لبه تکنولوژی

November 27, 2017
17:06 دوشنبه، 6ام آذرماه 1396
کد خبر: 86049

مبارزه با مالاریا با پهپاد و گوشی هوشمند

محققان دانشگاه "ولز آبریستویت" قصد دارند در یک برنامه جامع با استفاده از گوشی‌های هوشمند و پهپاد به مقابله با مالاریا در این کشور بپردازند.
 
 
به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، مبارزه با مالاریا پیشرفت‌های زیادی داشته است اما همچنان محققان معتقدند که کارهای زیادی مانده است که باید انجام شود تا این بیماری ریشه‌کن شود.
 
یکی از روش‌های معمول در مقابله با این بیماری استفاده از اسپری‌های ضد لارو پشه‌های مالاریاست. اما این روش‌ علاوه بر هزینه بالایی که دارد بسیار زمان‌بر است و امکان استفاده از این اسپری در تمام منطقه آلوده وجود ندارد و به همین دلیل همیشه بخشی از آلودگی باقی می‌ماند.
 
محققان دانشگاه "ولز آبریستویت"(Wales' Aberystwyth) در همکاری با سازمان مبارزه با مالاریای تانزانیا، قصد دارد با استفاده از پهپاد مناطق آلوده را که پشه‌های مالاریا در آنها زاد و ولد بیشتری دارند را مورد رصد قرار دهند.
 
در این پروژه از پهپادهای "فانتوم 3 دی.جی.آی"(DJI Phantom 3) استفاده خواهد شد که می‌تواند به راحتی یک دریاچه را در 20 دقیقه به طور کامل پوشش دهد و داده‌های آن طی چند ساعت مورد ارزیابی قرار بگیرد.
 
در قدم اول مناطق آلوده به صورت بهینه اسپری می‌شوند و در قدم بعدی داده‌های پهپادها به گوشی‌های هوشمند داده می‌شود تا روند اسپری‌پاشی و پیشرفت کار مورد نظارت قرار بگیرد.
 
این روش نگرانی‌هایی را در رابطه با ساکنان محلی و همچنین حیات وحش منطقه ایجاد می‌کند که مسئولان اعلام کرده‌اند با استفاده از شبیه‌سازی‌هایی که انجام می‌شود تلاش می‌شود تا در صورت حضور حیوانات در اطراف مناطق عملیات سم‌پاشی به صورت بی‌خطری مدیریت شود و البته می‌بایست به ساکنین در رابطه با این برنامه آموزش‌ها و هشدارهای کامل داده شود.
 
مالاریا مهم‌ترین بیماری انگلی و یکی از مسایل مهم بهداشتی تعدادی از کشورها بخصوص کشورهای گرمسیری دنیا است.
 
 بیماری مالاریا با نام‌های دیگری چون پالودیسم، تب و لرز، تب نوبه و تب متناوب نامیده می‌شود.
 
این بیماری به صورت عفونت حاد در بیشتر موارد وخیم و گاهی طولانی و با ویژگی‌های تب متناوب و لرز، کم‌خونی و بزرگی طحال و گاه با ویژگی‌های ساده یا کشنده دیگر خودنمایی می‌کند. اهمیت این بیماری به خاطر شیوع زیاد و مرگ‌ومیر قابل توجه‌است. انگل مالاریا توسط یک تیره از پشه به نام آنوفل به انسان منتقل می‌شود که این تیره شامل چندین گونه است.
 
کلمه مالاریا یک کلمه ایتالیایی و به معنای هوای بد(Mal-Aria) است و منظور از آن تعریف بیماری با ویژگی‌های تب متناوب است که ایتالیایی‌ها در گذشته وجود آن را ناشی از هوای بد و مناطق باتلاقی می‌دانستند. همواره با گرم شدن زمین، شیوع این بیماری افزایش می‌یابد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.