اپراتورها

تلفن همراه

October 31, 2017
7:26 سه شنبه، 9ام آبانماه 1396
کد خبر: 85458

هشدارهای امنیتی-ارتباطی برای زائران اربعین

بسیاری از زائران اربعین هرساله به صورت خانوادگی و یا دسته جمعی قدم در راه کربلا می گذارند. در این مراسم همچنین سالمندان هم حضوری پررنگ دارند که همین مسائل باعث ضرورت بیشتر برقراری ارتباطات تلفنی یا مجازی زائران با یکدیگر می‌شود؛ امری که البته حواشی امنیتی و محدودیتی خاص خودش را دارد.
 
وزارت ارتباطات چند سالی است در ارائه این خدمات ارتباطی و اینترنتی به زائران همتی مضاعف داشته به صورتی که با برقراری یک چتر پوششی رایگان برای زائران انجام این مراسم سیاسی-عبادی را تسهیل کرده است. مسافرت اخیر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به عراق و همچنین تدارک امکانات اپراتورهای داخلی در مناطق مرزی نشان از جدیت این وزارت برای تامین تدارکات ارتباطی و اینترنتی برای زائران اربعین حسینی دارد. با این همه اما به دلیل حجم زیاد زائران و همچنین احتمالا برقراری بیشتر ارتباطات موبایلی و اینترنتی آنها این امکانات ممکن است کافی نباشد که این مساله رعایت نکات ارتباطاتی و حتی امنیتی توسط زائران را بیشتر از حالت عادی می‌طلبد.
 
محمدجواد آذری جهرمی – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – ۲۵ مهرماه سال جاری به منظور پیگیری بهبود کیفیت ارتباطات در مراسم اربعین حسینی (ع) به عراق سفر و با مسوولان این کشور دیدار کرد؛ هدف از این سفر مذاکره و پیگیری بهبود کیفیت ارتباطات در ایام اربعین حسینی (ع) برای زائران بود چرا که کیفیت ارتباطات اربعین به چند عامل از جمله ارتباطات بین ایران و عراق و ظرفیت شبکه اپراتورهای عراقی بستگی دارد که وزیر ارتباطات با سفر به این کشور، رایزنی های خود را برای بهبود کیفی ارتباطات و رضایت ارتباطی کاربران در ایام پرترافیک اربعین حسینی (ع)، انجام داد.
 
ایجاد ظرفیت ICT برای بیش از چهار میلیون زائر حسینی
 
در اربعین سال گذشته (۱۳۹۵) امکانات فراهم‌شده توسط مسوولان داخل کشور، برای حدودا چهار میلیون زائر ایرانی پیش‌بینی شده و بخش عراقی نیز باید برای حدود ۲۵ میلیون زائر پیش‌بینی‌شده تسهیلات داشته باشد. اما بنا به گفته مدیر کل ICT استان ایلام، این رقم ممکن است امسال ۱۰ درصد رشد داشته باشد.
 
در صورتی که جمعیت زائران از حد پیش‌بینی‌شده فراتر باشد، احتمال کمبود یا به‌روز مشکلاتی در تجهیزات مخابراتی وجود دارد، بنابراین همه افراد باید در حد لزوم از امکانات موجود استفاده کنند تا فرصت برقراری تماس برای تمامی زائران فراهم باشد. اینترنت رایگان فراهم شده برای زائران برای استفاده تفریحی یا سرگرمی طراحی نشده است بلکه حجم رایگان ارائه شده به زائران به اندازه ای است که تنها بتوانند نیازهای ارتباطاتی خود را برطرف کنند.
 
سیم کارت عراقی تهیه کنید
 
اما علی رغم برگزاری جلسات مختلف مسئولان ایرانی با عراقی‌ها برای خدمات رسانی بهتر به زائران ایرانی در ایام اربعین اما ظاهرا طرف عراقی نتوانسته امکانات مطلوب را برای ایرانی ها فراهم کند. به طوریکه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره تمهیدات اندیشیده شده برای پوشش ارتباطاتی مراسم اربعین حسینی با اظهار نااطمینانی از خدمات باکیفیت طرف عراقی در این حوزه، گفت: در مسیر کربلا و نجف بعید است طرف عراقی­ تمهیدات ویژه‌ای را در رابطه با اپراتورهای ما اندیشیده باشد و احتمالا مشکلاتی در مسیر خواهیم داشت هر چند در خود شهرهای کربلا و نجف مشکلی نخواهیم داشت.
 
