اپراتورها

تلفن همراه

August 2, 2017
8:46 چهارشنبه، 11ام مردادماه 1396
کد خبر: 84358

اورنج‌تلکام چگونه به موقعیت فعلی خود رسید؟

کاربران تا سال ۲۰۱۳ فرانس‌تلکام را با نام برند تجاری‌اش- یعنی اورنج- می‌خواندند. در سال ۲۰۱۳ پیشنهاد شد که اورنج نام رسمی شرکت فرانس‌تلکام شود. در همین سال سهامداران به تغییر نام رأی دادند و در نهایت از ابتدای ژولای سال ۲۰۱۳ نام اورنج رسمی شد.
 
اورنج ابتدا در اوایل دهه ۱۹۹۰ به عنوان نامی برای شرکت هاتچیسون هنگ‌کنگ مطرح شد و بعد در سال ۲۰۰۰ فرانس‌تلکام آن را خرید. کارشناسان برند اورنج را یکی از برندهای موفق تاریخ می‌دانند که از سال ۲۰۰۶ خود را در بخش‌های اینترنت، تلفن همراه و خدمات تلویزیونی تثبیت کرده است.
 
پروژه‌های پنج‌ساله
 
اورنج پروژه‌های پنج‌ساله‌ای را به عنوان نقشه راه خود تعریف می‌کند. یکی از پروژه‌های مهم اورنج در سال ۲۰۱۰ با عنوان Conquests 2015  مطرح شد که موفقیت‌های زیادی کسب کرد. این امر به دلیل اجرا و پیاده‌سازی واضح و مسئولانه انتخاب‌های راهبردی شرکت بود.
 
این دستاوردها و عمل‌کرد عالی شرکت در سال ۲۰۱۴ گزارش و باعث شدند اورنج موقعیت بهتری را نسبت به قبل کسب کند. در کل، شرکت اورنج ارائه خدمات یکپارچه و راه‌حل‌های یکپارچه را مهم‌ترین امر می‌داند و این مسئله به معنای توسعه، استقرار و مدیریت زیرساخت فناوری اطلاعات امن و شبکه‌های موثر، راه‌حل‌های ارتباطاتی، برنامه‌های کاربردی و تجربه خوب مشتری است.
 
اولویت‌های استراتژیک اورنج
 
استراتژی‌ای که اورنج برای شرکت خود تا سال ۲۰۱۵ تعریف کرده بود، شامل پنج اولویت می‌شد:
 
۱. شرکتی باید به رفاه کارکنان و جامعه توجه کامل داشته باشد.
 
۲. حصول اطمینان از این امر که مشتریان اورنج به دلیل تجربه خوب، این شرکت را انتخاب کرده‌اند.
 
۳. تمرکز بر رشد و بهبود استراتژی‌های بازاریابی در زمینه ارائه راه‌حل‌های نوآورانه.
 
۴. تعریف و پیاده‌سازی مناسب‌ترین و کاربردی‌ترین استراتژی‌های منطقه‌ای.
 
۵. بهینه‌سازی عملکرد.
 
شرکت اورنج از سال ۲۰۱۰ می‌کوشید تا با تعریف واضح چالش‌ها، فعالیت‌ها را مشخص کند. تمرکز اصلی برنامه بر توسعه شبکه پهن‌باند، رشد بین‌المللی و افزایش ۵۰ درصدی کاربران جهانی این شرکت بوده است.
 
از مهم‌ترین مسائل مورد نظر اورنج از سال ۲۰۱۰ شامل مسئله کارمندان شرکت و استخدام ۱۰ هزار نفر دیگر بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ بوده است. فراتر از اهداف اولیه‌ای که در بالا ذکر شد، چهار مسئله اصلی در این میان مورد تمرکز اورنج بوده است:
 
1. شبکه‌ها: اورنج در زنجیره رسانه‌ها و محتوا (ایجاد کانال‌های تلویزیونی در فرانسه و غیره) همواره موقعیت فوق‌العاده‌ای داشته است. اورنج تأکید دارد که شبکه‌هایش مهم‌ترین بخش کسب‌وکار هستند و آینده اورنج را مشخص می‌کنند. اورنج تا سال ۲۰۱۵ حدود ۲ میلیارد بر شبکه فیبر نوری سرمایه‌گذاری کرده است. این مساله باعث شده که حدود ۴۰ درصد پوشش خانوار در هر منطقه‌ای در فرانسه صورت بگیرد. علاوه بر این شبکه‌های سبز (Green Networks) را در آفریقا توسعه داده است که با انرژی خورشیدی کار می‌کنند.
 
