رسانه‌های اجتماعی

November 30, 2017
16:03 پنجشنبه، 9ام آذرماه 1396
کد خبر: 86103

فیس بوک مطالب مربوط به خودکشی را شناسایی می‌کند

 
شبکه اجتماعی فیس بوک با توسعه یک فناوری هوش مصنوعی تصمیم گرفته است مطالب مربوط به خودکشی را شناسایی کرده و بدین ترتیب از خودکشی کاربران بویژه جوانان جلوگیری کند.
 
به گزارش ایسنا، به نقل از وب سایت business insider، شبکه های اجتماعی اخیرا به منظور جلوگیری از گسترش و توسعه حرکات و مطالب غیر اخلاقی، از تکنولوژی و راه‌های مختلفی استفاده می‌کنند. مارک زوکربرگ – مدیرعامل و موسس شرکت فیس بوک – روز سه شنبه اعلام کرد که این شبکه اجتماعی به منظور جلوگیری از خودکشی کاربران، فناوری هوش مصنوعی را توسعه داده است تا بدین وسیله پست ها و مطالب مربوط به خودکشی کاربران را شناسایی کند.
 
وی در ادامه افزود که این هوش مصنوعی پیش از آنکه دوستان فرد مورد نظر این موضوع را به فیس بوک گزارش دهند، مطالب مربوطه را شناسایی کرده و گروه متخصصان فیس بوک پس از بررسی و چک کردن دوباره مطالب ارسال شده، در صورت لزوم وی را به مراکز بهداشت روانی معرفی می کنند تا بدین وسیله از آمار خودکشی میان کاربران بخصوص جوانان جلوگیری به عمل بیاورند.
 
این هوش مصنوعی بکاربرده شده در فیس بوک تمامی پست ها، مطالب، ویدیو ها و تصاویر کاربران مشکوک به خودکشی را مورد مطالعه و شناسایی قرار می دهد و در صورت تایید، به مراکز مربوطه ارجاع داده می شوند.
 
در آغاز به کار این فناوری ، هوش مصنوعی تنها کاربران اهل کشور ایالات متحده آمریکا را شامل می شد اما در حال حاضر این فناوری به دنبال گسترش فعالیت ها و جهانی شدن است. هرچند که در این میان، اتحادیه اروپا با توجه به قوانین سخت گیرانه ای که در حوزه حریم خصوصی افراد اجرا می کند، استفاده از این فناوری را نقض حریم شخصی کاربران دانسته و آن را ممنوع اعلام کرده است.
 
نحوه عملکرد این فناوری، به گونه ای است که این هوش مصنوعی بر اساس شدت و وخامت مطالب ارسال شده، کاربران را بر اساس اولویت دهی رتبه بندی می کند ، بدین ترتیب که افراد با ضریب خطر خودکشی بالا، در اولویت بالاتری نسبت به سایرین قرار می گیرند.
 
گزارش های منتشر شده حاکی از موفقیت نسبی این فناوری در آمریکا است به گونه ای که منابع آگاه عنوان کرده اند که حداقل 100 مورد توسط این هوش مصنوعی فیس بوک، شناسایی شده و به مراکز بهداشت روان و کلینیک های مربوطه ارجاع داده شده اند.
 
مدتی است که شبکه های اجتماعی در پی فشارهایی از سوی عموم مردم و دولتمردان بسیاری از کشورها، تصمیم گرفته اند که از هرگونه مطالب غیر اخلاقی و غیر انسانی جلوگیری به عمل آورده و به همین ترتیب عملکرد و محبوبیت خود را بهبود بخشند. از این رو، در ماه های اخیر، ما شاهد آن هستیم که هر کدام از این شبکه های اجتماعی از برنامه های خود در این راستا سخن گفته اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.