باندپهن

باندپهن سیار

November 23, 2017
22:57 پنجشنبه، 2ام آذرماه 1396
کد خبر: 85942

TD-LTE چیست ؟

 
با گسترش شبکه‌های LTE و افزایش تعداد ابزارهای LTE جدیدی که به بازار عرضه می شوند، پیدایش گونه ثانویه‌ای از این استاندارد یعنی TD-LTE می‌تواند گیج‌کننده باشد. سوال این است: TD-LTE چیست و چه تاثیری بر ارتباطات موبایل دارد؟ 
 
 
در FDD یا به‌طور کامل‌تر Frequency Division Duplex که یک فناوری مورد استفاده در LTE است، هر کدام از جریان‌های uplink و downlink داده از یک فرکانس حامل مجزا استفاده می‌کنند. در مقابل، TDD یا Time Division Duplex (همان فناوری که ما آن را تحت عنوان TD-LTE می‌شناسیم) از یک فرکانس حامل منفرد برای هر دو جریان داده uplink و downlink استفاده می‌کند. در اینجا، فریم رادیویی به زیرفریم‌هایی تقسیم می‌شود که می‌توانند بر حسب نیاز فوری کاربر به هر یک از جریان‌های داده uplink و downlink اختصاص داده شوند. این رویکرد پویا برای کاربرانی بهتر است که در اکثر مواقع مشغول دانلود داده‌ها هستند نه آپلود آن‌ها، اما گهگاه داده‌هایی مانند عکس یا ویدیو را نیز آپلود می‌کنند.
 
در ابتدا، TD-LTE اساسا توسط China Mobile مورد حمایت قرار گرفت که آن را به‌عنوان یک مسیر تکاملی از فناوری TD SCDMA می‌دید که به‌عنوان یک استاندارد 3G چینی استقرار یافته بود. در نتیجه، TD-LTE در ابتدا به‌عنوان یک استاندارد خاص چین شناخته شد. با این حال، طیف برای ارتباطات موبایل یک متاع ارزشمند محسوب می‌شود و استفاده TD-LTE از یک فرکانس واحد بجای طیف جفت شده در FDD، برای هر اپراتور در کشورهایی که با محدودیت طیف مواجه هستند یا جایی که اپراتور فقط به یک فرکانس واحد دسترسی دارد، بسیار سومند است.
 
در انطباق با یک نیاز جهانی، TD-LTE تمام پتانسیل لازم را برای تبدیل شدن به چیزی بسیار بیشتر از یک راه‌کار چینی در اختیار دارد. این دقیقا همان چیزی است که در ابتدای سال ۲۰۱۱ با راه‌اندازی GTI یا به عبارتی  Global TD-LTE Initiative  اتفاق افتاد و از طریق آن بسیاری از اپراتورهای پیشگام جهان مانند Vodafone، Bharti Airtel و Softbank به China Mobile ملحق شدند تا علاقه خود به این فناوری را اعلام کنند. در واقع، بسیاری از اپراتورها TD-LTE را به‌عنوان یک فناوری مکمل برای استقرار در کنار FDD در نظر می‌گیرند: بر اساس مطالعه LTE گروه تحقیقاتی Informa در سال ۲۰۱۱، ۳۳ درصد از ۲۵۰ اپراتور جهانی مورد بررسی، در نظر دارند هر دو نوع شبکه‌های TD-LTE و FDD را گسترش دهند. با در نظر گرفتن ١٩ درصد دیگری که تنها به‌فکر استقرار TD-LTE هستند، بیش از نیمی از اپراتورها از آن پشتیبانی می‌کنند. با این حال، به‌رغم این سطح از پشتیبانی، TD-LTE هنوز کمی عقب‌تر از FDD قرار دارد. یک دلیل کلیدی آن، دسترس‌پذیری محدود ابزارهای موبایل است، اما حالا که فناوری مذکور می‌تواند روی بازار جهانی تکیه داشته باشد، وضعیت مذکور تغییر خواهد کرد.
 
