امنیت

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 10, 2017
22:20 جمعه، 19ام آبانماه 1396
کد خبر: 85623

چند جوان نیشابوری سامانه ای برای پیدا کردن کالاهای دیجیتال سرقتی ایجاد کردند

 
نفیسه مصیبی – همشهری جوان: تا به حال برایتان پیش آمده که گوشی‌ یا لپ‌تاپتان را گم کنید؟ از دست دادن اطلاعات شخصی از ضرر مالی آزاردهنده‌تر است. چند جوان نیشابوری که این تجربه را داشته اند، سعی کرده اند راهکاری برایش پیدا کنند.
 
آن‌ ها به شکایت و پیگیری سیستم قضائی اکتفا نکردند و تصمیم گرفتند خودشان یک راه حل برای این مشکل پیدا کنند که برای همه مفید باشد.حالا راهکار آن ها به یکی از بزرگ‌ترین تعقیبات قضائی و موفق‌ترین استارت‌آپ‌های کشورتبدیل شده است.
 
گوشی و لپ‌تاپ‌های زیادی با کمک این سامانه به صاحبانشان برگردانده شده و پول و انرژی و زمان زیادی از مال باختگان با این راهکار صرفه جویی شده است.با همیاب بیست و چهاری ها صحبت کردیم تا بدانیم این مسیر را چگونه طی کرده اند.
 
حواس سامانه به همه جا هست!
سامانه‌ی همیاب 24 اولین سامانه‌ی اطلاع رسانی و ردیابی کالاهای دیجیتال ( موبایل ، لپ‌تاپ، تبلت …) مفقودی و سرقتی در سراسر کشور است که در سال 94 فعالیت خود را آغاز کرد و در سال 95 به عنوان هوشمندترین کسب و کار ایران انتخاب شد.
 
این سامانه خدماتی مثل جست‌وجو و بررسی کالاهای دیجیتال مفقودی و سرقتی، ردیابی موبایل و تبلت سرقتی را با کمک اپراتور مخابراتی در کمترین زمان به مالباختگان ارائه می‌دهد.
 
سامانه‌ی همیاب 24 مورد حمایت معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه‌ی قضائیه، واحدهای صنفی و دفاتر پیشخوان سراسر کشور است. خدمات این سامانه در 8500 دفتر پیشخوان فعال و قابل ارائه به همه‌ است.
 
آن‌ها 35درصد کالاهای مفقودی یا سرقتی را در یک‌سال اخیر ردیابی کرده و به مالباختگان برگردانده‌اند.
 
مردم می‌توانند پس از مفقود یا سرقت شدن کالای دیجیتال خود در هر نقطه از کشور مشخصات کالا را در این سامانه‌ ثبت کنند تا پیگیری‌های لازم در کمترین زمان ممکن صورت پذیرد. 
برای ثبت‌نام می‌توانید به نشانی اینترنتیhamyab24.com (همیاب24) مراجعه کنید و کالای دیجیتال مفقودی و سرقتی را ثبت کنید.
 
چه کسی سه تا لپ‌تاپ جابه‌جا کرد؟
«زمستان سال۹۳ سه لپ‌تاپ از مغازه‌ی دوستمان سرقت شد. ما مشخصات لپ‌تاپ‌های سرقتی را روی کاغذ نوشتیم و برای فروشگاه‌های سطح شهر بردیم تا کالاهایی با این مشخصات نخرند.
 
به کلانتری هم اطلاع دادیم. همان زمان این ایده در ذهنمان شکل گرفت؛ این‌که بتوانیم یک وب‌سایت داشته باشیم که در آن اطلاعات یک کالای دیجیتال سرقتی به سراسر کشور ارسال شود.
 
دوستم هادی، نرم‌افزار خوانده بود. چند وقت را درباره‌ی ایده‌مان فکر و طراحی کردیم. اردیبهشت ۹۴ رویداد «استارت آپ ویکند» در استان خراسان برگزار شد که ما در آن شرکت کردیم و ایده‌ی ما به عنوان ایده‌ی برتر انتخاب شد.
 
بعد از آن تیم‌سازی را شروع کردیم و از دکتر محمد حاجی‌بیگلو، استادمان دعوت کردیم تا در تیم ما حضور داشته‌‌باشند که قسمت برنامه‌نویسی پروژه به ایشان محول شد.»
 
اول قرار بود یک سایت طراحی کنند که اطلاعات کالاهای دیجیتال در آن ثبت شود. در مرحله‌ی اول سراغ فروشندگان و پلیس رفتند و بعد از آن شروع به طراحی سامانه کردند.
 