به همین دلیل توصیه می شود اگر می خواهید در طول مسیرهای پیاده روی تا کربلا و نجف مشکل آنتن دهی و اینترنت نداشته باشید سعی کنید سیم کارت های عراقی برای خود تهیه کنید. در همین باره وزیر ارتباطات با بیان اینکه برای کاهش تعرفه و دایر کردن خدمات منتظر اقدامات عراقی‌ها هستیم، گفت: توصیه می‌کنم زائران اربعین وقتی وارد عراق می شوند، سیم‌کارت‌های عراقی را تهیه کنند که هم پوشش بهتری را انجام می دهند و هم به لحاظ هزینه ای به دلیل عدم استفاده از رومینگ ارزان‌تر است.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین گفته است: علی رغم بدقولی اپراتورهای عراقی برای کاهش تعرفه، اپراتورهای ما به صورت یک طرفه تعرفه های خود را کاهش داده و بسته های مناسبی را برای زوار اربعین، طراحی کرده اند.
 
از دانلود اطلاعات غیرضروری بپرهیزید
 
 همان‌طور که آذری جهرمی سال گذشته در مقام مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت- گفته بود: قطعا وای‌فای محدودیت‌هایی دارد و همه نمی‌توانند از اینترنت رایگان به صورت نامحدود استفاده کنند. هزینه‌ای که شده برای احساس امنیت و اتصال است که در مواقع ضروری اطلاع‌رسانی انجام شود و اینکه این امکانات به فضای سرگرمی تبدیل شود مناسب آن فضا هم نیست.
 
 بنابراین با توجه به محدودیت وای فای از دانلود اطلاعات غیرضروری مانند فیلم‌ها یا تصاویر سرگرم‌کننده خودداری کنید و از امکاناتی مانند اینترنت و وای‌فای رایگان حداکثر بهره‌برداری را در جهت مطلع کردن نزدیکان خود از شرایط موجود داشته باشید و این فرصت را در اختیار دیگران نیز قرار دهید.
 
در ساعاتی غیر از شب ارتباطات برقرار کنید
 
 معمولا به دلیل ترافیک ارتباطی و ساکن بودن جمعیت از ساعت شش تا ۱۲ شب، شبکه به نقطه اشباع می‌رسد. اکثر زائران ممکن است در ساعات پایانی شب که در حال استراحت هستد، اقدام به برقراری تماس و یا ارتباط‌های اینترنتی کنند. درصورتی که ممکن است این کار در ساعاتی از روز که ارتباطات سبک‌تر است، راحت‌تر انجام شود.
 
 همچنین به دلیل جمعیت زیاد، به خصوص در ساعات شب، شبکه وای‌فای کامل از شبکه خارج می‌شود و قابل استفاده نیست. برقراری تماس تلفنی نیز به دلیل اشباع خطوط ارتباطی در ساعات پایانی شب ممکن است با اختلال روبه‌رو شود، بنابراین توصیه می‌شود اگر قصد برقراری تماس با نزدیکان خود را دارید، در صورتی که به دلیل اشباع بودن ارتباطات، تلاشتان به نتیجه نرسید زمان دیگری را برای برقراری ارتباط امتحان کنید.
 
آمادگی اپراتورها برای خدمات‌رسانی به زائرین اربعین
 
در این باره مدیرکل بازاریابی ایرانسل با اعلام آمادگی ایرانسل برای ارائه خدمات به زائرین اربعین حسینی از خدمات ویژه این شرکت برای اربعین خبر داد و گفته است: به مناسبت اربعین حسینی طرح‌های ترکیبی با استفاده از سامانه ۴۰۴۰ برای مشترکان قابل دسترسی است. در این طرح اینترنت رایگان را به صورت محدود ارائه خواهیم کرد که در آن بیش از کمیت بر کیفیت طرح‌ها تاکید داشته‌ایم.
 
باقر صمدی با بیان اینکه سعی می‌کنیم تعرفه‌ها را پایین نگه داریم تا از طریق سرویس‌های رومینگ خدمات‌رسانی کنیم، گفت است: در ۲۲ نقطه از مسیرهای اعزامی زائران وای فای رایگان ارائه خواهد شد. همچنین اپلیکیشنی به این مناسبت در حال آماده‌سازی است که خدمات آن به صورت رایگان به مردم ارائه می‌شود.
 
همچنین محمدمهدی عطوفی – معاون بازاریابی و فروش همراه اول – با اشاره به سفر اخیر وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات به کشور عراق درباره این سفر اظهار کرده بود: اگر توافقات لازم در این سفر صورت بگیرد شرکت همراه اول در اربعین امسال سیستم وای فای کالینگ را خواهد داشت که به صورت رایگان در اختیار زئران اربعین حسینی قرار می‌گیرد. در سیستم وای فای کالینگ شما در هر جای دنیا که باشید اگر به سیستم وای فای متصل شوید می‌توانید تماس خود را برقرار کنید.
 
 تسهیلاتی که برای اربعین ترتیب داده شده، معمولا از یک هفته قبل از اربعین آغاز شده و تا دو سه روز بعد از آن ادامه دارد و زائران می‌توانند در این مدت با رعایت نکات ذکرشده، حداکثر بهره‌برداری را از این فضا و امکانات داشته باشند.
 
