رگولاتوری

November 13, 2017
20:26 دوشنبه، 22ام آبانماه 1396
کد خبر: 85720

دبیر شورای عالی فضای مجازی: تا 1397 باید موضوع هویت ایرانی ها در فضای مجازی حل شود

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور بر اهمیت ساماندهی نظام هویت در فضای مجازی تاکید کرد.
 
سید ابوالحسن فیروز آبادی در بازدید از سازمان ثبت احوال کشور گفت: یکی از مهم ترین زیرساخت های فضای مجازی کشور بحث هویت است و باید تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی برای فعالیت در فضای مجازی احراز هویت شوند.
وی با بیان اینکه شورای عالی فضای مجازی کشور به دنبال ساماندهی نظام احراز هویت در فضای مجازی است، افزود: تا زمانی که احراز هویت اشخاص در فضای مجازی ساماندهی نشود بسیاری از طرح ها و برنامه ها در این فضا ناقص خواهد ماند و این مهم اتفاق نمی افتد مگر با همکاری تمامی دستگاه ها و به خصوص سازمان ثبت احوال که به عنوان اصلی ترین مرکز باید در این زمینه فعالیت کند .
 
 ضرب الاجل احراز هویت تا پایان 1397
فیروزآبادی با بیان اینکه احراز هویت برای اجرای دولت الکترونیکی نیز جزو الزامات محسوب می شود گفت: در صورتی که تا سال 1397 این پروژه به سرانجام برسد هر ایرانی برای استفاده از خدمات اجتماعی در فضای مجازی باید هویت هوشمند داشته باشد؛ در غیر این صورت نمی توانند از خدمات بانکی، درمانی، مسافرتی و … استفاده کنند.
دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور گفت: بسیاری از کشورها برای ایجاد دولت ها و شهرهای هوشمند وزارتخانه تاسیس کردند و در ایران نیز اختصاص کارت هوشمند به شهروندان از پروژه های بزرگ ملی کشور است و در صورتی که مردم کارت هوشمند داشته باشند، دولت می تواند طرح ها و خدمات مطلوب تری را ارایه دهد.
فیروزآبادی گفت: برای مقابله با حوادث فضای مجازی و مدیریت آن تقسیم کار ملی شده است که حوزه های بخش خصوصی با نیروی انتظامی و سازمان های دولتی با وزارت ارتباطات و زیرساخت ها مربوط به ریاست جمهوری است.
وی ابراز امیدواری کرد که با استفاده و بهره مندی همه از کارت هوشمند ملی بتوانیم هرچه بیشتر فضای مجازی را ساماندهی کنیم و ساماندهی این فضا براساس این کارت و امضای دیجیتالی خواهد بود که طرحی جامع و هدف آن حفظ حریم خصوصی مردم است و حفاظت آن ازطریق کلیدهایی که روی کارت هوشمند ملی تعبیه شده است، برقرار خواهد شد.
رییس سازمان ثبت احوال کشور نیز در این نشست با بیان اینکه تمامی فعالیت ها در این سازمان به صورت مکانیزه انجام می شود، گفت: پایگاه اطلاعات جمعیت کشور اطلاعات بیش از 120 میلیون ایرانی اعم از زنده و درگذشته را دارد که مرتب به روز رسانی می شود و وقایع حیاتی چهارگانه به صورت لحظه ای در داشبورد جمعیتی ثبت می شود.
حمید درخشان نیا با بیان اینکه تا شهریور امسال استقبال خوبی درباره ثبت نام کارت هوشمند از جانب مردم به عمل آمده است، گفت: از هم میهنان درخواست می کنیم که با رعایت تدریج زمانی برای ثبت نام به دفاتر پیشخوان مراجعه و با توجه به شرایط موجود به طور متوسط پس از گذشت ۱۵ روز، کارت خود را می توانند دریافت کنند.
رییس سازمان ثبت احوال با بیان اینکه ۶۴ میلیون نفر بالای ۱۵ سال واجد دریافت کارت هوشمند هستند، گفت: اعتبار کارت های ملی که مردم تا سال ۸۹ دریافت کرده اند، پایان امسال خواهد بود و بر همین اساس از واجدین شرایط درخواست می کنیم تا قبل از پایان اعتبار کارت های ملی برای دریافت کارت هوشمند ملی اقدام کنند.
درخشان نیا با بیان اینکه در حال حاضر به طور میانگین یک میلیون و ۲۰۰ هزار کارت هوشمند ملی در ماه صادر می شود، گفت:  ظرفیت تولید کارت  هوشمند ملی ماهانه 2/5 میلیون کارت است و بر همین اساس ۵۰ درصد ظرفیت تولید ما عملا استفاده نمی شود.
وی درباره تسهیل در رفت و آمد مردم جهت ثبت نام کارت هوشمند ملی گفت: تفاهم نامه ای با پست انجام شده مبنی بر اینکه ایستگاه های سیاری را راه اندازی کنیم تا افراد سالمند و معلول که توانایی خروج از خانه را ندارند، بتوانند به راحتی کارت هوشمند ملی خود را دریافت کنند. همچنین به تدریج این ایستگاه ها در روستاها نیز دایر خواهد شد.
رییس سازمان ثبت احوال کشور همچنین درباره تسهیلات برای ایرانیان خارج از کشور گفت: به صورت آزمایشی در یکی از کشورهای همسایه درباره صدور کارت هوشمند ملی ایرانی اقدام خواهیم کرد و سپس در ۱۳۷ کنسولگری در  سراسر دنیا با راه اندازی ایستگاه هایی امکان ثبت نام و صدور کارت هوشمند را برای هم میهنان عزیز مقیم خارج از کشور ایجاد خواهیم کرد.
 
 امضای الکترونیکی روی کارت هوشمند ملی
درخشان نیا گفت: کارت هوشمند ملی در حال حاضر دارای مشخصات هویتی و امضای الکترونیکی است و برای اجرایی شدن پروژه کارت هوشمند ملی زحمات و هزینه زیادی انجام شده است و امیدواریم ثمرات آن در خدمات رسانی بهتر و بیشتر عاید مردم شود؛ چرا که این کار کلید ورود به دولت الکترونیکی خواهد بود.
وی درباره افزایش عملکرد و خدمات استفاده از کارت هوشمند ملی نیز گفت: جلسات متعدد فنی با بانک ها و قوه قضائیه برگزار شده است و در آینده از کارت هوشمند ملی بهره برداری خواهد شد. 
رییس سازمان ثبت احوال کشور درباره اتمام تولید و صدور کارت های هوشمند نیز افزود: براساس برنامه هدف گذاری شده تا پایان سال ۹۷، باید این کارت برای تمامی واجدین شرایط صادر شده باشد که البته اکثریت افراد واجد شرایط تا پایان امسال باید برای دریافت کارت های خود مراجعه کنند و تنها افرادی می توانند سال آینده مراجعه کنند که کارت های ملی قدیم خود را بعد از سال ۸۹ دریافت کرده اند و البته تعداد این افراد بسیار کم است.
وی به مصوبه هیات وزیران پرداخت و گفت: براساس این مصوبه، تمامی اطلاعات کارت های ملی در کارت هوشمند تجمیع خواهد شد و تنها از طریق این کارت، خدمات ارایه می شود و در اجرایی شدن این مصوبه، کمیته ای متشکل از دستگاه های ذیربط تشکیل شده تا بتوان هر چه زودتر به زیرساخت های لازم این مصوبه دست پیدا کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.