رگولاتوری

August 27, 2017
16:26 یکشنبه، 5ام شهریورماه 1396
کد خبر: 84677

وضعیت شکایات کاربران از خدمات اینترنت در سال ۹۶ اعلام شد

سرپرست سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی اعلام کرد: شکایت‌های کاربران در چهار بخش تحویل حجم ترافیک کمتر از میزان فروخته شده، سرعت کمتر از قرارداد، تعرفه و گرانفروشی در سامانه ۱۹۵ ثبت شده است که از میان آنها موضوع تحویل حجم ترافیک کمتر از میزان فروخته شده درصورت اثبات مصداق کم‌فروشی است، که درصد کمی از شکایت‌های ثبت شده در سامانه ۱۹۵ در پنج ماهه اول سال ۹۶ در حوزه خدمات اینترنت به آن اختصاص دارد.
 
به گزارش روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی، حسین فلاح جوشقانی با اشاره به اینکه ثبت شکایت به معنای انجام تخلف نیست گفت: در بیشتر موارد پس از بررسی شکایت و رسیدگی به آن مشخص شده تخلفی انجام نشده است. این موضوع یکبار دیگر نیز در سال گذشته به طور ویژه به شکل میدانی بررسی شده که موردی مبنی بر تخلف کم‌فروشی در هیچکدام از اپراتورها مشاهده نشده است.
 
وی افزود: موضوع مربوط به سرعت کمتر از قرارداد، بیشترین سهم را در میان شکایت‌های ثبت شده دارد اما این موارد به محدودیت‌های فنی شبکه و موضوعاتی مانند ضریب به اشتراک‌گذاری خط و استفاده اشتراکی چند کاربر از یک خط اشتراک مربوط است که ارائه‌کنندگان خدمات براساس مقررات برای مشترکین اعمال می‌کنند.
 
فلاح با تاکید بر اینکه صیانت از حقوق مشترکان و شفاف‌سازی در این خصوص از اولویت‌های اصلی رگولاتوری است و حتی یک مورد شکایت در این حوزه حائز اهمیت است و باید رسیدگی شود، تصریح کرد: رگولاتوری در پی تاکید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در کمیته ویژه حمایت از حقوق کاربران حوزه ICT، به طور دقیق موضوعات مربوط به نحوه ارائه خدمات اینترنت و چارچوب آن را نه فقط در تهران بلکه در استانها نیز بررسی می‌کند اما اپراتورها نیز وظیفه دارند در مورد سوء استفاده‌های احتمالی از سرویسها مانند استفاده بدافزارها از حجم ترافیک کاربران، به مشترکان آموزش و اطلاع‌رسانی کافی را انجام دهند.
 
وضعیت شکایت‌های درج شده از اپراتورهای ارائه‌دهنده اینترنت در چهار مورد ذکر شده در پنج ماهه اول سال ۹۶، در جدول‌های زیر آمده است:
 

اپراتورهای همراه

ردیف

نام اپراتور

تعداد کل شکایات

شکایات مرتبط با کم‌فروشی، سرعت کمتر از قرارداد، تعرفه و گرانفروشی

درصد مصادیق به "کل"

۱

ایرانسل

۲۸۲۷

۱۶۰

۵,۶

۲

همراه اول

۳۱۰۰

۱۶۶

۵,۳

۳

رایتل

۲۰۲

۹

۴,۴

مجموع

۶۱۲۹

۳۳۵

۵,۴

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 اپراتورهای ثابت

ردیف

نام اپراتور

تعداد کل شکایات

شکایات مرتبط با کم‌فروشی، سرعت کمتر از قرارداد، تعرفه و گرانفروشی

درصد مصادیق به "کل"

۱

انتقال داده‌های رهام داتک

۶۲

۱۵

۲۴,۱

۲

مبین نت

۱۱۲

۲۵

۲۲,۳

۳

حلما گستر خاورمیانه

۵۰

۱۱

۲۲

۴

آریا رسانه تدبیر (شاتل)

۶۳۲

۸۰

۱۲,۶

۵

داده گستر عصر نوین

۲۶۲

۲۷

۱۰,۳

۶

مخابرات ایران

۴۱۹۴

۳۳۶

۸,۰۱

۷

انتقال داده‌های نداگستر صبا (صبانت)

۳۳۶

۲۱

۶,۲

۸

انتقال داد­ه­های آسیاتک

۱۸۱۴

۹۷

۵,۳

۹

پیشگامان توسعه ارتباطات

۳۸۷

۱۸

۴,۶

۱۰

پارسان لین ارتباطات (پارس آنلاین)

۴۷۵

۱۹

۴

۱۱

داده‌پردازی فن­آوا

۴۴۵

۱۶

۳,۵

مجموع

۸۷۶۹

۶۶۵

۷,۵

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.