رگولاتوری

October 15, 2017
17:33 یکشنبه، 23ام مهرماه 1396
کد خبر: 85267

معاون مطبوعاتی: وزارت ارتباطات در قانون دسترسی آزاد به اطلاعات پیش‌رو باشد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعتقاد بر اینکه فضای مجازی می‌تواند تهدیدها را تبدیل به فرصت کند، اظهار کرد: «در ارتباط با واکنش ملت ایران به سخنان ترامپ، اگر گستردگی فضای مجازی نبود شاید فضاسازی‌های علیه او را نداشتیم که تهدید را تبدیل به فرصت برای ملت ما کرد.»
 
معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد هم در همایش سراسری روابط عمومی‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: «وزارت ارتباطات باید پشتیبان و پیش‌رو در قانون دسترسی آزاد به اطلاعات باشد تا شفاف‌سازی برای مردم ایجاد شود.»
 
همایش سراسری روابط‌ عمومی‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات صبح امروز (یکشنبه، ۲۳ مهر ماه) با سخنرانی محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی محسنیان‌راد استاد ارتباطات، پروانه مافی نماینده مجلس و همچنین محمدرضا فرنقی‌زاد رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به پایان رسید.
 
آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مراسم در سخنانی با اعتقاد بر اینکه نگاه ما نگاه توسعه‌محوری در عرصه فضای مجازی است، گفت: نگاه ما در عرصه رسانه این است که انتقادها را بشنویم و تأثیرات آن‌ها را بر روی عملکردمان پیاده کنیم.
 
وی گفت:‌ ما دو وظیفه داریم؛ یکی اینکه بستر پیام‌رسانی را برای فعالان رسانه و فعالان عرصه اطلاع‌رسانی آماده کنیم و به تعبیر دیگر کار سازندگی کنیم چرا که عرصه فضای مجازی جایگاه بزرگی است که می‌توان از آن به عنوان فرصت استفاده کرد. شاید آن چیزی که متأسفانه باعث شده است ما در فاز اول سواد فضای مجازی قرار بگیریم به این دلیل باشد که افرادی که در این عرصه فعال‌اند آن گونه که باید نیستند در حالی که اگر اعتقاد داریم که نظرات مردم و خبرگان برای ما مهم است و باید اصلاح شویم. متأسفانه در حال حاضر گرفتن نظر مردم تبدیل به اقدام پوپولیستی شده است. نمی‌شود گفت که آن چیزی که روابط عمومی می‌گوید درست است. یک گوش شنوا می‌خواهد که گوش شنوا همان روابط عمومی است.
 
جهرمی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه روابط عمومی‌ها نباید روابط عمومی وزیر یا رئیس‌شان باشند، گفت: روابط عمومی یک موضوع مهم، مقدس و تأثیرگذار است به نوعی که اگر هر اتفاقی افتاد از آن اتفاق دید مثبتی داشته باشد. آن سیستم ناپایدار است و از بین می‌رود در حالی که اگر آن سیستم فیدبک منفی نداشته باشد موثر نیست. به عقیده من نظامی که فیدبک منفی دارد موثر است. این فیدبک منفی هم باید روابط عمومی‌ها باشند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه بازی، چهارمین اپلیکیشن پرطرفدار در ایران مورد استفاده کاربران است، اظهار کرد:‌ ما اگر قرار است که تولید محتوا کنیم باید به این بازی‌ها توجه کنیم. ما قرار است به مردم خدمت ارائه بدهیم، حتما باید حرف‌های دانه درشت بزنیم یا دعوا ایجاد کنیم و صرفا تبدیل به تیتر رسانه‌ای شویم؟ نه، باید به نیاز مردم توجه کنیم. پس روابط عمومی باید کار خودش را بکند.شما نمی‌خواهد روابط عمومی من باشید، من می‌دانم چگونه با اصحاب رسانه حرف بزنم. روابط عمومی باید سازمان را دریابد. روابط عمومی باید اطلاعات سازمان‌ها را به مردم برساند. متأسفانه بعضی وقت‌ها آنچنان موضوع کوچک را بزرگ می‌کنند که به طور کلی صورت‌مسئله پاک می‌شود. روابط عمومی باید حرف درست را به مخاطب منتقل کند. اینکه یک جانبه یک عینک به عنوان روابط عمومی بزنیم و بگوییم که همه چیز درست است نمی‌شود و غلط است. نمی‌شود با یک کلام همه را با یک چوب زد. برخی با ما مخالف‌اند پس باید ببینیم چه می‌گویند. شاید آن‌ها درست می‌گویند. بنابراین نظام فیدبک فاز دوم است و فاز سوم چیزی دیگر است. اینکه ببینیم مردم چه می‌خواهند و انتظاراتشان را برآورده کنیم.
 
