اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 1, 2017
9:10 یکشنبه، 9ام مهرماه 1396
کد خبر: 85149

مرورگر اج پس از گذشت ۱۳ ماه تنها ۷۰ افزونه دارد

مایکروسافت روز گذشته‌ از طریق یک پست وبلاگ، دلیلی اصلی کمبود افزونه‌ برای مرورگر اج را شرح داد.
 
قابلیت پشتیبانی از افزونه‌ اولین بار پس از عرضه‌ی به‌روزرسانی سالیانه‌ی ویندوز ۱۰ در آگوست سال گذشته به مرورگر اج افزوده شد. زمانی که اج قابلیت پشتیبانی از افزونه‌ پیدا کرد، تنها ۱۳ افزونه برای آن در دسترس بود که برخی از آن‌ها ادبلاک، ادبلاک پلاس، آمازون اسیستنت، آفیس آنلاین، وان‌نوت، وب کلیپر و … بودند. اکنون پس از گذشت ۱۳ ماه، در مجموع تنها ۷۰ افزونه در ویندوز استور موجود است.
 
علت اصلی این کمبود پس از گذشت بیش از یک سال این است که مایکروسافت به توسعه‌دهندگان اجازه نمی‌دهد بدون دریافت تأییدیه‌ی دستی، افزونه‌های خود را در ویندوز استور قرار دهند. افزونه‌هایی که در حال حاضر برای اج موجود است در واقع به‌صورت دستی انتخاب و تأیید شده‌اند. مایکروسافت ادعا می‌کند که این شیوه‌ی انتخاب و تأیید، کیفیت بالای افزونه‌ها را تضمین می‌کند.
 
ردموندی‌ها روز گذشته در وبلاگ خود ادعا کردند که این شرکت استاندارد کیفی بالایی برای افزونه‌ها در نظر گرفته است و برخی جنبه‌ها نظیر امنیت و عملکرد آن‌ها را به دقت زیر نظر می‌گیرد. این شرکت قصد دارد یک اکوسیستم کاملا تحت نظارت برای مرورگر خود بسازد. این موضوع بدین معنا است که هیچ‌کدام از توسعه‌دهندگان شخص ثالث بدون تأیید مایکروسافت قادر به توسعه و انتشار افزونه برای مرورگر اج نخواهند بود.
 
هنوز کاملا مشخص نیست چرا مایکروسافت قصد ساخت چنین اکوسیستمی برای مرورگرش دارد و چرا تعداد افزونه‌های موجود تا این حد پایین است. کاربران این مرورگر تنها زمانی می‌توانند از مزیت استفاده از افزونه‌ها بهره‌مند شوند که به طیف وسیعی از آن‌ها دسترسی داشته باشند. پیش از این گمان می‌رفت که پایین بودن تمایل توسعه‌دهندگان دلیل اصلی این مشکل است؛ اما مایکروسافت ادعا می‌کند که توسعه‌دهندگان اشتیاق بالایی نشان داده‌اند. بااین‌حال احتمال دارد کمبود رابط‌های برنامه‌نویسی نرم‌افزار نیز موجب می‌شود توسعه‌دهندگان نتوانند افزونه‌های مخصوص کروم را برای اج، پورت کنند. مایکروسافت وعده داده است در به‌روزرسانی‌های آتی به روند افزودن رابط‌های برنامه‌نویسی جدید به اج ادامه خواهد داد. مرورگر اج اکنون از اکثر رابط‌های برنامه‌نویسی پشتیبانی می‌کند؛ اما هنوز از نبود برخی از مهم‌ترین آن‌ها نظیر رابط‌های برنامه‌نویسی اعلان‌ها رنج می‌برد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.