اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 1, 2017
10:50 یکشنبه، 9ام مهرماه 1396
کد خبر: 85153

با همکاری مایکروسافت و فیس‌بوک؛ پروژه جدید اتصال کابلی اروپا و آمریکا تکمیل شد؛ کابلی ۱۶میلیون برابر سریع‌تر از اینترنت شما!

سه شرکت آمریکایی مایکروسافت، فیس بوک و تِلسیئِس (Telxius :از زیر مجموعه‌های اپراتور مخابراتی تلفونیکا)،  یک سال پس از آغاز پروژه Marea، موفق به تکمیل این پروژه عظیم شدند.
 
این دو شرکت (مایکروسافت و فیس بوک) با همکاری اپراتور مخابراتی Telefonica، دو ماه زودتر از زمان مقرر، این ارتباط کابلی عظیم در اقیانوس اطلس را به منظور اتصال اینترنتی اروپا و آمریکا به یکدیگر را برقرار کرده‌اند، امری که سرعت تبادل داده را به‌شدت افزایش می‌دهد.
 
این کابل زیردریایی از ظرفیت انتقال خارق العاده ۱۶۰ ترابیت در ثانیه‌ای (۱۶۰Tbps) برخوردار است و لذا ۱۶ میلیون برابر سریع‌تر از خطوط اینترنتی منازل است؛ با استفاده از ظرفیت این کابل، پخش استریم ۷۱ میلیون فیلم سینمایی HD به طور همزمان امکان‌پذیر است! با این سرعت ۷۱ میلیون کاربر در آن واحد میتوانند بدون محدودیت سرعت فیلم‌های جاری (Streaming) فول اچ دی تماشا کنند.
 
کابل اینترنت زیردریایی یادشده که Marea نام دارد در مسیری به مسافت ۶۶۰۰ کیلومتر در اقیانوس اطلس کشیده شده و ساحل ویرجینیا در آمریکا را به بیلبائو در جنوب اسپانیا متصل و ازآنجا به نودهای سایر قسمت‌های جهان از قبیل اروپا، آفریقا، خاورمیانه و آسیا مرتبط مبی‌کند. این کابل متشکل از ۸ جفت کابل فیبرنوری است که در سیم‌های مسی درهم‌تنیده شده‌اند.
 
Marea subsea cable
Mareaدر زبان اسپانیولی به معنی جزر و مد و جریان می‌باشد.
مراحل ساخت و مدیریت این پروژه برعهده زیرمجموعه تلفونیکا (شرکت Telxius) بوده است. عملیات نصب این کابل زیردریایی یک‌سال قبل و از آگوست سال ۲۰۱۶ (معادل با مرداد ۱۳۹۵) آغاز شده بود.
 
شاید مهم‌ترین برندگان این پروژه، شرکت‌های فیس‌بوک و مایکروسافت باشند که امکان می‌یابند خدمات خود را با سطح کیفی و سرعت بیشتری به علاقه‌مندان ارائه دهند؛ به گفته آنها، با بهره‌برداری از این پروژه، کاربران می‌توانند ارتباطی قابل‌اعتماد، بدون افت کیفیت و با سرعت‌بالا را در سراسر جهان تجربه کنند.
 
Marea، ظرفیتی بیشتر از ۱۲ کابل دریایی فعلی بهره‌برداری شده در اقیانوس اطلس را داشته و همچنین به جهت مجاورت و اتصال به شهر Sopelana به دیگر شبکه های فیبرنوری عمده اروپایی نظیر پاریس، فرانکفورت، آمستردام و لندن نیز ارتباط دارد.
 
مایکروسافت به‌تازگی با صرف هزینه ۱.۱ میلیارد دلاری اقدام به تاسیس دیتاسنتری عظیم در ویرجینیا کرده است؛ جایی که آمازون و فیس بوک نیز این منطقه را برای این منظور مناسب یافه‌اند.
 
پیش‌ازاین گوگل نیز به‌منظور عقب نماندن از رقبای خود نسبت به تامین هزینه تکمیل کابلی (بر بستر دریا) با سرعت ۶۰ ترابیت در ثانیه اقدام کرده بود. این کابل با طی مسیری ۹۰۰۰ کیلومتری ژاپن را به غرب ایالات متحده امریکا را متصل می‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.