تلفن همراه

فناوری

گوشی

لبه تکنولوژی

November 27, 2017
17:06 دوشنبه، 6ام آذرماه 1396
کد خبر: 86050

افزایش 200 برابری صدای گوشی‌های همراه با یک ابداع جدید

 
 
دانشجویان چینی با همکاری دانشگاه می‌سی‌سی‌پی ابزاری ابداع کرده‌اند که می‌تواند صدای گوشی‌های همراه را تا 200 برابر افزایش دهد.
 
به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، امروزه بلندگوهای کوچک زیادی وجود دارند که وعده یک صدای بلند را می‌دهند اما در کارشان موفق نیستند و فیزیک این محدودیت را ایجاد می‌کند، اما سرانجام ابزاری جدید که با کمک محاسبات هوشمندانه ساخته شده و متشکل از محفظه‌های طنین‌ ساز برای افزایش بمی صدا است و با یک بلندگوی گوشی هوشمند ساخته می‌شود، قادر خواهد بود بلندگوهای فشرده را به هدف اصلی برساند. پخش صدا از این محفظه‌های پلاستیکی ABS چاپ سه‌بعدی، سطح فشار صدا را تا 200 برابر افزایش می‌دهد.
 
با پیشرفت فناوری در 30 سال گذشته، جنگی میان کیفیت صدا و راحتی انسان پدید آمده است. صدای گرم گرامافون به سرعت در برابر قابلیت حمل نوارهای کاست رنگ باخته است. سپس لوح فشرده جایگزین نوارهای کاست شد که یک صدای دیجیتال با کیفیت ارائه می‌کرد؛ بنابراین کیفیت مجددا در جایگاه ویژه‌ای قرار گرفت.
 
اما از زمان گسترش فرمت MP3 و "رسانه جاری"(موسیقی آنلاین)، بخش وسیعی از موسیقی به شکل فشرده مورد استفاده قرار می‌گیرد و بسیاری از آن نیز با استفاده از دستگاههای کوچک و راحت مانند تلفن‌های همراه پخش می‌شود. بلندگوهای کوچک این دستگاهها، صدایی را ارائه می‌دهند که برای علاقمندان به موسیقی ناخوشایند اما برای بسیاری از مردم کافی است.
 
بلندگوهای بلوتوثی قابل حمل، با ارائه صدایی کاملتر قدمی به جلو برمی‌دارند اما مشکل "فیزیک" است. خلق صدای حقیقی و جذاب که قادر باشد تا فواصل دور بدون یک اسپیکر بزرگ غیرممکن است.
 
اما کشف جدید دو دانشجوی چینی فوق دکتری ممکن است این ایده جاافتاده را کاملا متحول کند.
 
"جیاجون ژائو" (Jiajun Zhao) و "یینگ وو" (Ying Wu) با همکاری "لیکن ژانگ"(Likun Zhang) از دانشگاه "می‌سی‌سی‌پی"(Mississippi)، یک ابزار طنین صوتی با قطر تنها 10 سانتی متر (3.9 اینچ) ، چاپ سه‌بعدی شده در پلاستیک ABS، تولید کرده‌اند که می‌تواند منبع صدای کمی از بلندگوی گوشی هوشمند بگیرد، قدرت صدای آن را تا 200 برابر افزایش دهد و صدای بم بلندتر و گرم‌تری از یک ابزار بسیار کوچک ارائه دهد.
 
این طراحی از فضایی استفاده می‌کند که با مجموعه‌ای از کانال‌های مارپیچ همراه است که از یک نقطه بلندگو خارج می‌شوند. این طراحی، صدا را حداقل در مسیر تابش بیرونی پایین می‌آورد و  به طنین‌های فرکانس پایین اجازه می‌دهد که به رغم داشتن قطر کم، گسترش یابند.
 
"وو" توضیح می‌دهد: از طریق پیچش هوا در داخل کانال‌ها، مقداری بیشتری از نیروی الکتریکی منبع، به صدا تبدیل می‌شود.
 
بعلاوه، این گروه دریافت که صدا، در همه جهت‌ها به طور یکسان حرکت می‌کند؛ بنابراین تا حد زیادی یک منبع صدای هدایت کننده نیست.
 
احتمالا شما هم متوجه شده اید که با چسباندن دهانه یک فنجان قهوه به بلندگوی گوشی، صدای بلندتری از آن تولید می‌شود. دلیل این امر، عمل کردن بقیه قسمت فنجان مانند یک محفظه اسپیکر است اما به نظر می‌رسد این وسیله با استفاده از فضاهای کوچکتر با طراحی خاص، قادر باشد در میان فرکانس‌های وسیع‌تر، صدای بم‌تری تولید کند.
 
مقیاس دسیبل، وابسته به لگاریتم است؛ بنابراین یک افزایش 200 برابر در فشار صدا کمی بیش از 20 دسیبل خواهد بود که حدود هشت کلیک روی دکمه تنظیم صدا در گوشی آیفون است که قطعا افزایش زیادی است.
 
اگر این وسیله، با تاکید برطول موج‌های خاص، کیفیت صدا را به کلی به هم نریزد، می‌تواند به سرعت بلندگوهای بلوتوث قابل حمل را کوچکتر، با صدای بم‌تر، سبک‌تر، ارزان‌تر و از نظر انرژی کارآمدتر سازد و قدمی به سوی راحتی و کیفیت صدا برای کسانی باشد که به چنین قابلیت‌هایی اهمیت می‌دهند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.