد از تراکنش های حارجی به تلگران و 15 درصد هم در اختیار اینستاگرام است.
 
او افزود: کانال رهبری با 1 میلیون اینستاگرام فعال است، بسیاری از فرهنگسازی های درونی ما از طریق همین کانالها صورت می گیرد.
 
تیترامشب/ فیلترینگ دیگر جواب نمی دهد 
جهرمی با طرح سوالی گفت: اینکه چرا تلگرام و اینستاگران در کشور ما فعال و تبدیل به قطبی در کشور شده است؟ دلیل آن این است که آن زمانی که باید کار می کیردیم نکردم، یعنی 10 تا 12 سال قبل باید برای امروز فکر می کردیم و زیرساختها را تامین می کردیم، که کوتاهی شد، این امر می توانست به اشتغال زایی و درآمدزایی کمک کند، در نتیجه عقب افتادیم. کشور ما در حوزه توسعه تلفن های همراه 12 سال از دنیا عقب بود که در مدت 3 سال جبران کردیم.
 
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه باید زیرساختها را آماده می کردیم و نکردیم، گفت: رفتار ما با سرویس های بین المللی عمدتا سلبی بود به فیلتر ختم می شد، ما مشکلات داخلی را به درستی رفع و رجو نکردیم و با سرویس دهنگان خارجی هم به خوبی تعامل نکردیم.
 
او گفت: مسائل فرهنگی ما با ارزش های خارجی متفاوت است حال ما با آن سرویس دهنده با شدت برخورد و با سرویس دهنده خارجی هیچ برخوردی نمی توانیم بکنیم زیرا در نهایت یا فیلتر می کنیم یا فیلتر می شویم.
 
جهرمی افزود: این 66 مصداق ارزشی ما برای سرویس دهنده داخلی قابل اجرا اما برای سرویس دهنده خارجی غیر قابل اجراست زیرا عملا اهرمی برای اعمال آن برای سرویس دهنده خارجی نداریم. ما نمی توانمی برای مردم تعیین و تکلیف کنیم که کجا بروند و کجا نروند.
 
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ما هفته ای 3300 کانال را به صورت مسدود شده اعلام می کنیم و ماهی بیش از 13 هزار کانال را می بندیم، ما دو سال است که در حال پایش این کانال ها هستیم که همه موضوعات از اخلاقی تا دینی و اعتقادی و حتی سیاسی را شامل می شوند.
 
او گفت: ما اگر بتوانیم حاکمیت خود را روی سرویس دهنده خارجی بیشتر کنیم می توانیم جلوی آن 8000 کانالی که به نظر مدیر تلگران موضوع مجرمانه ندارد را ببندیم.
 
جهرمی افزود: اینکه گفته می شود کانال منافقین و غیره باز است درست است و به تعبیر رهبری اینها قتل گاه جوانان کشورمان هستند، منافقین از طریق تلگرام و شبکه های اجتماعی موضوعات مورد نظر خود را به سرعت منتشر می کنند حال آنکه همین منافقین از ابتدای انقلاب نسبت به ما دشمنی داشته و موضوع جدیدی نیست.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.