رسانه‌های اجتماعی

September 30, 2017
8:05 شنبه، 8ام مهرماه 1396
کد خبر: 85132

راه دراز جایگزینی شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی

یک نیاز کاربران برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی ارتباط با افراد در کشورهای دیگر است و تنها در صورتی که شبکه‌های‌ بومی قابلیت رقابت با نمونه‌های بزرگ‌تر داشته باشند، می‌توان نمونه بومی را جایگزین مشابه غیربومی کرد؛ اگرچه متخصصان بومی قادر به ارائه چنین خدماتی هستند اما تا رسیدن به آن نقطه راه زیادی باقی است.
 
مژگان فرهودی – مدیر آزمایشگاه ارزیابی خدمات وب پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات – در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به وجود شبکه‌های اجتماعی با کاربری‌های متفاوت اظهار کرد: انواع مختلفی از شبکه‌های اجتماعی وجود دارد. بین کاربران رایج است که تنها سایت‌هایی مانند فیس‌بوک، اینستاگرام و توییتر را به عنوان شبکه اجتماعی می‌دانند. هرچند به لحاظ تعریف دقیق شبکه‌های اجتماعی می‌توان انواع دیگری از شبکه اجتماعی را نیز مد نظر قرار داد اما در زمینه‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه‌ای با همت بخش خصوصی انجام گرفته است.
 
وی با بیان اینکه در هر کدام از انواع شبکه‌های اجتماعی، محوریت محتوای به اشتراک گذاشته‌شده بین کاربران می‌تواند متفاوت باشد، افزود: به جز فیس‌بوک و توییتر که محوریت با ارتباط بین افراد و به اشتراک‌گذاری محتوا در قالب‌های مختلف بین آنان است، می‌توان شبکه‌های اجتماعی با محوریت فایل‌های چندرسانه‌ای را در نظر گرفت. معروف‌ترین سایت جهانی این نوع از شبکه‌های اجتماعی یوتیوب است که ما نمونه موفق آپارات را برای کاربران داخلی داریم که با اقبال و استفاده گسترده‌ای از افراد نیز مواجه شده است.
 
مدیرگروه سکوهای فناوری اطلاعات پژوهشگاه با اشاره به انواع دیگر شبکه‌های اجتماعی اظهار کرد: یکی دیگر از انواع شبکه‌های اجتماعی، شبکه‌هایی است که محوریت آن نظرات کاربران در رابطه با کالاها و خدمات مختلف است. در این زمینه نیز ما کارهای موفق بومی داریم. برای مثال در حوزه رستوران‌ها و غذاهای مختلف، آن‌ها در حال فعالیت بوده و مرجع بسیاری از کاربران برای انتخاب رستوران مد نظر هستند.
 
فرهودی ادامه داد: در برخی از انواع دیگر نیز کارهایی انجام شده است که میزان استفاده از آن‌ها در مقایسه با نمونه‌های خارجی قابل مقایسه نیست. برای مثال سایت‌هایی مانند فیس‌بوک نمونه‌های بومی مانند کلوب، فیس‌نما و هم‌میهن را دارند که البته میزان کاربران آن‌ها با هم قابل مقایسه نیست. هرچند جامعه مخاطبین این محصولات نیز با هم متفاوت است و مقایسه تعداد کاربران مقایسه عادلانه‌ای نیست. برای مثال فیس‌نما که بهترین رتبه الکسا را در بین شبکه‌های اجتماعی بومی دیگر دارد، به صورت تخمینی روزانه بیش از ۲۰۰ هزار بازدیدکننده دارد که آمار بدی نیست، البته قطعاً جای پیشرفت بسیاری خواهد داشت.
 
وی در پاسخ به اینکه نزدیک‌ترین زمان برای جایگزینی شبکه‌های اجتماعی بومی با شبکه‌های خارجی چه زمانی است، گفت: اگر بخواهیم واقع‌گرا باشیم، هیچ‌گاه نمی‌توان انتظار داشت شبکه‌های اجتماعی بومی جایگزین شبکه‌های غیربومی برای همه نیازهای کاربران شود. زیرا یکی از نیازهای کاربران برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی ارتباط با ایرانی‌های ساکن در کشورهای دیگر یا کلا غیرایرانی‌ها است. این دسته از کاربران هیچ‌گاه انگیزه‌ای برای عضویت در یک شبکه اجتماعی بومی ایرانی نخواهند داشت و بنابراین کاربران ایرانی برای ارتباط با آنان ناچارند در شبکه‌های اجتماعی غیربومی نیز عضو شوند.
 
این کارشناس ادامه داد: اما اگر بخواهیم آرمان‌گرایانه به این سوال پاسخ دهیم، در صورتی که بتوانیم شبکه‌ای اجتماعی‌ ایجاد کنیم که قابل رقابت با بزرگان موجود در این عرصه بوده و حتی امکانات بهتری نیز ارایه دهد، می‌توان انتظار داشت کاربران غیربومی نیز تمایل به حضور در این شبکه‌ها داشته و بنابراین بتوان به طور کامل یک شبکه اجتماعی بومی را جایگزین مشابه‌های غیربومی کرد. اگرچه متخصصان توانمند بومی قادر به ارائه چنین خدماتی هستند اما هنوز تا رسیدن به آن نقطه راه زیادی باقی مانده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.