آمادگی مراکز ICT استان های مرزی برای اربعین
 
عباس بیرامی – مدیر کل ICT استان ایلام –  شرحی از اقدامات اپراتورهای مختلف برای مراسم اربعین را بیان کرد و گفته بود: تا امروز همراه اول در سطح استان ۲۰ سایت را به ۴.۵G ارتقاء داده است همچنین سه سایت ۴.۵G در دهلران و چهار سایت GPS در مهران و پایانه‌های مرزی و نقاط پرترافیک نصب کرده و در مجموع ۱۲ سایت را فعال کرده است. ایرانسل نیز هفت سایت ۲G، ۳G و ۴G در مرز مهران و پایانه‌های مرزی مستقر کرده و همچنین شش سایت دیگر در مسیر ایلام تا مهران را نیز ارتقاء ظرفیت داده و ظرفیت خود را در مناطق مرزی نیز گسترش داده است.
 
وی در ادامه با اشاره به خدمات دفاتر پستی و پست بانک‌ها در پایانه‌های مرزی اظهار کرده است: هم‌اکنون هشت دستگاه عابربانک برای ارائه‌ی خدمات غیرنقدی به زائرین و همچنین هشت دستگاه دیگر نیز توسط وزارت ارتباطات در مسیرهای زائرین نصب شده است.
 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان ایلام با بیان این که کلیه اپراتورها اعم از همراه اول، ایرانسل و رایتل خدمات جانبی خود را در مراکز مرزی به صورت رایگان خواهند داشت، اظهار کرده است: شرکت ارتباطات زیرساخت همه پهنای باند لازم را برای اپراتورها تامین کرده است به علاوه همچنین چهار گیگابایت ترافیک اضافی را در مرز مهران برقرار کرده تا اگر حجم ترافیک بالا برود آن را به اپراتورها واگذار کند.
 
علاوه بر توصیه ها و اخبار ارتباطاتی در حوزه ICT، در این حوزه توجه به مسائل امنیتی هم باید مدنظر باشد. علت آن هم امکان به وجود آمدن تهدیدات امنیتی جدی از طریق فضای ارتباطاتی است. سرگرد مهدی شکیب – رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا – به زائران اربعین توصیه کرد که در طول سفر بلوتوث، شیریت، زاپیا و هرگونه نرم افزار ‌تبادل داده را خاموش و غیر فعال و از دریافت فایل از این طریق خودداری کنید چرا که احتمال آلوده بودن این فایل‌ها به نرم افزارهای مخرب و جاسوسی وجود دارد. ذخیره‌سازی اطلاعات در رسانه‌های قابل حمل یکی از مهمترین مباحثی است که در صورت عدم رعایت نکات ایمنی می‌تواند موجبات سوءاستفاده افراد سودجو را فراهم کند.
 
توصیه های امنیتی-ارتباطاتی به زائران
 
همچنین در این راستا، سرهنگ علی کریمی _رئیس پلیس فتا استان کرمانشاه_ توصیه کرد: ممکن است افرادی در زمان راهپیمایی اربعین با نیت سوء دست به  اعمال مجرمانه و یا کلاهبرداری بزنند، از این‌رو  لازم است زائران حتماً هشدارهای پلیس فتا را جدی بگیرند تا  دچار مشکل نشوند.
 
وی با اشاره به این‌که به‌همراه داشتن تلفن همراه و دوربین از سوی زائران مانعی ندارد، گفت: همراه داشتن این وسایل در حرم‌ها و اماکن زیارتی و تصویربرداری از پایانه‌های مرزی، ستون‌های نظامی در جاده‌ها، اماکن نظامی، ایست بازرسی و نظایر آن مطلقاً ممنوع است. در صورت مفقود شدن تلفن همراه خود در موکب‌ها، موضوع را به مسئول موکب و یا به اولین موکب ایرانیان اطلاع دهید.
 
 وحید مجید  – جانشین رئیس پلیس فتا ناجا- بر تامیمنامنیت سایبری برگزاری مراسم اربعین تاکید کرده و گفته است: اشراف اطلاعاتی، پیش بینی و پیشگیری از وقوع جرم در حوزه فضای مجازی در زمان راهپیمایی اربعین ضروری است.
 
با تدابیر اندیشیده شده امید می رود تا مراسم اربعین مسال نیز همچون سال های گذشته با شکوه و امنیت هرچه بیشتر برگزار شود و در حوزه ارتباطات اختلالات ارتباطاتی جدی به وجود نیاید. همینطور زائرین نیز با در نظر گرفتن محدودیت‌ها در ظرفیت برقراری ارتباطات از امکانات و تسهیلات به وجود آمده برای آنها تنها برای انجام کارهای ضروری از این ظرفیت استفاده کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.