جهرمی در ادامه سخنان خود در جمع اهالی روابط عمومی اظهار کرد:‌ روابط عمومی‌ها باید ببینند فیدبک مردم چیست و کجاها نارضایتی وجود دارد و ملاحظات مردم را در طراحی رعایت کنیم. در برندسازی جدای از تبلیغات بخش زیادی از هزینه آن در مسیر خدمات به مردم باید پیش برود.
 
او در این زمینه به بحث راه‌اندازی وای‌فای و برندسازی آن اشاره کرد.
 
جهرمی سپس تأکید کرد: مهمترین نکته‌ای که روابط عمومی‌ها باید بر آن واقف باشند، اعتقاد داشته باشد و برای آن‌ها مهم باشد که دیگران درباره آن‌ها چه فکری می‌کنند و در قبال کاری که انجام می‌دهند اعتقاد داشته باشند. در حال حاضر روابط عمومی‌ها سه دسته‌اند: یک دسته روابط عمومی‌هایی که  در سازمان‌ها رویکرد سکوت را پیش می‌گیرند، دسته دوم کسانی هستند که سخنان وزیرشان را اطلاع‌رسانی می‌کنند و دسته سوم که نظیر آن‌ها ‌کمتر داریم افرادی هستند که واقعا در برقراری تعامل و تعادل سازمان کمک می‌کنند.
 
او در ادامه سخنانش خود اظهار کرد: متأسفانه واکنش‌های فضای رسانه‌ای در رابطه با فضای مجازی و تلگرامی آنقدر تبدیل به آفات شده است که هر دستاوردی هم که در حوزه فضای مجازی صورت می‌گیرد تبدیل به آفات و در نهایت سیاسی‌کاری قلمداد می‌شود.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعتقاد بر اینکه باید نقاط ضعف را پذیرفت و نباید پافشاری کرد که فضای مجازی تأثیرات منفی بر روی زندگی مردم نداشته است، اظهار کرد:‌ درست است فضای مجازی به همه چیز سرعت می‌دهد حتی جرم. باید واقعیت را پذیرفت، اگر بپذیریم، آنجاست که برایش برنامه‌ریزی می‌کنیم.
 
جهرمی فضاسازی در قبال فیش‌های نجومی را نیز در زمره اقداماتی دانست که فضای مجازی توانست از آن به عنوان فرصت استفاده کند.
 
وی همچنین با بیان اینکه باید بر روی سواد رسانه‌ای کار شود، اظهار کرد: روابط عمومی‌ها باید بر روی سواد رسانه‌ای کار کنند. روابط عمومی‌ها نقاط مرجعی دارند که می‌توانند اخبار را تأیید و تکذیب کنند. اگر می‌خواهیم روزنامه‌ها را نبندند باید این رویه اصلاح شود. متأسفانه هر چیزی را با عینک سیاسی می‌بینیم. به این فکر کنیم که تکنولوژی قطعا با خودش فرهنگ می‌آورد. در این راستا دو راه را ترسیم می‌کنیم. یا چاره‌ای نداریم باید غرق در این فضا بشویم یا اینکه باید بایستیم و سرسخت و محکم هر روز هر چه آمد را ببندیم.  عقب افتادگی ۱۲ ساله در زمینه بستن اینترنت را در مدت سه سال است که توسعه می‌بخشیم.
 
وزیر ارتباطات در پایان سخنانش اظهار کرد: عصر ۲۰۲۵ که خیلی دور نیست عصر اینترنت اشیاء در حوزه تکنولوژی است. ترکیب اینترنت و اشیاء یک انقلابی را در همه شئونات زندگی بشر بوجود آورده است بنابراین نباید با خوش‌خیالی وارد فرهنگ فضای مجازی شویم. باید فعالانه وارد این فضا شویم. اینکه نقش ما در افق ۲۰۲۵ چیست.
 
***
 
حسین انتظامی نیز در ابتدای این مراسم در سخنانی اظهار کرد: قانون دسترسی آزاد به اطلاعات در مجلس تصویب شد اما دولت دهم اعتقادی به اجرای آن نداشت. به لطف دولت آقای روحانی این قانون اجرا شد، قانونی که دارای رابطه معکوس بدهکاری دولت به مردم است و همه دستگاه‌های حکومتی و بخش خصوصی که خدمات ارائه می‌دهند موظف‌اند در صورت نیاز مردم اطلاعات را منتشر کنند مگر آنکه دارای حالت امنیتی و حفاظتی باشد.
 
انتظامی در ادامه سخنانش با بیان اینکه وزارت ارتباطات باید پشتیبان و پیشرو در قانون دسترسی آزاد به اطلاعات باشد، یادآور شد:‌ اینجاست که شفاف‌سازی برای مردم ایجاد می‌شود.
 
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش پایانی سخنان خود اظهار کرد: مشکل اقتصاد با اعتراض خیابانی یا بگم بگم حل نمی‌شود بلکه با شفافیت و دسترسی مردم به اطلاعات از فساد عاری می‌شود و مشکلات در اقتصاد از بین می‌رود.
 
