اپلیکیشن

امینت

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

November 23, 2017
9:18 پنجشنبه، 2ام آذرماه 1396
کد خبر: 85923

تصویب سند پیام‌رسان‌ داخلی؛ بازتاب نگاه دولتی‌ها

 
 
موضوع پیام‌رسان‌ها از آن دسته مباحثی است که در اشکال و چارچوب‌های بسیار متنوعی می‌تواند ارایه شود و تنها به "تلگرام" یا "اینستاگرام" محدود نمی‌شود. پیام‌رسان‌های بومی می‌توانند در چارچوبی متفاوت وارد عرصه رقابت با خارجی‌ها شوند.
 
به گزارش ایسنا، پیام‌رسان‌های داخلی می‌توانند در انواع و اشکال گوناگونی طراحی و ارائه شوند؛ از این منظر، تلگرام یکی از این شبکه‌های پیام رسان البته از نوع خارجی است که لزوما تقویت دیگر پیام رسان‌های داخلی نباید به محدود کردن انواع خارجی آن بیانجامد. چه بسا که در این حوزه نرم افزارهای بومی با قالب‌های متفاوت و خلاقانه به دلیل شرایط خاص هر کشور بتوانند به صورت بسیار بهتری نیازهای کاربران و شهروندان هر کشور را شناسایی و پاسخ دهند.
 
حمایت و تقویت پیام‌رسان‌های داخلی برای رقابت با انواع مشابه خارجی خود از جمله موضوعاتی است که علاوه بر مجموعه وزارت ارتباطات اخیرا و در جلسات مرکز ملی فضای مورد تاکید رئیس دولت تدبیر و امید  هم قرار گرفته بود.
 
در این باره دبیر شورای عالی فضای مجازی گفته است: مزیت استفاده از پیام رسان‌های داخلی این است که اگر در فعالیت نرم‌افزارهای خارجی به هر دلیلی محدودیتی اعمال شد، در فعالیت آن‌ها اختلال ایجاد نشود.
 
به گفته سید ابوالحسن فیروزآبادی کاربران فضای مجازی از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده کنند و فعلا مسدود کردن پیام رسان‌های خارجی در دستور کار نیست؛ همه کانال‌ها و شبکه‌هایی که به طور غیر رسمی با بهره گیری از نرم افزارهای خارجی در کشور­ فعال هستند، حتما در کنار آن، از ­شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌های داخلی نیز استفاده کنند.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی ­با بیان اینکه اخیرا جلسه‌ای با وزیر­ آموزش و پرورش داشتیم، افزود: در این جلسه مقرر شد تا این وزارتخانه برنامه استفاده از پیام رسان‌های داخلی در مدارس را به طور جدی پیگیری کند.
 
همچنین محمدجواد آذری جهرمی – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – گفته است: توسعه پیام‌رسان‌های داخلی به معنی محدودسازی برخی پیام‌رسان‌های خارجی و قطع و وصل آنها نیست اما در مجموع به دنبال توسعه کسب‌و کارهای جوانان ایرانی در پیام‌رسان‌های داخلی هستیم.
 
در همین راستا در جلسه بهمن ماه سال گذشته (۹۵) شورای عالی فضای مجازی که به ریاست رییس جمهوری تشکیل شد؛ بخش های دیگری از سند حمایت از پیام رسان های داخلی مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت و مقرر شد پیام رسان هایی که بیش از ۵۰ درصد سهام آنها متعلق به ایرانیان باشد و میزبانی آنها نیز در داخل کشور انجام شده، به عنوان پیام رسان های داخلی محسوب شوند.
 
در این جلسه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز موظف شد تسهیلات موثر کم بهره و همچنین امکان عرضه خدمات الکترونیک عمومی همچون دولت الکترونیک و خدمات بانکی و شهری را ارائه و در جهت تامین زیرساخت های شبکه ای و ذخیره سازی به آنها کمک کند.
 
مرکز ملی فضای مجازی نیز اواخر خرداد ماه سال جاری (۹۶) اقدام به تهیه سندی با عنوان سیاست ها و اقدامات ساماندهی پیام رسانهای داخلی کرد و هدف از تهیه آن را فراگیری پیام رسانهای اجتماعی داخلی و ساماندهی پیام رسانهای اجتماعی خارجی اعلام کرد. منظور از پیام رسانهای اجتماعی، سامانه های کاربر محور فراهم کننده بستر تعاملات اجتماعی برای برقراری ارتباطات فردی و گروهی از طریق تبادل انواع محتواهای چندرسانه ای عنوان شده است.
 
به گزارش ایسنا، سند سیاست ها و اقدامات ساماندهی پیام رسان‌های داخلی با هدف حمایت از پیام رسان‌های داخلی حفظ و صیانت از هویت ملی و دینی، قابلیت پیشگیری از جرایم و مدیریت و اعمال قوانین و مقررات کشور، اعتمادسازی و صیانت از حقوق شهروندی، حریم خصوصی، امنیت ملی و عمومی، ذخیره سازی و پردازش داده‌های عظیم مرتبط با فعالیت پیام رسان‌های اجتماعی در داخل کشور و ممانعت از دسترسی غیرمجاز به آنها، توسعه و تسهیل تولید محتوای داخلی و ارتباطات سالم اجتماعی و اقتصادی بر اساس نیازمندیهای داخلی و ارزشهای اسلامی – ایرانی تدوین شده است.
 
وزیر ارتباطات نیز که خود در صفحات مجازی حضوری فعال دارد در صفحه توئیتر خود، با اشاره به ضرورت حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی نوشته است: بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی، پیام‌رسان‌های ایرانی مورد حمایت ویژه قرار خواهند گرفت. حل موانع رشد این صنعت در دستور کار قرار گرفته است.
 
او همچنین در پاسخ به طرح ابهام یکی از کاربران که مهم‌ترین دلیل عدم استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی را عدم اطمینان از حفظ حریم خصوصی دانسته و پرسیده بود آیا برنامه و تضمینی برای حفظ حریم شخصی وجود دارد؟ گفته بود: بخش مهمی از مصوبه مربوط به پیام‌رسان‌ها، ایجاد مکانیزم و روالی برای حفظ حریم خصوصی کاربران است.
 
با این اوصاف باید منتظر بود تا دید مجموعه دولت و وزارت ارتباطات چه برنامه عملی و واقعی در این باره خواهند داشت؛ هرچند به نظر می رسد صرفا و تنها متمرکز کردن برنامه‌ها برای رقابت با تلگرام که شبکه‌ای جا افتاده در نوع خود است نمی‌تواند  چندان کارساز باشد اما هنوز بسیاری از حوزه های ارتباطی و حتی تفننی در زمینه شبکه‌های اجتماعی وجود دارند که می توانیم در آنها پیشرو باشیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.