تبلت

November 6, 2017
21:37 دوشنبه، 15ام آبانماه 1396
کد خبر: 85560

ادامه سلطه اپل بر بازار جهانی تبلت

هرچند مدت‌هاست که بازار تبلت روند رکود و حتی نزولی را در پیش گرفته و رشد کلی این بازار منفی شده است، اما گویا هنوز جنگ رقابتی برندها در این بازار ادامه دارد. بررسی‌های انجام‌شده توسط موسسه تحقیقاتی IDC در این مورد نشان می‌دهد که صادرات جهانی انواع تبلت در فصل سوم سال جاری میلادی به ۴۰ میلیون دستگاه رسیده که این میزان در مقایسه با این رقم در فصل سوم سال گذشته، کاهش سالانه ۴/ ۵ درصدی را به ثبت رسانده است. کارشناسان و فعالان بازار تبلت معتقدند افزایش تقاضا برای خرید انواع موبایل هوشمند، چرخه نسبتا طولانی جایگزینی مدل‌های جدید با مدل‌های قدیمی‌تر در بازار تبلت و البته قدرت گرفتن دوباره بازار کامپیوترهای شخصی سنتی در کنار هم باعث شده‌اند که بازار تبلت همچنان در وضعیت رکود باقی بماند.
 
 
«جیتش عبرانی» یکی از تحلیلگران موسسه IDC در این باره می‌گوید: «تقاضا برای تبلت‌های ساده ارزان‌قیمت در بازار زیاد است و این کمک زیادی به افزایش سهم تولیدکنندگان بزرگی مانند اپل از بازار کرده است. اگرچه بسیاری از تبلت‌های ساده ارزان‌قیمت چرخه جایگزینی طولانی‌تری دارند، اما برای خریدارانی که برای اولین بار می‌خواهند کار با تبلت را تجربه کنند، انتخاب خوبی بوده و به همین دلیل محبوبیت زیادی دارند.» این در حالی است که رشد بازار تبلت‌های جداشدنی نسبت به انتظارات شرکت‌هایی مانند اپل و مایکروسافت- که این بازار را در دست دارند- کندتر شده و تبلت‌های تبدیل شدنی یا هیبریدی (تبلت-لپ‌تاپ‌ها). «لی هوآنگ» یکی از کارشناسان IDC در این باره می‌گوید: «در بررسی‌های اخیر، صاحبان تبلت‌های جداشدنی تمایل بیشتری به خرید انواع هیبریدی یا تبدیل‌شدنی و دومنظوره پیدا کرده‌اند.»
 
به‌طور کلی اما شرکت اپل همچنان حاکمیت مطلق بازار جهانی تبلت‌ها را در اختیار دارد و توانسته با عرضه آی‌پدهای ارزان‌قیمت توجه خریداران تازه‌وارد به این بازار را هم به‌خوبی جلب کرده و در نهایت سهم خودش را از بازار افزایش دهد. عرضه نسخه جدید سیستم‌عامل iOS هم آی‌پدها را به رقبای جدی‌تری برای کامپیوترهای شخصی تبدیل کرده است. از طرفی شرکت سامسونگ که در بازار موبایل‌های هوشمند توانسته اپل را پشت سر بگذارد، در این بازار با وجود عرضه تبلت‌های مختلف هم نتوانسته آن‌چنان‌که باید موفقیتی در این بازار به‌دست بیاورد. تبلت‌های رده‌بالا و پیشرفته این شرکت برخلاف تبلت‌های ساده و ارزان‌قیمت آن محبوبیت چندانی در بازار پیدا نکرده‌اند.
 
 
در این میان اما گویا استراتژی‌های بازار شرکت آمازون به‌خوبی در بازار جواب داده و به این شرکت کمک کرده است که ضمن حفظ جایگاه خود به‌عنوان سومین شرکت تولیدکننده برتر بازار جهانی تبلت، بیشترین رشد سالانه را در میان شرکت‌های رقیب به خودش اختصاص بدهد. دو شرکت چینی هواوی و لنوو هم در فصل سوم سال‌جاری میلادی نتایج یکسانی به‌دست آورده‌اند تا به این ترتیب به صورت مشترک جایگاه چهارم را در فهرست برترین شرکت‌های تولیدکننده بازار جهانی تبلت به‌دست بیاورند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.