رگولاتوری

مخابرات فضایی

October 20, 2017
18:59 جمعه، 28ام مهرماه 1396
کد خبر: 85329

حق الامتیاز و تسهیم درآمد اپراتور ماهواره ای در هیئت دولت تصویب شد

بر اساس مطالعات انجام گرفته توسط پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، حق الامتیاز و تسهیم درآمد اپراتور ماهواره ای و کلیات چارچوب حاکم بر صدور پروانه اپراتور ماهواره ای در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، در هیئت دولت به تصویب رسید.
 
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات،‌ هیئت وزیران به پیشنهاد مشترک وزارتخانه ­های ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات و امور اقتصادی و دارایی و به استناد ماده واحده قانون اجازه تعیین و وصول حق امتیاز فعالیت بخش غیردولتی در زمینه پست و مخابرات (مصوب 1392)، حق الامتیاز صدور اپراتور ماهواره ای را 90 میلیارد ریال تصویب کرد.
 
همچنین در این مصوبه هیئت وزیران، مبلغ تسهیم درآمد خدمات موضوع پروانه به صورت عمده فروشی سه درصد است. در صورتی که کارور (اپراتور) ماهواره ای طبق تأیید سازمان فضایی ایران، موفق به ثبت و قرارگیری ماهواره در موقعیت مداری به نام کشور شود، از یک درصد کاهش در تسهیم درآمد و در صورت استفاده از تولیدات و توانمندی های داخلی از یک درصد کاهش دیگر در تسهیم درآمد بهره مند خواهد شد.
 
علاوه بر این تسهیم درآمد ناشی از ارایه خدمات خرده فروشی در داخل کشور نیز مشابه تسهیم درآمد تعیین شده در پروانه ارایه خدمات انتقال داده ها از طریق ماهواره (SAP) و یا پروانه های جایگزین آن تعیین شد.
 
بنا بر این گزارش، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ، با هدف توسعه و انسجام فعالیتهای بخش خصوصی در استفاده از ماهواره ها، حفظ و توسعه امتیازات مدار- فرکانسی، تسریع در توسعه خدمات ماهواره ای درکشور از طریق اپراتور داخلی ماهواره ای و حرکت در جهت حذف وابستگی کشور در حوزه ارتباطات ماهواره ای، کلیات و چارچوب حاکم بر صدور پروانه اپراتورهای ماهواره ای را تصویب کرد. اپراتورهای ماهواره‌ای به عنوان بخش سرمایه‌گذار در حوزه ارتباطات ماهواره‌ای و همچنین در جایگاه سفارش ‌دهنده پروژه‌های ساخت و پرتاب ماهواره، نقش تعیین‌کننده‌ای در جهت‌گیری فناوری و بازار هدف ایفا می‌نمایند.
 
این گزارش حاکی است، این مصوبه حاصل مطالعات انجام گرفته در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، تحت عنوان "امکان‌سنجی و تعیین چارچوب‌های راهبردی برای راه‌اندازی اپراتورماهواره‌ای در ایران از نظر فنی، اقتصادی و قانونی" است. در این پروژه که به سفارش معاونت بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان‌ تنظیم‌ مقررات و ارتباطات ‌رادیویی انجام گردید، مطالعه تطبیقی گسترده‌ای بر روی تعداد قابل توجهی از اپراتور‌های ماهواره‌ای از منظر فنی و تجاری انجام گرفت، و رفتار سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای صاحب امتیاز استفاده از نقطه مداری در برابر اپراتورهای ماهواره‌ای از نظر تنظیم مقررات و سیاست‌گذاری بررسی شد. در ادامه با توجه به مطالعات بازار ارتباطات ماهواره‌ای و پیش‌بینی پهنای باند مورد نیاز کشور، طرح تجاری اولیه یک اپراتور ماهواره‌ای برای اولین بار در ایران تدوین شد و چالش‌های راه‌اندازی اپراتور ماهواره‌ای در ایران از این نظر مورد بررسی قرار گرفت.
 
 علاوه بر این، مبتنی بر پرسشنامه‌های‌ جامعی در سه محور مطالعات فنی، اقتصادی و حقوقی و با برگزاری جلسات متعدد هم‌اندیشی با خبرگان و صاحب‌نظران، راهبردهای توسعه و راه‌اندازی اپراتور ماهواره‌ای در ایران شامل چشم انداز، اهداف کلان، اهداف خرد، سیاستگذاری پشتیبان و راهبردها و اقدام‌ها تدوین شد. لازم به ذکر است که در این پروژه پیش‌نویس اصول‌حاکم بر پروانه اپراتور ماهواره‌ای نیز تهیه شده‌ است.
 
شایان ذکر است براساس مطالعات انجام گرفته انتظار می‌رود، ایجاد اپراتور‌ ماهواره‌ای در کشور منجر به توسعه و انسجام فعالیت‌های بخش خصوصی در تصاحب و به کارگیری ماهواره­‌ها، گسترش و تجاری‌سازی موقعیت‌های مدار- فرکانس متعلق به جمهوری اسلامی ایران، رشد و توسعه صنعت مخابرات ماهواره‌ای بومی و حذف تدریجی وابستگی کشور در این زمینه شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.