اینترنت و شبکه

رسانه‌های اجتماعی

November 28, 2017
20:50 سه شنبه، 7ام آذرماه 1396
کد خبر: 86066

احتمال فیلتر تلگرام پابرجاست

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی گفت: امکان بسته شدن برخی از پیام رسان ها وجود دارد، اما حمایت از پیام رسان های داخلی و تبیین آثار استفاده از برخی پیام رسان ها در حوزه های مختلف از اولویت های مورد توجه است.
 
 
پس از آن که هفته گذشته ابوالحسن فییروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی اعلام کرد که ممکن است برخی پیام رسان ها فیلتر شوند و به همین دلیل کسب و کارها سراغ ایجاد گروه ها و کانال ها در پیام رسان های خارجی بروند، امیر خوراکیان معاون مرکز ملی فضای مجازی نیز این سخنان را تکرار کرد.
این در حالی است که محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و شهیندخت مولاوردی دستیار ویژه رییس جمهور در حقوق شهروندی در مصاحبه های جداگانه ای اعلام کردند که فیلتر تلگرام در دولت مطرح نشده است.
 
 هر پیام رسانی برای هر کاری خوب نیست
امیر خوراکیان در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما در حاشیه نشست خبری نخستین جشنواره رسانه های دیجیتال بسیج درباره احتمال بسته شدن برخی از پیام رسان ها گفت: آنچه که در شرایط فعلی مهم است فراتر از بسته بودن یا باز بودن تمام و کمال پیام رسان هاست و آن هم تبیین ابعاد حضور در پیام رسان های گوناگون است.
خوراکیان گفت: مردم باید از پیام رسان هایی که استفاده می کنند، اطمینان داشته باشند که در هر عرصه ای صلاحیت استفاده درست از آن پیام رسان وجود داشته باشد.
معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی گفت: با این توضیح ممکن است یک پیام رسان برای ارتباطات در حوزه خاصی مناسب باشد، اما برای فعالیت های اقتصادی سالم مناسب نباشد.
وی ادامه داد: در نتیجه صرف نظر از بسته بودن یا باز بودن برخی از پیام رسان ها اینکه از هر پیام رسان در چه حوزه ای می توانیم استفاده کنیم، نیازمند فرهنگ سازی است.
خوراکیان گفت: به طور طبیعی تصمیم گیری در حوزه کلان کشور هم متناسب با این صلاحیت ها است.
معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی گفت: ممکن است این سیاست گذاری اتفاق بیفتد که در برخی از حوزه ها در پیام رسان امکان استفاده فراهم باشد و در برخی از حوزه فراهم نباشد.
وی افزود: حمایت از پیام رسان های داخلی اهمیت زیادی دارد به طوری که مردم بتوانند با حضور در این پیام رسان ها در چارچوب ضوابط استفاده درستی را داشته باشند.
خوراکیان همچنین در نشست خبری اعلام فراخوان جشنواره رسانه های دیجیتال بسیج و رونمایی از محصولات مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی گفت: اولین ماموریت مشترک، ضرورت بسیج فکری و فرهنگی برای گفت وگو با مخاطب جهانی در فضای مجازی است که این ماموریت برای بسیج و فعالان عرصه رسانه بسیار مهم است.
وی با بیان اینکه ماموریت مذکور از 2 نگاه قابل بررسی است، افزود: مزیت اصلی جمهوری اسلامی ایران، فرهنگ، فکر و تمدن اسلامی است که باید این موضوع را به افکار عمومی منتقل و به خوبی تبیین کنیم.
معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی به 2 نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپایی و آمریکایی پرداخت و گفت: در این دو نامه ماموریت های اصلی جمهوری اسلامی ایران کاملا روشن است ضمن اینکه جایگاه جمهوری اسلامی ایران در توطئه های پیچیده استکبار جهانی علیه این نظام هم کاملا روشن است که جهت اصلی اقدامات آنها تخریب فکری و فرهنگ اسلامی و مخدوش کردن این فرهنگ است.
خوراکیان افزود: توجه به میدان عمل و بسیج فکری و فرهنگی در این عرصه برای گفت وگو با مخاطب جهانی و انتخاب میدان نشر و ارتباطات بسیار تعیین کننده است.
معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی افزود: باید مراقب بود به دلایل گوناگون خواسته یا ناخواسته در انزوای فضای مجازی قرار نگیریم و آسیب های حضور در برخی پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی را بررسی کرد. به همین دلیل باید به این مساله توجه زیادی شود تا در این حوزه گسترده خود نگوییم و خود بشنویم.
 
 لزوم بازتعریف حضور بسیج در فضای مجازی
وی گفت: لازم است آرایش حضور بسیج در رسانه های اجتماعی را بازتعریف کنیم، به همین دلیل نیازمند تربیت یگان های ویژه فکری و فرهنگی و رسانه ای برای حضور در شبکه های اجتماعی جهانی هستیم تا این افراد آبدیده و تربیت شده و… حضور جدی داشته باشند.
خوراکیان گفت: بسیج فکری و فرهنگی نیازمند خروج از انزوا و حضور در رسانه های اجتماعی پرمخاطب جهانی است که این موضوع اولین ماموریت در میدان عرصه های دفاع از مرزهای اعتقادی و فکری جمهوری اسلامی ایران به حساب می آید.
معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی گفت: از دیگر ماموریت های مشترک بسیج و رسانه آن است که ما به شدت نیازمند آن هستیم که تبیین لازم درباره ابعاد بهره برداری از پیام رسان های اجتماعی صورت بگیرد، لذا نباید نگاه به این مسایل صفر یا صدی باشد، بنابراین باید متناسب با آثار، شرایط، وضعیت و ملاک ها در این حوزه تصمیم گیری کرد و با کمک بسیج و رسانه ابعاد استفاده از برخی پیام رسان ها مشخص شده و بهره برداری باکیفیت از آن بررسی شود.
خوراکیان ادامه داد: اگر بسیج عزم بر روشن کردن ابعاد مختلف اجتماعی و مسایل پیچیده اقتصادی نداشته باشد و رسانه هم به این عزم کمک نکند، پس چه کسی باید روشن گری لازم را داشته باشد و اگر این تببین اتفاق نیفتد قطعاً با کوچک ترین محاصره ها به اشتباه خواهیم افتاد.
معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی گفت: مردم باید تبعات حضورشان را در برخی پیام رسان ها و ظرفیت های موجود در آن دانسته و آگاهانه تصمیم بگیرند که از آن رسانه های استفاده می کنند یا خیر.
خوراکیان گفت: در کلان کشور مباحث مورد اتفاق و اصولی که پایه و ستون اصلی جامعه محسوب می شوند، نباید در معرض مباحث سلیقه ای، جناحی و سیاسی دچار لطمه و آسیب شود، لذا باید در این مسیر از خود و خواسته های حزبی، سیاسی و جناحی صرف نظر کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.