2. مشتریان: اورنج سعی داشته با توجه به تجربه مشتری و ایجاد زندگی دیجیتالی آسان برای مشتریان، تجربه آن‌ها را ارتقا بخشد. این رویکرد اورنج، نقش بالقوه و جدید اپراتورها را نشان می‌دهد. راهبرد اورنج در این زمینه با عنوان استراتژی توجه (Care Strategy) یکی از جالب‌ترین نوآوری‌های این شرکت است. توجه به مشتریان شامل ارائه محصولات آموزشی و بهداشتی می‌شود. همچنین، پرداخت همراه و انتقال پول از طریق برنامه Orange Money در افریقا صورت می‌گیرد.
 
3. توسعه بین‌المللی: شرکت سعی داشته تا سال ۲۰۱۵ از ۲۰۰ میلیون کاربر به ۳۰۰ میلیون کاربر برسد. در این راستا مبلغ سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد پوند را به ۷ میلیارد پوند افزایش داده است. همچنین بیشتر در خاورمیانه و آفریقا تمرکز داشته است.
 
4. پیشتاز در ارائه سرویس‌های امن: اورنج با توجه به افزایش تهدیدهای جهانی در زمینه امنیت، بر راه‌حل‌ها و خدمات یکپارچه و مدیریت‌شده تمرکز داشته است. خدمات امن اورنج طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ در ۱۶۶ کشور قابل دسترسی بوده‌اند. این خدمات سه حوزه را در بر می‌گیرند: زیرساخت، محیط کاری (یعنی ابزارها، ترمینال‌ها، هویت افراد و دسترسی به پروفایل‌ها و اطلاعات) و مدیریت (که شامل نظارت بر شبکه است.)
 
اورنج حدوداً ۳۵۰ مشاور در پنج قاره و هشت مرکز عملیات امنیت در سراسر جهان دارد. خدمات امن مشتریان یمی از استراتژیک‌ترین برنامه‌های اورنج بوده است و بر اساس گزارش گارتنر که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد، می‌توان اورنج را امن‌ترین اپراتور اروپا خواند.
 
خدمات اورنج
 
اورنج در طی سال‌های اخیر بر خدمات B2B تمرکز داشته و راه‌حل‌های ارتباطاتی را پیاده‌سازی کرده است. خدمات تجاری اورنج حدود ۲۲۰ کشور را پوشش می‌دهد. بسته خدماتی اورنج شامل صدا، داده، محاسبات ابر، جابه‌جایی، M2M، امنیت، ارتباطات واحد و یکپارچه، ویدئوکنفرانس و پهن‌باند می‌شود. هزاران نفر از مشتریان سازمانی و ۱.۴ میلیون کاربر داده همراه وابسته به پلت‌فرم بین‌المللی خدمات تجاری اورنج در زمینه ارتباطات و انجام کسب‌و‌کار هستند (تا سال ۲۰۱۳). خدمات تجاری اورنج در سال ۲۰۱۲ جزء سه شرکت برتر در World Communication Awards  شد و جایزه بهترین اپراتور جهانی، بهترین خدمات ابر و متخب کاربران را از آن خود کرد. این خدمات توانسته است پنج بار جایزه بهترین اپراتور جهانی را از آن خود کند.
 
