رگولاتوری

July 17, 2017
18:44 دوشنبه، 26ام تیرماه 1396
کد خبر: 84040

واعظی مطرح کرد: وظیفه دولت بسترسازی برای فعالیت بخش خصوصی است/ افزایش اقتدار ایران اسلامی با تولید محتوای فاخر و اپلیکیشن

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه باید فرصت ها را در حوزهICTگسترش دهیم و برای کاهش تهدید ها برنامه ریزی کنیم گفت : تولید محتوا ، اپلیکیشن ، نرم افزار و سخت افزار، اقتدار ما را افزایش می دهد.
 
واعظی در مراسم افتتاح پروژه های شرکت صبا نت با اشاره به اینکه این شرکت در تمام بخش های حوزه ict فعالیت کرده است ، افزود : برخی در کشور هنوز ذهنیت 20 ، 30 سال گذشته را دارند و نمی دانند که کارایی این شبکه تغییر کرده و هنوز فکر می کنند که کارکرد ICT فقط واگذاری تلفن است.
 
وی تاکید کرد : در حال حاضر فقط در کافه بازار حدود 120 اپلیکیشن ایرانی وجود دارد که بر اساس اعلام همین شرکت 23 هزار گروه برنامه نویس در این حوزه مشغول فعالیت هستند.
 
واعظی با بیان اینکه اطلاعات وجود دارد ولی دسترسی به آن سخت است، افزود : تلاش ما آن است که دسترسی به اطلاعات را آسان کنیم و به طور مثال یک استاد و یا دانشجو مجبور نباشد برای دسترسی به کتاب های مرجع به تهران و یا مراکز استان ها سفر کند و بتواند با یک دهم هزینه در مکان خود به اطلاعات دسترسی دارد.
 
وی به تلاش وزارت ارتباطات در 4 سال گذشته در این حوزه اشاره کرد و افزود: با هدف گذاری ایجاد اشتغال  کاهش ترافیک ، محیط زیست و دولت الکترونیک ، تلاش کردیم که  ICT پیشران توسعه باشد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتقاد از اظهار نظر کسانی که در این حوزه تخصص و تجربه لازم را ندارند، افزود: برخی از سایت های خبری و رسانه ها نیز که به دنبال منفی نگری هستند؛ نظرات این افراد را منتشر می کنند.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ما به عنوان دولت وظیفه ایجاد بستر برای فعالیت بخش خصوصی را داریم ، اظهار داشت : با بستن همه چیز کار درست نمی شود و نباید به دلیل تخلف کوچکی در بخشی، فعالیت یک  سرمایه گذار و کارآفرین به طور کلی تعطیل شود و متاسفانه ما دراین حوزه با طرز فکرهای بسته مواجه هستیم.
 
واعظی به نگاه فرصت و تهدید مقام معظم رهبری به فضای مجازی اشاره کرد و افزود : هدف دولت و وزارت ارتباطات هم بر اساس همین نگاه است و باید فرصت ها را گسترش دهیم و برای کاهش تهدید ها هم برنامه ریزی کنیم .
 
وی با اشاره به اینکه امسال سال تولید و اشتغال نامگذاری شده است، تصریح کرد: تولید محتوا، اپلیکیشن، نرم افزار و سخت افزار اقتدار ما را افزایش می دهد البته فشار و جو سازی هایی هم در این حوزه وجود دارد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات  به برنامه راه اندازی فاز سوم شبکه ملی اطلاعات از سال گذشته اشاره کرد و گفت: در راه اندازی دو فاز گذشته این شبکه نمایشگاهی با حضور شرکت ها و فعالیت آنها در شبکه ملی اطلاعات برگزار می شد، اما در فاز سوم تصمیم بر این شد که شرکت های بخش خصوصی پروژه های خود را در فاز سوم این شبکه برای مردم و رسانه ها معرفی کنند.
 
واعظی به فعالیت های انجام شده در حوزه زیرساخت طی 2 سال در این وزارتخانه اشاره کرد و خاطر نشان داشت: به دلیل اینکه اولویت آن زمان ایجاد و توسعه زیرساخت بود تمام امکانات و توانایی ها صرف توسعه شبکه انتقال و دسترسی شد و در هفته دولت سال گذشته اعلام کردیم که زیرساخت های فیزیکی این حوزه آماده است.
 
وی به بیان اینکه از سال گذشته هدف ما حمایت از تولید محتوا و برنامه های کاربردی در فضای مجازی بود، اظهار داشت: وزارت ارتباطات با جامعیت به موضوع تولید محتوا در فضای مجازی نگاه می کند و اینگونه نیست که با ابلاغ به بخش خصوصی تولید محتوا شود و حتما باید تولید محتوا برای بخش خصوصی اقتصادی باشد و وظیفه ما این است که با تدوین مقررات رگولاتوری ، تولید محتوا و برنامه های کاربردی را برای بخش خصوصی اقتصادی کنیم.
 
واعظی با تاکید به اینکه دولت هم در همین مسیر گام بر می دارد، از فعالان بخش خصوصی در این حوزه نیز خواست که از فضاسازی ها در 4 سال گذشته ترسی نداشته باشند و به فعالیت خود ادامه دهند.
 
وی رعایت حریم خصوصی و امنیت را از نکاتی عنوان کرد که شرکت ها و فعالان این حوزه باید به آن توجه داشته باشند و در ادامه اظهار داشت : در شبکه های اجتماعی باید مراقبت کنیم که محتوای ناسازگار با اخلاق و موارد خلاف اعتقادات دینی منتشر نشود.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید به اینکه ما به دنبال فضای مجازی پاک هستیم ، افزود : تفکری در جامعه وجود دارد که اعتقاد به بستن و فیلتر کردن فضای مجازی دارد ولی با سالم سازی این فضا و همچنین فرهنگ سازی و بالا بردن سواد دیجیتالی می توانیم در این حوزه از فرصت های فضای مجازی استفاده کنیم و تهدید های آن را کاهش دهیم.
 
وی به حمایت دولت و وزارت ارتباطات از شرکت های فعال در این حوزه تاکید کرد و گفت : بخش خصوصی در این حوزه باید حمایت شود تا بتواند با ایجاد رونق اقتصادی اشتغال آفرینی کند و در دولت دوازدهم نیز به مراتب این حمایت ها بیشتر می شود .
 
واعظی تصریح کرد: در وزارت ارتباطات فقط شرکت های تابعه  مورد حمایت نیستند بلکه تمام شرکت های فعال در این حوزه زیر مجموعه وزارت ارتباطات محسوب می شوند و مورد توجه و حمایت هستند تا هدف گذاری برنامه ششم توسعه در این حوزه محقق شود.  
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.