تلفن همراه

رگولاتوری

November 20, 2017
22:14 دوشنبه، 29ام آبانماه 1396
کد خبر: 85838

وزیر ارتباطات ایران: 5G زودتر از سال 2023 تجاری نمی شود

 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: نسل پنجم تلفن همراه زودتر از سال 2023 تجاری نمی شود و اکنون در مرحله آزمایش مدل های مفهومی است.

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، درباره ارایه خدمات نسل پنجم تلفن همراه در کشور، گفت : نسل پنجم تلفن همراه زودتر از سال 2023 در دنیا تجاری نخواهد شد و امروز در مرحله آزمایش مدل های مفهومی است و امروز دستگاه یک گیرنده نسل پنجم، در اندازه یک «فرغون» باربری است.
وی خاطر کرد: یعنی دستگاه نسل پنجم تلفن همراه یک دستگاه تجاری نیست و فقط یک مدل مفهومی است و این مدل را برای نخستین بار در ایران نمایش داده شده و معنی آن این است که تا کاربرد تجاری نسل پنجم زمان بسیاری طول خواهد کشید.
به گزارش ایرنا، شهریورماه امسال آذری جهرمی در آیین رونمایی از نسل پنجم تلفن همراه که اپراتور دوم تلفن همراه کشور آن را برگزار کرده بود، از اجرایی شدن آن طرح تا پایان برنامه ششم توسعه خبر داد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره اینکه آیا خود از اپلیکیشن های ایرانی استفاده می کند نیز اظهار داشت: بله؛ من از برنامه های حمل و نقل، پیام رسان ها و ابزارهای ایرانی بنا به نیازهای روز که پیشنهاد می شود، استفاده می کنم و می بینم که چگونه پیشرفت ها در این زمینه اتفاق می افتد و این پیشرفت ها را خوب می دانم.
وی تصریح کرد: امروز 23 هزار گروه برنامه نویس فارسی زبان و ایرانی در بازار اندروید ایران در حال تولید محصول هستند و هر کدام برای خود بازارس دارند؛ حدود 130 تا 140 هزار نفر در این زمینه فعالیت و کار می کنند که باید به این گروه ها بها داد.
آذری جهرمی خاطر نشان کرد: متاسفانه هرکدام می خواهند که یک گپی را شروع کنند، عده ای از کسب و کارهای سنتی در برابر آنها مقاومت می کنند و بحث «وامصیبتا» از سوی آنها بالا می رود و تجارت برخی دیگر بهم می خورد، یا سهم آنها کم می شود که با این وضعیت نمی شود کار کرد و انتظار داشت که پیشرفت در کشور رخ دهد.
وی ادامه داد: فرهنگ مردم هم در این حوزه بسیار موثر است، برخی مواقع ما بسته های حمایتی از این شرکت های کسب و کار جدید در نظر می گیریم که دیگران به آن اعتراض می کنند ولی باید از این شرکت ها حمایت کرد و نمی شود شعار اشتغال و تولید بومی داد ولی از آنها حمایت نکنیم.
وزیر ارتباطات در عین حال گفت: البته باید دغدغه های مردم را نیز در نظر گرفت و نگرانی آنها بیشتر درباره این است که اطلاعات شخصی مورد دستبرد قرار گیرد که این مسئله نیز باید حل شود و دستگاه قضایی و دولت در این زمینه حساس باشندو این فعالیت ها چارچوب دار شود.
وزیر ارتباطات اظهار داشت: مردم نیز باید اطمینان داشته باشند که وقتی وارد استفاده از این خدمات می شوند، اطلاعات آنها محفوظ است، ضمن اینکه مردم بدانند که اگر از برنامه های داخلی استفاده کنند باعث اشتغال زایی جوان کشور می شوند.
آذری جهرمی درباره مطالعه و توجه به پیام های مخاطبان پست های قرار داده شده توسط وی در فضای مجازی نیز گفت: من بیشتر این پیام ها می خوانم، ولی باید برخی از پیام ها را پاسخ داد، برخی دیگر از پیام ها توسط مخاطبان جواب داده می شود و لزومی ندارد که به دیگر پیام ها همان لحظه پاسخ داد.
وی تصریح کرد: البته مطالب و حضور من در فضای مجازی برای اطلاع رسانی یک طرفه نیست و ما به عنوان مسئول در حاکمیت باید در بین مردم باشیم، دغدغه های آنها بشنویم و مد نظر قرار دهیم، چون رضایت خداوند در رضایت مردم است و می خواهیم خدمت کنیم، پس باید از نظرات آنها باخبر باشیم.
آذری جهرمی ادامه داد: شاید نتوانیم در جمع همه مردم برویم ولی در فضای مجازی می توانیم صداهای آنها را بشنویم؛ برخی از حرف هایی که مطرح می شود، سلیقه اشخاص است ولی می توان نظرات مردم را نظر گرفت.
وزیر ارتباطات برخی از نظرات مردمی را نیز ناشی از نبود اطلاع آنها و برخی را نیز شیطنت ارزیابی کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.