سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

October 29, 2017
9:39 یکشنبه، 7ام آبانماه 1396
کد خبر: 85405

منتقدان ممنوعیت واردات ۲۱ قلم کالای فاوا چه می‌گویند؟

در حالیکه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اخیرا خبر از ممنوعیت ۲۱ قلم کالای وارداتی فاوا به کشور داده اما این موضوع انتقادات بسیاری را در صفحه اجتماعی و از سوی فعالان حوزه ارتباطات به همراه داشته است.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که از زمان روی کار آمدن دولت دوازدهم بیش از پیش در جلوی دوربین رسانه‌های تصویری و پای تریبون سایر رسانه‌ها دیده و اخبارش به گوش می‌رسد، طی یکی دو روز گذشته پیامی «مبنی بر ممنوعیت واردات 21 قلم کالای فاوا» توئیت کرد.
 
محمد جواد آذری جهرمی بدون اشاره به لیست این 21 قلم کالا تنها به گفتن نکاتی از قبیل «زمانیکه در تولید برخی تجهیزات به خودکفایی رسیده‌ایم، واردات این 21 قلم کالا خلاف سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی است» بسنده کرد.
 
در حالیکه این تصمیم می‌تواند نظر قاطبه دلسوزان کشور و حامیان تولید بومی باشد اما ظاهرا نگرانی‌هایی را به وجود آورده و برخی فعالان صنعت ارتباطی و مخابراتی کشور موضوعاتی را نسبت به این تصمیم مطرح کرده که پرداختن به این موارد خالی از لطف نخواهد بود و مسئولان اجرایی کشور را در بازنگری تصمیم یا حتی‌الامکان اصلاح مواردی که ممکن است نقدی بر آنها وارد باشد، یاری می‌کند.
 
برخی از دیدگاه‌ها و نقطه نظراتی که در ارتباط با این تصمیم وزارت ارتباطات ارائه و در صفحه اجتماعی وزیر ارتباطات به اشتراک گذاشته شده به شرح زیر است:
 
1. من هم دوست دارم کالای ایرانی بخرم ولی ممنوعیت واردات کالا فقط به ضرر مصرف کننده است زیرا تولیدکنندگان داخلی رقیب ندارند و لذا بی‌کیفیت و گران تولید می‌کنند؛ تنها راه اجبار تولیدکننده برای تولید با هدف صادرات است.
2. آزموده را آزمودن خطاست؛ اگر حتی با نیت خیر طراحان طرح همراه باشد، مجریان ممکن است جور دیگری نگاهش کنند و فرصت تبدیل به تهدید شود.
 
3. با این کارها فقط رانت، فساد و انحصار بیشتر می‌شود و عده‌ای که کار بازرگانی می‌کنند بیکار می‌شوند.
4. به جای ممنوع کردن واردات؛ ادارات دولتی و وابستگان دولت را توصیه و تشویق کنید تا محصولات تولید داخل بخرند و یکسری امتیاز به آنها بدهید.
5. همچون بلایی که خودروسازها سر این کشور آوردند و سرمایه مردم و کشور را می‌سوزانند با ماشین‌های بی‌کیفیت!
 
6. برگشت به قبل؛ عده‌ای خبر دارند و قبلش به اندازه کافی وارد کردند و از این رانت و گران شدن نفع می‌برند.
7. مشکلات تولید در کشور زیاد هست؛ ابتدا باید سیاست‌های تشویقی برای تولید در کشور به وجود آید و فقط به شعار در این باره بسنده نکنیم؛ انشاالله.
 
8. شما که دم از تولید می‌زنید، می‌دانید گرفتن مجوز تولید در ایران چند سال به طول می‌انجامد؟
9. پذیرش بایستی توسط متخصص صورت گیرد؛ شما با ممنوعیت واردات حق انتخاب را از متخصص این حوزه گرفته‌اید.
 
10. محصولاتی که نیاز به تکنولوژی بالا دارند و تولیدشان در داخل موجب محرومیت شهروندان از تکنولوژی روز می‌شود مثل موبایل، حتما باید وارد شوند.
11. چرا با همان شرکت‌ها مذاکره نمی‌شود تا تولیداتی با دانش و تکنولوژی آنها و صد البته نیروی کار ایرانی در داخل داشته باشند؟
 
12. همین «مودم» را اگر بتوانیم داخل کشور تولید کنیم، مطمئن هستم قیمت نهایی آن سه چهار برابر مودم چینی و البته با کیفیت کمتر می‌شود.
13. رَک و باطری در ایران تولید می‌شود؛ سوئیچ و روتر شبکه و تمامی زیر شاخه‌های NGN، تلفن IP و سانترال تحت شبکه هم در ایران تولید می‌شود؟
14. با این ممنوعیت‌ها دست ژن خوب برای قاچاق همین کالاهای ممنوع باز می‌شود.
 
یکی دیگر از طرفداران صفحه اجتماعی وزیر ارتباطات هم با انتشار نامه‌ای که تاریخ آن اشتباه است! درخواست توقف محدودیت‌های اعمال شده که به زعم امضا کنندگان این نامه، به صورت مستقیم باعث ضرر و زیان مصرف کنندگان نهایی و فعالان این حوزه می‌شود را دارند.
 
تصویر نامه به این شرح است:


 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.