امنیت

November 30, 2017
15:59 پنجشنبه، 9ام آذرماه 1396
کد خبر: 86101

کاسپرسکی اتهام جاسوسی و همکاری با روسیه را رد می‌کند

 
مدیرعامل شرکت کاسپرسکی ادعای مقام‌های دولت آمریکا مبنی بر جاسوسی از کاربران این کشور و همکاری با دولت روسیه را بی‌اساس دانسته و تمامی این اتهامات را رد کرده است.
 
به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، اوژن کاسپرسکی – مدیرعامل و موسس شرکت امنیتی کاسپرسکی– روز سه‌شنبه در دفتر کار خود در لندن و در مصاحبه ای با رویترز، اظهار کرد که اگر دولت روسیه از وی تقاضای جاسوسی از کاربران را می کرد، به طور قطع خود و شرکتش را از روسیه خارج می‌کرد.
 
وی در ادامه افزود که تمامی اتهامات علیه این شرکت روسی مبنی بر اینکه ما با همکاری دولت روسیه، عمدا از کاربران آمریکایی جاسوسی می‌کرده‌ایم، همگی به منظور آسیب رساندن به شهرت و آوازه ما و همچنین کاهش درآمدهای کاسپرسکی بوده است.
 
پس از آنکه سازمان امنیت ملی در کشور ایلات متحده آمریکا پس از تحقیق و بررسی های فراوان، به این نتیجه رسید که نرم افزارهای آنتی ویروس ارائه شده توسط شرکت روسی کاسپرسکی، اطلاعات شخصی کاربران آمریکایی را کپی می‌کرده و به عبارتی دیگر، از آنها جاسوسی می‌کرده است، تمامی شرکت‌ها و سازمان های دولتی و غیردولتی را از استفاده از این نرم افزارها منع کرد.
 
اوژن کاسپرسکی در اعتراض به این اتهامات، عنوان کرده است که درآمد شرکتش در منطقه شمال آمریکا به شدت افت کرده است و علت آن اتهامات و ادعاهای بی اساس مقامات امنیتی و دولتی ایالات متحده آمریکا است.
 
 
هرچند که وی خطای نرم افزار شرکت خود را قبول می کند و می‌گوید متاسفانه نرم افزار آنتی ویروس کاسپرسکی به طور ناخوسته فایل ها و اطلاعات مربوط به کاربران آمریکایی را کپی کرده است، اما با این حال اتهام هر گونه همکاری با پلیس و دولت روسیه را رد کرده است.
 
وی در تشریح این موضوع عنوان کرده است:" در صورتی که مقامات امنیتی و دولت روسیه از من درخواست می کردند که از کاربران آمریکایی جاسوسی کنم، به طور قطع خود و شرکتم را از خاک این کشور خارج می کردم. نرم افزارهای ساخت شرکت ما در راستای افزایش ضریب امنیت کاربران در سراسر جهان به بازار عرضه می شود نه برای جاسوسی از آنها".
 
 
 
به گفته‌ وی، برآوردها حاکی از آن است که درآمدهای جهانی شرکت کاسپرسکی در سال جاری از مرز ۷۰۰ میلیون دلار گذر خواهد کرد اما در شمال آمریکا تحت تاثیر اتهامات آمریکایی‌ها، ۵ تا ۸ درصد نسبت به سال گذشته کاهش خواهد داشت.
 
وی همچنین پیش بینی کرده است که درآمد شرکتش در اروپا ثابت مانده و در سایر نقاط دنیا نیز شاهد رشد دورقمی باشد.
 
شاید یکی از دلایلی که احتمال همکاری با مقامات امنیتی و دولت روسیه را در ذهن آمریکایی ها تقویت بخشیده، همکاری اوژن کاسپرسکی به‌عنوان مهندس با پلیس اطلاعات شوروی سابق است. البته وی بارها تأکید کرده است که پس از آن همکاری کوتاه مدت، دیگر هیچ ‌گونه همکاری با همکاران اطلاعاتی خود نداشته است.
 
نرم افزار امنیتی کاسپراسکی در سپتامبر سال ۲۰۱۴ بود که اطلاعات میلیون ها کاربر و رایانه در آمریکا را به سرقت برد و از آن پس نیز این شرکت روسی، در معرض آماج حملات آمریکایی ها قرار گرفته است. هرچند که شرکت کاسپرسکی بلافاصله پس از اطلاع از آن، مشکل بوجود آمده را برطرف کرد، اما همچنان به جاسوسی و همکاری با دولت روسیه متهم می شود.
 
شرکت کاسپرسکی از سال ۱۹۹۱ در زمینه امنیت رایانه فعالیت می کند و محصولات و آنتی ویروس های کاسپرسکی را تولید می‌کند که از شهرتی جهانی برخوردار است. این شرکت روسی با داشتن ۳۳۰۰ نفر کارمند، تقریبا بیش از ۶۲۰ میلیون دلار در سال درآمد دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.