اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 19, 2017
6:05 چهارشنبه، 28ام تیرماه 1396
کد خبر: 84080

واعظی تاکید کرد: هفته‌ای ۳۰۰۰ کانال مسدود می‌شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از مسدود شدن ۳۰۰۰ کانال مغایر با فرهنگ ایرانی و اسلامی و ضدامنیتی در هفته خبر داد.
 
محمود واعظی در حاشیه بازدید از دستاوردهای مرتبط با فاز سوم شبکه ملی اطلاعات همراه اول درباره کانالهای مغایر با فرهنگ ایرانی و اسلامی اظهار کرد: بخشی از کانالهای تلگرامی در داخل ایران است، که همه مسدود شده است. به طور متوسط هفته ای ۳۰۰۰ کانال مسدود شده و گزارش آن به مقامات قضایی داده می‌شود.
 
وی ادامه داد: این هم خواست مردم ما و هم خواست دولت و نظام است که همه بتوانند کاملا از فضای مجازی استفاده کنند اما تهدیدات آن و کانالهای فاسد و غیراخلاقی و حتی کانال هایی که برای نوجوانان خشن است، بسته شود.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اظهارات دبیر کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه درباره کانالهای غیراخلاقی اعلام شده به وزارت ارتباطات و عدم اقدام این وزارتخانه برای مسدود کردن آنها اظهار کرد: ایشان خیلی مصاحبه می‌کنند و بسیاری از مصاحبه‌هایشان هم مبنای درستی ندارد و هر عددی را بیان می‌کنند. اما ما نباید وقت توسعه کشور و فعالیت‌هایی که در فضای مجازی به وجود آمده و شغلهایی که ایجاد شده را با این موضوع بگیریم.
 
واعظی با بیان اینکه جوانان ما به دنبال شغل در فضای مجازی هستند، افزود: متاسفانه افرادی که به هیچ چیزی جز بستن این کانالها و محدود کردن فضای مجازی فکر نمی‌کنند، گاهی مصاحبه‌هایی می‌کنند که برای شرکت‌های اینترنتی و فعالیت‌هایی که در بستر شبکه ملی اطلاعات است، نگرانی ایجاد می‌شود.
 
وی در ادامه با بیان اینکه باید اجازه دهیم این روال آرام طی شود، اظهار کرد: ما شورای عالی فضای مجازی به ریاست رئیس‌جمهوری، با حضور روسای سه قوه و افراد حقیقی و حقوقی از وزارتخانه ها داریم. همچنین کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه ۱۲ عضو دارد و دبیر این کارگروه نمی‌تواند هر چه نظرات خود است را مطرح کند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره نحوه ارتباط شبکه ملی اطلاعات با ارتباطات بین‌الملل بیان کرد: ما برای مصرف‌کنندگان و کسانی که در کشور تجارت دارند و یا کارهای علمی می‌کنند، هیچ وقت باب اینکه از محتوای خوب علمی و تجاری بین‌المللی استفاده کنند را نمیبندیم.
 
واعظی با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات برای ایجاد محدودیت نیامده است، افزود: این شبکه آمده تا نیازمندی‌های مردم در کشور را با قیمت ارزان حل کند. وقتی مردم ببیند می‌توانند نیازهای خود را از داخل کشور دریافت کنند، به خارج مراجعه نمی‌کنند. از طرف دیگر نیز آنچه مردم از ارتباطات خارج بخواهند، با قیمتی گرانتر و سرعت کمتر از شبکه ملی اطلاعات برایشان عرضه می‌شود.
 
وی با اشاره به سرمایه‌گذاری اپراتورها در شبکه ملی اطلاعات اظهار کرد: در حال حاضر به خوبی از ظرفیت‌های این شبکه استفاده می‌شود، نه تنها استفاده مردم در صوت و دیتا بلکه شبکه برای IOT تجهیز شده به این معنا که بتوانند بسیاری از فعل و انفعالات را به صورت هوشمند ترتیب دهند. بدین ترتیب می‌خواهند از این امکانات در اداره آب، برق، چاه‌هایی برای آبیاری کشاورزی استفاده کنند. با راه‌اندازی IOT در کل کشور تحول ایجاد خواهد شد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه امروز دنیا به سمت انقلاب صنعتی نسل چهارم می‌رود، گفت: انقلاب صنعتی نسل چهارم این است که کشورها به خوبی از اینترنت، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و مواد اینچنینی به بهترین نحو استفاده کنند.
 
واعظی در پاسخ به سوالی مبنی بر امنیت شبکه ملی اطلاعات گفت: بخش‌های مختلفی در ارتباط با امنیت شبکه کار می‌کنند. مرکز ملی فضای مجازی در یک سال گذشته زمان خوبی را به این کار اختصاص داده است، شورای عالی فضای مجازی نیز مصوبات کارگشایی را تصویب کرده است. هر یک از دستگاه‌های وزارت ارتباطات، اطلاعات، دستگاه‌های انتظامی نیز در این زمینه فعال بوده‌اند. ما باید شبکه خود را در برابر هک‌هایی که از خارج از کشور انجام می‌شود، ایمن کنیم.
 
وی ادامه داد: آنچه ما برای شبکه ملی اطلاعات هدف‌گذاری کرده‌ایم، این است که با توجه به تاثیرگذاری کمتر این شبکه از خارج، به نوعی از رخنه‌های موجود نیز جلوگیری شده است. این شبکه در داخل کشور فعالیت می‌کند و به گونه‌ای طراحی شده که اگر به هر دلیلی در خارج از کشور اتفاق بیفتد، این قابلیت را دارد که خود را اداره کند. همان‌طور که در انتخابات ۲۹ اردیبهشت و ۷ اسفند از این شبکه استفاده کردیم و انتخابات امنی را ترتیب دادیم. در سرشماری نفوس و مسکن نیز حدود ۱۰ روز شبکه به گونه‌ای اداره شد که امکان هک از آن سلب شده بود.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در حال حاضر زیرساخت شبکه ملی اطلاعات تکمیل شده و امنیت آن بالا رفته افزود: در حال حاضر شاهد هستیم که کلیه خدمات اپراتورها، شرکت مخابرات، FCP ها و حتی وزارتخانه‌ها و سازمان ‌های مختلف، تولید محتوا و اپلیکیشن‌هایی که در کشور تولید می‌شود در بستر شبکه ملی اطلاعات است. پروژه‌های همراه اول نیز فاز سوم شبکه ملی اطلاعات را کامل می‌کند.
 
واعظی خاطرنشان کرد: اینکه امروز شاهدیم بیش از ۱۲۰ هزار اپلیکیشن ایرانی در دو سال گذشته ایجاد شده، کار بسیار بزرگی است. اینکه حدود ۲۳ هزار گروه اپلیکیشن نویسی می‌کنند، هم برای داخل کشور و هم برای صادرات از اقدامات بسیار بزرگ است. امیدواریم این نهضت که شروع شده ادامه پیدا کند تا مردم بتوانند نیازمندی‌های خود را با کیفیت و سرعت بسیار بالا و تعرفه ارزان از همین شبکه ملی اطلاعات دریافت کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.