تلفن همراه

گوشی

October 16, 2017
21:24 دوشنبه، 24ام مهرماه 1396
کد خبر: 85280

2 تغییر در فرآیند خرید گوشی موبایل از روز اول رجیستری

رجیستری از پایان مهر از یک یا دو مدل گوشی آغاز می شود و تنها دو تغییر در فرآیند خرید حضوری و اینترنتی گوشی از روز اول اجرای رجیستری رخ خواهد داد.
بنابر اعلام رسمی طرح رجیستری گوشی موبایل از پایان مهر ماه با ممنوعیت و اعمال محدودیت روی دو مدل گوشی خاص و کمیاب در بازار آغاز خواهد.
 
آنچه قطعیت دارد این است که طرح با مدل‌های مشخصی آغاز خواهد شد و حتی این امکان نیز وجود دارد که روز ابتدای طرح تنها یک مدل از یک برند خاص مشمول طرح شود. هدف این است که توام با ایجاد کمترین نوسان در بازار رضایت واردکننده آن مدل نیز تأمین شود.
 
در آینده با تسری به مدل های دیگر، دامنه اجرای رجیستری بزرگ تر خواهد شد.
 
اما در روز آغاز طرح و با مشمول شدن برند (های) خاص، افرادی که قصد خرید آن مدل‌ها را دارند باید اقداماتی را انجام دهند:
 
ابتدا لازم است خریدار، شناسه 15 رقمی گوشی را چک کند. این شناسه روی جعبه گوشی قابل رؤیت است. همچنین با شماره‌گیری کد #06#*، شناسه 15 رقمی نمایش داده می‌‌شود. همچنین روی بدنه تجهیز یا پشت باتری نیز درج شده است (این روش برای همه گوشی‌ها قابل اجرا نیست زیرا در برخی از گوشی‌ها امکان باز کردن گوشی وجود ندارد). بنابراین قدم اولی که خریدار باید طی کند این است که این شناسه‌ها که همگی متعلق به یک گوشی هستند باید یکسان باشد. در صورتی که به هر طریقی شناسه‌ها یکسان نبودند اکیدا توصیه می‌شود که آن تجهیز خریداری نشود.
 
چنانچه فرد پس از خرید، متوجه شد شناسه‌ها با یکدیگر یکسان نبودند باید گوشی را پس دهد و در صورتی که فروشنده حاضر به این کار نشد می‌تواند به سازمان تعزیرات حکومتی شکایت کند.
 
قدم بعد بررسی اصالت تجهیز است. فرد پس از مطابقت شناسه‌ها، می‌تواند از اصالت آن گوشی اطمینان حاصل پیدا کند. مصرف‌کننده می‌تواند شناسه 15 رقمی را به سامانه پیامکی و کد USSD که به زودی اعلام خواهد شد ارسال کند و پیامکی دریافت خواهد کرد که اطلاعاتی از جمله مشخصات فنی گوشی، شرکت گارانتی‌کننده، نو و یا دسته دوم بودن گوشی نشان داده خواهد شد. به این ترتیب اصالت تجهیز پیش از خرید برای مصرف‌کننده قابل بررسی است.
 
دو اقدام فوق، تنها تغییراتی هستند که در فرآیند خرید رخ خواهند داد. در خرید اینترنتی نیز پس از تحویل گوشی، پیشنهاد می‌شود فرد اقدامات فوق را انجام دهد و در صورتی که پس از پرداخت هزینه متوجه مغایرتی در موارد فوق شد، تا 7 روز فرصت دارد تا گوشی را پس دهد و مبلغ پرداخت شده را دریافت کند.
 
نکته قابل ذکر این است که در ابتدای طرح، مردم با هیچ سامانه‌ای درگیر نخواهند شد. بعد از گذشت چند ماه که تمام گوشی‌ها مشمول طرح شوند، خدمات و قابلیت‌هایی در این طرح در نظر گرفته شده که فرد در صورت نیاز می‌تواند برای بهره‌گیری از آن خدمات وارد سامانه مربوطه شود.
 
تأکید می‌شود که مصرف‌کننده هیچ هزینه‌ای برای اقدامات فوق نباید پرداخت کند و در صورتی که فروشنده به اسم رجیستری هزینه‌ای طلب کند، اکیدا توصیه می‌شود فرد آن فروشگاه را ترک کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.