ابتدا تصورشان این بود که یک سامانه داشته باشند که مردم قبل از خرید درباره‌‌ی کالاهای دیجیتالی که می‌خرند استعلام کنند تا سرقتی نباشد اما بعد دیدند علاقه‌مندی مردم این است که کالایشان ردیابی شود.
 
پس برنامه یا اصطلاحا بیزینس پلنشان را تغییر دادند. «از همان ابتدا استقبال از طرح‌ خیلی خوب بود. کارشناسان انتظامی هم می‌گفتند که وجود چنین ساز و کاری بسیار ضروری است.
 
شش ماه در مورد طرح اولیه کار کردیم. اولین‌بار در الکام‍پ۱۳۹۴ از سامانه رونمایی شد که البته کمبودهایی داشت.»
 
روز خوب آشنایی
از همان الکام‍پ روابطی با وزارت ارتباطات برقرار کردند و امکانات تازه‌ای برایشان فراهم شد. یکی از آن‌ها ردیابی از طریق اپراتور مخابراتی بود که در سال۹۵ به سامانه اضافه کردند؛ یعنی مردم موبایل یا تبلتشان را در سامانه ثبت کنند و به مدت دو، سه یا چهار ماه ردیابی اپراتور مخابراتی برایشان انجام شود و به محض این‌که سیم‌کارتی روی گجتشان قرار‌بگیرد، ردیابی فعال خواهد شد.
 
«یکی از سختی‌های کار این بود که باید با ارگان‌های زیادی ارتباط برقرار می‌کردیم. خوشبختانه معاونت اجتماعی و پیشگیری قوه‌ی قضائیه همکاری خوبی با ما داشتند و از طریق آن‌ها ما به خیلی از نهادها مثل دادگستری‌ها،کلانتری‌ها و کانون دفاتر پیشخوان معرفی شدیم.
 
الان مردم در۸۵۰۰ دفتر پیشخوان در سراسر ایران می‌توانند کالای دیجیتال سرقتی خود را ثبت کنند
 
یعنی یکی از مشکلات که اعلام آن‌لاین موارد مسروقه بود، تقریبا حل شد، البته هماهنگی و ارتباط با این سازمان‌ها پروسه‌ی سخت و زمانبری بود.
 
هیچ آشنایی هم برای تسهیل این کار نداشتیم. در یک سال بیش از ۶۰ بار به تهران سفر کردیم و این رفت و آمدها هنوز ادامه دارد.»
 
 این جا مقام و مسئول کیه؟
تیم همیاب ۲۴ کارش را با چهار نفر شروع کرده است. ایده‌ی اولیه هم از مهدی جمشیدی بود. «الان ۱۸ نفر هستیم که از هشت صبح تا نه شب پشتیبانی را در بخش‌های مختلف مثل برنامه‌نویسی، گرافیک، طراحی وب‌سایت و بازاریابی مشغولیم.
 
در حال حاضرتحت نظارت معاونت اجتماعی و پیشگیری قوه‌ی قضائیه فعالیت می‌کنیم. از همان روز اول تا الان اختلاف‌نظر بوده اما همه ما می‌دانستیم که باید این کار را انجام بدهیم و جای خالی‌اش در سیستم قضائی احساس می‌شود.
 
ما با مردم و فروشندگان صحبت می‌کردیم و آن‌ها به ما می‌گفتند که چه کمبودهایی حس می‌شود. اصلا بیزینس پلنمان را تغییر دادیم چون دیدیم نیاز جامعه چیز دیگری است نه فقط ثبت مشخصات کالاهای خریداری شده.»
 
راه‌ها کوتاه می‌شوند
از اهداف سامانه‌ی همیاب ۲۴ پیشگیری از سرقت کالاهای دیجیتال است. مورد دیگر کاهش هزینه و زمان برای پیگیری کالاهای گم‌شده است. همیابی‌ها بابت ایده‌هایشان جایزه هم زیاد گرفته‌اند.
 
«شهریورماه ۹۵ در دومین همایش زیرساخت شهرهوشمند به عنوان هوشمندترین کسب و کار ایران انتخاب شدیم.
 
دی‌ماه سال۹۵ در هشتمین جشنواره‌ی کارآفرینی و توسعه‌ی کسب و کار شریف هم مقام دوم را به دست آوردیم.در قسمت خدمات اجتماعی به عنوان یکی از شش تیم در جشنواره‌ی شیخ‌بهایی قرار گرفتیم.
 
تفاوتی که ما و بقیه‌ی استارت‌آپ‌ها داریم این است که ما ایده‌مان را از جایی کپی نکردیم و کاملا براساس یک نیاز واقعی بود.»
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.