تجارت الکترونیک

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

November 17, 2017
21:25 جمعه، 26ام آبانماه 1396
کد خبر: 85798

چقدر می‌توانیم در صادارت نرم‌افزار مدعی باشیم؟

رییس کمیسیون نرم‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران با اشاره به جایگاه صادرات نرم افزاری ایران در جهان، آفریقای جنوبی و برخی کشورهای آسیای شرقی را برخی از بازارهای مقصد نرم افزارهای ایرانی نام برد.
 
شاهین اکبریان طبری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که صنایع مختلف نرم‌افزاری در کشور همچون نرم‌افزارهای کاربردی و بانکی جایگاه بهتری در صادرات این نرم‌افزارها به کشورهای دیگر دارند، گفت: با این‌که جا انداختن برند ایرانی در کشورهای منطقه و آسیا کاری دشوار است، اما برخی نرم‌افزارهای بانکی که در آفریقای جنوبی و آسیا و حتی در عراق و افغانستان یا کشورهای همسایه شمالی استفاده می‌شوند، برندهای ایرانی هستند.
 
وی افزود: اما این که صادرات نرم‌افزار ایرانی به کشورهای دیگر یک صورت سیستماتیک با پشتوانه ملی و حاکمیتی باشد، چنین چیزی نیست. برخی متولیان امر حتی به درستی نمی‌دانند که نیازهای نرم‌افزاری کشور برای صادرات چیست، در حالی که عده‌ای که مدعی این حوزه هستند از دولت وام‌های کلان می‌گیرند.
 
رییس کمیسیون نرم‌افزار سازمان نصر تهران با مقایسه قدرت نرم‌افزاری ایران با ترکیه، اظهار کرد: جایگاه ایران در این صنعت در مقایسه با ترکیه جایگاه نازل‌تری است. اگر درخششی در حوزه نرم‌افزاری در کشور داشته‌ایم به خاطر استعداد و درخشش چند فرد یا شرکتی خاص بوده است.
 
اکبریان طبری با اشاره به برخی آمار و ارقام نادرست در حوزه پیشرفت در قدرت نرم‌افزاری کشور گفت: وقتی سنجه‌های غلطی انتخاب می‌کنیم، طبیعتا اعداد و ارقام نادرستی به دست می‌آید. اگر این باور در کشور به وجود بیاید که بخشی از صادرات ما مربوط به بخش نرم‌افزاری باشد باید در ابتدا شرکت‌های داخلی تقویت شوند.
 
وی با اشاره به بازار فروش بازی‌های نرم‌افزاری، بیان کرد: در حوزه فروش بازی‌ها کسی به برند توجه نمی‌کند، چرا که اگر یک بازی بتواند مورد قبول مخاطب قرار بگیرد به تدریج فراگیر می‌شود، اما این بازی‌ها باید قدرت رقابت با شرکت‌های بین‌المللی را هم داشته باشد تا بتوان از این مجرا صادرات نرم‌افزاری کشور را افزایش داد.
 
رییس کمیسیون نرم‌افزار سازمان نصر تهران در مورد بازی‌های رایانه‌ای، ادامه داد: در این حوزه مساله‌ای که باعث فشار بر شرکت‌های داخلی می‌شود، نبود قانون کپی‌رایت در کشور است. این تفکر در کشور وجود دارد که فکر می‌کنید که نبود قانون کپی‌رایت برای کشور یک مزیت است، در حالی که همین مساله باعث عدم رشد شرکت‌های داخلی شده است.
 
اکبریان طبری همچنین با اشاره به وجود تحریم‌ها در حوزه نرم‌افزارهای اینترنتی نیز، اظهار کرد: عدم خدمات رسانی یک نرم‌افزار اپ‌استور شرکت گوگل باعث شده است تا بسیاری از برنامه‌ها را نتوان به کشورهای دیگر صادر کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.