برای تامین دسترسی به زیرساختار آزمایشی مورد نیاز برای ارایه ابزارهای جدید به بازار، حرکت TD-LTE به درون جریان عمومی بازار در سال گذشته شاهد فعالیت شدیدی بوده است. تامین‌کنندگان راه‌کارهای آزمایشی مانند Anite با شناخت پتانسیل TD-LTE توانسته‌اند به‌سرعت به این نیاز پاسخ داده و دسترس‌پذیری کیس‌های آزمایشی مبتنی بر استاندارد 3GPP را برای سنجش انطباق پروتکل، شتاب‌دهی نمایند.
 
دسترس‌پذیری کیس آزمایشی از اهمیت حیاتی برخوردار است زیرا امکان صدور گواهینامه‌های رسمی ابزارها را توسط بدنه‌های صنعتی بین‌المللی مانند (GCF (Global Certification Forum  فراهم می‌کند. در حالی که عرضه ابزارها می‌تواند پیش از امکان صدور گواهینامه آغاز شود (و در واقع ممکن است آن‌ها روی شبکه‌های معینی همان‌طور که در نظر گرفته شده‌اند کار کنند)، اما انطباق گواهی شده با استاندارد 3GPP TD-LTE تایید می‌کند که ابزار در هنگام جابه‌جایی روی سایر شبکه‌ها نیز به عملکرد خود ادامه می‌دهد؛ یک نکته حیاتی برای استانداردی که حالا چنین جذابیت جهانی را به‌دست آورده است. بنابراین دسترس‌پذیری ابزارهای موبایل دارای گواهینامه، گام کلیدی بعدی در ایجاد اعتماد بازار نسبت به TD-LTE است.
 
با این وجود ایجاد آزمایش‌های انطباق پروتکل برای TD-LTE، یک فرایند تکاملی بوده است که توانسته روی کارهایی که قبلا برای FDD انجام شده بود، بنا شود. تفاوت‌های کلیدی در ساختار تقسیم زمانی مابین FDD و TD-LTE عمدتا در لایه فیزیکی است، در حالی که هر دو گونه، یک پشته پروتکل مشابه را به‌اشتراک می‌گذارند؛ بنابراین اکثر قریب به اتفاق آزمایش‌هایی که برای FDD طراحی شده‌اند می‌توانند برای استفاده روی TD-LTE اقتباس شوند. با این وجود، فرایند اعتبارسنجی کیس‌های آزمایش کار وقتگیری است و هر کیس برای هر گونه LTE و همچنین برای هر باند از فرکانس‌های حامل که فناوری روی آن استقرار خواهد یافت به اعتبارسنجی جداگانه‌ای نیاز دارد. این کار باید توسط یک سازمان آزمایش‌کننده مستقل و تایید شده، انجام شود و شامل اجرای کیس آزمایش روی حداقل دو ابزار و بررسی کد کیس آزمایش نسبت به مشخصات اصلی 3GPP است. طبیعتا دسترسی به ابزارها در مراحل بسیار اولیه، یک چالش است. این چالش با همکاری نزدیک میان تامین‌کنندگان آزمای و تولیدکنندگان محصولی که دسترسی به طراحی‌های پیش‌نمونه را در اختیار شرکای آزمایش‌کننده کلیدی خود قرار می‌دهند، برطرف شده است.
 
خبر خوب این است که در آزمایش پروتکل، دسترس‌پذیری کیس‌های آزمایش برای TD-LTE حالا تقریبا معادل FDD است، البته تا حدود زیادی به لطف بازیگران پیشرو در صنعت آزمایش که به هدایت توسعه و اعتبارسنجی این اسناد آزمایشی در داخل استانداردهای 3GPP کمک کرده‌اند. در حالی که کار به‌منظور تامین یک مجموعه از کیس‌های آزمایش برای هر گونه از LTE ادامه دارد که برای مثال به‌اندازه استانداردهای 3G جامع است، هر دو فناوری FDD/TD-LTE دارای کیس‌های آزمایش کافی هستند تا انطباق پایه خود را اثبات نمایند.
 
 
منبع: eetimes – ترجمه: ایرانسل
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.