تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 28, 2017
21:57 سه شنبه، 7ام آذرماه 1396
کد خبر: 86093

هوشمندها محبوب‌ترین‌های جمعه سیاه

دنیای اقتصاد : سال‌هاست که تقریبا تمام خریدهای سال نو میلادی و به خصوص جمعه سیاه و جشن شکرگزاری به‌صورت آنلاین انجام می‌شوند. با این اوصاف است که فروش آنلاین در جمعه سیاه امسال با رقمی در حدود ۹/ ۷میلیارد دلار، رکورد جدیدی به ثبت رسانده است. جالب است بدانید که حدود ۴۰ درصد از فروش آنلاین جمعه سیاه امسال از طریق ابزارهای موبایل انجام شده، در حالی که این رقم در سال میلادی گذشته ۲۹ درصد بوده است. همانطور که انتظار می‌رود، با افزایش تمایل به خرید آنلاین، تراکم جمعیت خریداران در جلوی فروشگاه‌های سنتی امسال به کمتر از یک درصد رسیده است.
 
 
کارشناسان معتقدند فروش آنلاین در جشن شکرگزاری و جمعه سیاه امسال در ایالات‌متحده آمریکا به دنبال ارائه تخفیف‌های مناسب در فروشگاه‌های آنلاین، رشد قابل توجهی داشته است. اغلب این خریدهای آنلاین با استفاده از ابزارهای موبایل انجام شده است و با این اوصاف انتظار می‌رود فروش آنلاین در روزهای تعطیلات سال نوی میلادی هم افزایش چشمگیری را تجربه کند. به این ترتیب بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط Adobe Analytics، میزان فروش آنلاین جمعه سیاه در خرده‌فروشی‌های آمریکا امسال به ۹/ ۷ میلیارد دلار رسیده که این میزان نسبت به سال گذشته میلادی تا ۹/ ۱۷ درصد رشده کرده است. این موسسه تحقیقاتی اعلام کرده است که انتظار می‌رود فروش آنلاین در یکشنبه سایبری (اولین یکشنبه بعد از جشن شکرگزاری که در آن تمام خریدها تنها به‌صورت آنلاین انجام می‌شود) به ۶/ ۶ میلیارد دلار برسد تا به این ترتیب بزرگ‌ترین روز خرید آنلاین را در تاریخ آمریکا به ثبت برساند. با این اوصاف چندان هم عجیب به نظر نمی‌رسد که خرده‌فروشی‌های سنتی این روزها به دنبال بهبود زیرساخت‌های لازم برای توسعه خرید آنلاین از طریق وب‌سایت‌هایشان هستند.
 
آنها با ارائه امکانات ویژه برای  تحویل خریدها سعی دارند خریداران آنلاین را به خرید از وب‌سایت‌هایشان ترغیب کنند. در واقع این فروشگاه‌ها امیدوارند به این ترتیب تا پایان تعطیلات سال نوی میلادی موجودی انبارهایشان را به اتمام برسانند. تلویزیون‌ها، لپ‌تاپ‌ها، اسباب‌بازی‌های دیجیتالی و کنسول‌های بازی به خصوص پلی‌استیشن ۴ در میان دیگر محصولات ارائه شده در روز جمعه سیاه، بیشترین میزان تخفیف‌ها و البته به دنبال آن خریدها را به خودشان اختصاص داده‌اند.  شرکت بازاریابی تجاری Criteo معتقد است ۴۰ درصد از خریدهای آنلاین انجام شده در روز جمعه سیاه امسال از طریق گوشی‌های موبایل انجام شده که این رقم در سال گذشته میلادی تنها ۲۹ درصد بوده است. هر چند تا حالا اطلاعات دقیقی از میزان فروش فروشگاه‌های خرده‌فروشی سنتی در جمعه سیاه امسال به‌دست نیامده است، اما گزارش‌های رویترز و تحلیل‌های کارشناسان نشان می‌دهد شواهد معناداری از کاهش تمایل خریداران به خرید به شیوه‌های سنتی وجود دارد.
 
به‌عنوان نمونه تعداد خودروهای پارک شده در پارکینگ مراکز خرید و فروشگاه‌ها به شدت کاهش یافته و این در حالی است که بسیاری از خریداران این فروشگاه با دست خالی از آنها بیرون آمده‌اند. هر‌چند این فروشگاه‌های سنتی سعی کردند با ارائه تخفیف‌های مناسب، ترفندهای بازاریابی جذب‌کننده و حتی هدایای رایگان، خریداران را از خانه‌هایشان بیرون بیاورند، اما اغلب خریداران می‌گویند که ترجیح می‌دهند در خانه‌ بمانند تا با وب‌گردی اجناس مورد نیازشان را و با قیمت‌های ارزان‌تر پیدا کنند. شرکت تحقیقاتی فعال در حوزه خرده‌فروشی ShopperTrak اما اعلام کرده ترافیک خریداران در فروشگاه‌های سنتی امسال تا کمتر از یک درصد کاهش پیدا کرده است و این اتفاق معناداری در این حوزه است. فدراسیون ملی خرده‌فروشی آمریکا که پیش‌بینی فروش بالایی را برای تعطیلات سال نو کرده بود، معتقد است با افزایش اعتماد مردم به خرید آنلاین قطعا بیشترین حجم خریدهای امسال در فروشگاه‌های آنلاین انجام خواهد شد. با این اوصاف است که احتمالا در سال آینده میلادی تعداد مراجعه‌کنندگان به فروشگاه‌های خرده‌فروشی سنتی به تعداد انگشتان دست‌هایمان خواهد رسید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.