5G, 6G, vRAN, OpenRAN

لبه تکنولوژی

October 29, 2017
12:12 یکشنبه، 7ام آبانماه 1396
کد خبر: 85412

وای‌فای به ۵G رسید!

اپراتور کره‌ای SK Telecom باثبت رکورد سرعت انتقال داده ۴.۸ گیگابیت در ⁣ثانیه‌ای، از نسل جدید خدمات اتصال بی سیم WiFi رونمایی کرد.
 
 
بنابر اعلام اپراتور مخابراتی SKT کره جنوبی، این شرکت با بهره برداری از فناوری جدید (براساس استاندارد ۸۰۲.۱۱ax)، ازطریق شبکه WiFi سرعت‌های گیگابیتی را همچون شبکه ۵G ارائه می‌دهد.
 
به گفته SK Telecom، با ارائه موفقیت‌آمیز این سرویس از طریق استاندارد جدید ۸۰۲.۱۱ax دسترسی به سرعت دانلود ۴.۸Gbps امکان‌پذیر شده است؛ این فناوری از چهار آنتن به‌منظور انتقال دیتا با پهنای باند ۱۶۰ مگاهرتزی تحت باند ۲٫۴ و ۵٫۸ گیگاهرتز استفاده می‌کند.
 
این اپراتور کره ای قصد دارد این سرویس را از طریق ارائه نقاط دسترسی در مناطق پرجمعیت باهدف ارائه سرویس های پرمصرف (نظیر سرویس های پخش استریم محتوای ویدئویی) گسترش دهد.
 
انتظار می‌رود بهره برداری از این سرویس در کنار ۵G در گسترش خدمات دسترسی به سرویس های پهن باند نظیر پهن‌باند سیار و اینترنت اشیاء (IoT) موثر باشد.
 
giga wi-fi 802.11ax نسخه ۸۰۲.۱۱ax فناوری وای ‎فای به‌طور هم‌زمان بر بهبود ظرفیت، سرعت و عمر باتری متمرکز شده است.
 
giga-wi-fi-802.11ax.jpg
 
استاندارد ۸۰۲.۱۱ax چگونه عمل می‌کند؟
• در ۸۰۲.۱۱ax عملکرد شبکه با بهره‌گیری از چند فناوری جدید بهبودیافته است.
• مایمو MIMO  اصلاح‌شده چندکاربر: بدین معنا که روتر می‌تواند امواج بی‌سیم را مستقیم در زمان و جهت مناسب به کاربران هدایت کند.
• تکنیک OFDMA: به‌جای اینکه کاربران به‌نوبت امکان ارسال و دریافت روی هر کانال را داشته باشند، تا ۳۰ کاربر قادر خواهند بود تا هر کانال را به‌اشتراک بگذارند.
• ترکیب باندهای ۲.۴ و ۵.۸ گیگاهرتز با یکدیگر که به ایجاد کانال‌های بیشتر برای نقل‌وانتقال داده منجر می‌شود و سیستم کدگذاری ۱۰۲۴ QAM (یک قابلیت آزمایشی در بعضی روترهای ۸۰۲.۱۱ac) که امکان تبادل داده‌های بیشتری را در هر پکت فراهم می‌کند.
• زمان‌بندی آپ‌لینک که تأخیر انتظار برای یک کانال آزاد را حذف می‌کند و به‌این‌ترتیب روتر می‌تواند به کلاینت‌ها اعلام کند چه زمانی امکان آپلود دارند.
• زمان‌بندی آماده‌به‌کار که به روتر امکان می‌دهد به کلاینت‌ها اعلام کند تا رسیدن به زمان برقراری ارتباط غیرفعال باقی بمانند. چنین کاری باعث صرفه‌جویی در مصرف باتری می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.