بازار سرمایه

July 18, 2017
19:11 سه شنبه، 27ام تیرماه 1396
کد خبر: 84073

مدیر پذیرش شرکت بورس خبر داد: آخرین خبرها از عرضه ایرانسل در بورس/ راهیابی 15 شرکت به بورس تا پایان امسال

مدیر پذیرش شرکت بورس اوراق بهادار تهران اعلام کرد که تا پایان امسال 15 شرکت راهی بازار بورس خواهند شد و عرضه اولیه 40 شرکت هم در دست بررسی است.
 
اسماعیل درگاهی در مراسم عرضه اولیه شرکت به‌ پرداخت ملت در بورس در جمع خبرنگاران عنوان کرد: به پرداخت ملت نخستین شرکتی است که در سال جاری وارد بورس شد. درست است که عرضه‌های اولیه بورس با یک توقف نسبتا طولانی رو به رو بود اما از این بابت بسیار خوشحالیم که شروع نخستین عرضه در سال جاری با صنعت PSP و با یک شرکت محکم است.
 
وی تصریح کرد: پس از به پرداخت ملت، اولویت ما فولاد کاوه جنوب کیش است. انشاالله با آنها هم بر سر قیمت به نتیجه خواهیم رسید و بعد از آن تامین سرمایه امید است که اولین شرکت صنعت تامین سرمایه می‌باشد که قرار است در بورس عرضه شود.
 
درگاهی نیروگاه مولد برق جهرم و شرکت تولیدی چدن سازان را نیز از دیگر شرکت‌ها برای ورود به بورس عنوان کرد و گفت: هدف گذاری ما برای ورود 15 شرکت تا پایان امسال به بورس است و در حال حاضر نزدیک به ۴۰ پرونده را مدیریت می‌کنیم که وارد بورس شوند و بین آن شرکت‌های بخش خصوصی پررنگ هستند.
 
مدیر پذیرش شرکت بورس اوراق بهادار تهران درباره تاخیر ایجاد شده در عرضه‌های اولیه بورس هم بیان کرد: می‌گوید یکی از دلایل تاخیر در عرضه‌های اولیه در بورس بحث قیمت گذاری است.
به گفته وی، برای توقف طولانی عرضه های اولیه می‌توان دلایل متفاوتی را ذکر کرد که هر کدام وزن خاص خود را دارند اما اصلی‌ترین دلیل‌ می‌تواند به تصمیم سازمان بورس در سال گذشته باز برگردد که در آن ریاست سازمان اعلام کرد با توجه به شرایط خاص بازار عرضه‌های اولیه متوقف شود.
 
درگاهی افزود: پس از آن هم شرایط بازار هم به نحوی نبود که بتوان عرضه اولیه داشت.
وی ادامه داد: ما در تمام عرضه‌های اولیه نیم نگاهی به شرایط بازار داریم و اگر شرایط بازار مناسب باشد، می‌توان شرکت‌ها را وارد بورس کرد.
درگاهی تاکید کرد: در شرایطی که رکود و شرایط خاصی در بازار حاکم است باید شرکت‌هایی در بازار عرضه شوند که شرایط مناسبی داشته باشند، حتی در آن صورت هم، آن شرکت‌ها را با مقداری محافظه کارانه در بورس عرضه می‌کنیم.
 
وی ابراز کرد: برای آماده سازی سهم "به‌پرداخت" برای ورود به بورس چالش‌های زیادی داشتیم و برای قیمت گذاری‌ شرایط خاصی بر آن حاکم بود. مطمئنا اگر بازار رونق داشته باشد، سهامداران عمده و شرکت‌ها با خیال راحت‌تری سهم خود را می‌فروشند.
 
مدیر پذیرش شرکت بورس اوراق بهادار تهران اظهار کرد: یکی از دلایل توقف عرضه‌های اولیه این بود که ما در حال چانه زنی بر سر قیمت‌ها بودیم اما اطمینان دارم به‌پرداخت عرضه بسیار موفقی خواهد داشت و به همین جهت مسیر را برای ادامه عرضه‌های اولیه برای ما باز می‌کند.
 
وی در باره برخی اظهار نظرها مبنی بر اینکه عرضه‌های اولیه سبب می‌شود منابع بازار به سمت خاصی روانه و در آنجا بلوکه شود نیز گفت: بدنه کارشناسی بورس معتقد است که عرضه‌های اولیه به بهبود بازار کمک می‌کند. از طرفی سعی داریم تا عرضه ها را حساب شده انجام و زمان بندی را در آن لحاظ کنیم. از طرفی اگر سهامدار به یک سهام خاصی اعتقاد دارد نباید با یک خبر عرضه اولیه سهم خود را بفروشد، چرا که او می‌تواند منابع جدیدی بیاورد یا سهم‌اش را در بازار حفظ کند.
 
درگاهی با تاکید بر اینکه به هم ریختن بازار با یک عرضه اولیه غیرحرفه‌ای است، ابراز کرد: در برخی از بورس‌ها سالیانه ۲۰۰ یا ۳۰۰ عرضه اولیه انجام می‌شود. آنها هم عرضه و تقاضای خاص خودشان را دارند. ما باید بازار را به سمتی ببریم که با عرضه‌های اولیه به آن تحرک ببخشیم و بازار به عرضه‌های اولیه عادت کند. از طرفی برای این که بازار زیاد مشوش نشود فقط پنج درصد سهم "به‌پرداخت" را در عرضه اولیه وارد بازار کنیم.
 
مدیر پذیرش شرکت بورس اوراق بهادار درباره عرضه ایرانسل در بورس هم گفت: ایرانسل از مدت‌ها پیش آمده اما این شرکت خاص است. ایرانسل از طرفی خیلی سودساز است که ویژگی خوبی است ولی گیر کار اینجاست که سهامدار عمده برای آفریقای جنوبی است و او چندان تمایل ندارد اموال‌اش را در ایران به فروش برساند.
 
وی خاطر نشان کرد: باید حق داد که شاید این سهامدار نمی‌خواهد اموال‌اش را ارزان بفروشد و یا شاید در بخش انتقال پول مشکل دارد. این کار بسیار بزرگی است و اگر بتوانیم آن را انجام دهیم بسیار خوب است. البته ما در حال حاضر پرونده‌های بزرگی نیز داریم که اگر بازار از آن استقبال کنند آن را انجام خواهیم داد مثلا ما شرکت ملی نفت کیش را داریم که اشل آن بسیار بزرگ است. علاوه بر این یک شرکت ایرلاین را هم داریم و با یک شرکت صنعت سینمایی هم در حال مذاکره هستیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.