ضروریات ۲۰۲۰
 
اورنج تلکام در سال ۲۰۱۵ پروژه‌ای دیگر را به نام Essentials2020 تعریف کرد که ماموریت اصلی آن در این یک جمله خلاصه شده است: اتصال همیشگی کاربران، به آنچه نیاز دارند. اورنج با هر نوع کاربری سروکار دارد و از سال ۲۰۱۵ کوشیده نیازها را طبفه‌بندی و تا جای ممکن آن‌ها را رفع کند. مدیراجرایی اورنج، استفان ریچارد در این زمینه می‌گوید: «ما سعی داریم با پیاده‌سازی این پروژه، صفحه‌ای جدید را در تاریخ اورنج به نگارش دربیاوریم. تمرکز این برنامه بر مشتریان ما است. آرزوی ما بر پایه تعهد مستحکمی است که طبق آن، باید به مشتریان خود تجربه روزانه منحصربه‌فردی را ارائه دهیم. کاربران ما باید بتوانند از انقلاب دیجیتالی بهره ببرند و در همه‌جا به خدمات دسترسی داشته باشند». چشم‌انداز پنج‌ساله اورنج بعد از کسب موفقیت‌های قبلی، جای خود را به این موارد داده است:
 
1. ارائه کیفیت بیش‌تر در اتصال: اورنج در درجه اول قصد دارد کیفیت را در همه بازارهای خود افزایش دهد. اورنج برای این‌که موقعیت خود را به عنوان پهن‌باند پرسرعت حفظ کند، می‌خواهد بیش از ۱۵ میلیارد یورو طی سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ بر شبکه‌های خود سرمایه‌گذاری کند. همچنین برنامه دیگر اورنج از سال ۲۰۱۴ این است که بتواند تا سال ۲۰۱۸ سرعت متوسط داده‌های خود را سه برابر کند.
 
از سوی دیگر، اورنج می‌خواهد زیرساخت خود را مدن‌تر کند و هدفش از این امر، انعطاف و سرعت بیش‌تر است که باعث می‌شود نیازهای کاربران سریع‌تر برطرف شوند. تکامل زیرساخت با استفاده از مجازی‌سازی شبکه، ابر و  5Gاتفاق خواهد افتاد.
 
از سوی دیگر، کیفیت شبکه‌ها با ایجاد پهن‌باند پرسرعت تضمین خواهد شد. اورنج تجربه‌ای بهتر را با ارائه محتوای چندرسانه‌ای به مشتری ارائه می‌دهد.
 
2. بازسازی روابط مشتری: رویکرد اورنج در این زمینه پاسخگویی به نیازهای مشتری به شکل شخصی و فردی است. به این ترتیب ساده‌سازی تعاملات مدنظر است و بزرگ‌داده یکی از ابزارهای اصلی برای رسیدن به این هدف محسوب می‌شود. همچنین دیجتالی کردن تعاملات با ایجاد کانال‌های فیزیکی و دیجیتالی از دیگر اهداف اورنج است. از سوی دیگر، اورنح در حال ایجاد فروشگاه‌هایی هوشمند در فرانسه و اروپا است و ۲۰ درصد این فروشگاه‌ها در این مناطق تا سال ۲۰۱۸ کاملاً هوشمند خواهند بود.
 
3. ایجاد الگویی برای کارمندان: اورنج علاوه بر تمرکز بر مشتریان، می‌کوشد با ایجاد تجربه دیجیتالی برای کارمندان خود، هم میزان رضایت کارمندان را افزایش دهد و هم تجربه مشتری را ارتقا بخشد. به این ترتیب بر یادگیری مهارت‌هایی که در آینده موردنیاز است، تأکید می‌کند. همچنین، می‌کوشد تا کارها به صورت تیمی انجام شوند و تجربه کار ارتقا یابد. از سوی دیگر، با افزایش اعتماد کارمندان و سهام آن‌ها، می‌خواهد کارمندان حس تعلق به شرکت داشته باشند.
 
آمار و ارقام چه می‌گویند؟
 
درآمد اورنج در بهار سال ۲۰۱۷ حدود ۰.۸ درصد رشد داشت و نسبت به فصل آخر سال ۲۰۱۶، یک درصد افزایش یافت. خدمات پهن‌باند ثابت نیز در همین بازه زمانی ۶.۳ درصد رشد داشته و بیش‌تر به دلیل رشد فیبر و محتوای تلویزیونی در فرانسه و اسپانیا بوده است. درآمد اورنج در سال ۲۰۱۶ حدود ۴۰.۹۱۸ میلیارد یورو گزارش شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.