***
 
پروانه مافی نماینده مجلس و رئیس انجمن کسب و کارهای اینترنتی در مجلس نیز گفت: امروز با فناوری‌های نوین و اینترنت رابطه دو طرفه‌ای بین روابط‌عمومی‌ها و مردم ایجاد شده است و بدون شک یکی از مسائل مهم در حوزه روابط عمومی رایج شدن شبکه‌های اجتماعی است که انسان‌ها را به یکدیگر نزدیک‌تر کرده است. شبکه‌های اجتماعی جذابیت‌های بسیاری برای کاربران دارند و همین مسئله باعث شده است تا بهترین وسیله برای اطلاع‌رسانی با قیمتی ارزان باشند و می‌توانند فرصتی ویژه را برای روابط عمومی‌ها به منظور اطلاع‌رسانی رقم بزند.
 
وی افزود: شبکه‌های اجتماعی برای روابط عمومی یک اتوبان دو طرفه است که می‌تواند با محتوای مناسب اطلاع‌رسانی بسیار خوبی داشته کند. در حال حاضر روزنامه‌ها برای افراد مسن کاربرد دارند و نسل جوان به سراغ شبکه‌های اجتماعی می‌رود. بنابراین دیگر انتظار برای انتشار اخبار وجود ندارد چرا که افراد می‌توانند به صورت آنی اخبار را در شبکه‌های اجتماعی با قیمت ارزان‌تر دنبال کنند. حجم تولید مطالب تلگرام نیز از نظر کیفیت و کمیت از میزان مطالب تولید شده در وب فارسی بیشتر شده است.
 
این نماینده مجلس در ادامه با ارائه ارقامی از میزان کاربران تلگرام به ارائه ارقامی از میزان کاربران تلگرام پرداخت و گفت: هر کاربر ایرانی به طور متوسط در ۱۸ کانال تلگرامی عضو است و هر کانال به طور متوسط ۷۲۰ هزار نفر عضو دارد. در حال حاضر ۳۰ هزار مطلب به صورت سالانه از طرف کانال‌های تلگرامی برای یک کاربر ارسال می‌شود که نشان از سیل انتشار اطلاعات با سرعتی سریع دارد.
 
پروانه مافی در پایان سخنان خود مطرح کرد: در وب‌گردی، انتخاب تیتر مناسب می‌تواند کاربر را به سمت خود جذب کند به همین دلیل تیتر جذاب و مناسب نقش موثری در حوزه روابط عمومی دارد.
 
***
 
مهدی محسنیان‌راد ـ استاد دانشگاه ـ نیز در همایش سراسری روابط‌ عمومی‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سخنانی به تجزیه و تحلیل رویکرد روابط عمومی‌ها در دنیا و کشورمان پرداخت و اظهار کرد:‌ مسئولان دولتی همواره از روابط عمومی صحبت می‌کنند در صورتی که کار روابط عمومی با چیزی که مسئولان فکر می‌کنند متفاوت است و نباید تنها با شعار «روابط عمومی بین مردم و یک شرکت است»، برای آن‌ها نصیحت کرد.
 
این استاد دانشگاه با بیان اینکه بستن شبکه‌های اجتماعی آسیب‌زا است، گفت:‌ روابط عمومی‌ها باید جلوی بستن شبکه‌های اجتماعی را بگیرند و از این بستر مناسب استفاده کنند.
 
محسنیان راد در پایان سخنان خود با اعتقاد بر اینکه پیام رسان تلگرام یکی از بسترهای مناسب برای اطلاع‌رسانی اظهار کرد: در حال حاضر لحظه به لحظه اطلاعات در حال انتشار است و این روند به این زودی قطع نمی‌شود.
 
***
 
فرنقی‌زاد رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این مراسم  اظهار کرد: آنچه که در شبکه‌های اجتماعی مطرح است، بحث محتواست، چیزی که ما روابط‌عمومی‌ها باید آن را تولید و تبلیغ و از جدیدترین و نوین‌ترین فناوری‌ها استفاده کنیم در حالی که ما روابط عمومی‌ها امروز تولید محتوای کمی داریم و فقط به قسمت تبلیغ و بنر چسبیده‌ایم.
 
او با بیان اینکه هیچ سازمانی بدون وجود روابط عمومی فعالیت‌اش کامل نیست و نخواهد بود، اظهار کرد:‌متأسفانه بعضی از سازمان‌ها با وجود این حمایت‌ها در تولید محتوا زمانی که کارمندی نمی‌خواهند آن را به روابط عمومی می‌فرستند یا وقتی می‌خواهند نیرو تعدیل کنند از روابط عمومی شروع می‌کنند.
 
فرنقی‌زاد در پایان گفت: امروز ما در روابط عمومی‌ها اعتقادمان بر این است که به جای تبلیغ باید تفکر مخاطب و مدیریت افکار عمومی را بیشتر کنیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.