امنیت

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

December 4, 2017
15:13 دوشنبه، 13ام آذرماه 1396
کد خبر: 86193

نگاه متفاوت علما، نیروهای امنیتی و سیاسیون به شبکه ملی اطلاعات/ کمبود تنوع در مدل جدید اینترنت به ضرر کاربر نیست

وزیر ازتباطات گفت: هر کس به شبکه ملی اطلاعات نگاه خود را دارد. علما آن را وسیله‌ای برای شبکه پاک می‌دانند و اعتقاد دارند با شبکه ملی اطلاعات هیچ گناهی رخ نمی‌دهد. امنیتی‌ها اعتقاد دارند با این شبکه هیچ مشکلی پیش نمی‌آید. همچنین سیاسیون آن را مسئله‌ای می‌بینند که هر موقع به آن ایراد بگیرند.
 
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمدجواد آذری‌ جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: یکی از پروژه‌های مهم وزارت ارتباطات در دولت دوازدهم شبکه ملی اطلاعات است. همچنین دولت الکترونیک همچنین به عنوان یک اولویت باید سرانجام بگیرد. اشتغال، زیرساخت اشتغال و کاهش شکاف دیجیتالی از اولویت‌های وزارت ارتباطات است.
 
وزیر ارتباطات ادامه داد: یکی از مهم‌ترین اقدامات این وزارتخانه تلاش برای انتصاب نیمه دومی‌های دهه 50 بوده است. استفاده از ظرفیت بانوان و جوانان نیز از اولویت‌های وزارت ارتباطات بوده و ادامه خواهد داشت.
 
وی درباره شبکه ملی اطلاعات گفت: سه فاز از شبکه ملی اطلاعات آماده و بهره‌برداری شده است. ما نمی‌توانیم کشور را تا زمان تبیین قانون‌های این مسئله و تصویب سند معطل کنیم. توسعه شبکه ملی اطلاعات انجام شده است. در واقع چرخ‌مان را به حرکت در آوردیم که اثرات آن را می‌توانیم در زندگی روزمره مردم ببینیم. شرکت‌های کسب و کار نوپا در این حوزه فعال هستند و جنب و جوش‌های کسب و کارهای نوین براساس شبکه ملی اطلاعات است.
 
آذری‌جهرمی افزود: در طی سه ماه گذشته با مرکز ملی فضای مجازی به منظور تبیین یک سند از سوی مرکز ملی فضای مجازی تعاملاتی انجام شده است. همچنین در حال حاضر برای تعیین سیاست گذای فضای مجازی با مجمع تشخیص مصحلت نظام مکاتبه انجام شده است.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به شبکه ملی اطلاعات خاطرنشان کرد: هر کس به شبکه ملی اطلاعات نگاه خود را دارد. علما آن را وسیله‌ای برای شبکه پاک می‌دانند و اعتقاد دارند با شبکه ملی اطلاعات هیچ گناهی رخ نمی‌دهد. امنیتی‌ها اعتقاد دارند با این شبکه هیچ مشکلی پیش نمی‌آید. همچنین سیاسیون آن را مسئله‌ای می‌بینند که هر موقع به آن ایراد بگیرند.
 
آذری‌جهرمی درباره آینده شبکه ملی اطلاعات تاکید کرد: زمانبندی اجرا برای شبکه ملی اطلاعات استخراج شده است و بر این اساس شش ماه تا دو سال پیاده‌سازی آن زمان نیاز دارد. در ظرف سه ماه اول به شناخت آن پرداخته می‌شود.
 
وی در رابطه با مصوبات دیگر مرکز ملی فضای مجازی گفت: مصوبه‌هایی همچون مقابله با تهدیدات فضای مجازی و حمایت از پیام‌رسان‌ها در دستور کار است.
 
آذری‌جهرمی با اشاره به بحث اینترنت کودک گفت: باید فضایی ایجاد شود تا خانواده‌ها در کنار کودکان در فضای اینترنت حضور داشته باشند. یکی از اقدامات اساسی حمایت از تولید محتوا در حوزه کودک است.
 
آذری جهرمی با بیان اینکه با نظام فعلی دو برابر کردن بازار ارتباطی کشور ممکن نبود گفت: یکی از بزرگ‌ترین مسائل بحث تعرفه اینترنت بود. نظام تعرفه درست و حمایتگر نبود و با بازار اینترنت موبایل تداخل داشت. اما حالا شرایط با مصوبه جدید ایجاد شده است تا تعرفه‌های جذاب ارائه شود. همچنین از ترافیک داخلی برای حمایت از تولید محتوا حمایت می‌شود.
 
وی افزود: یکی از مهمترین مسائل توسعه بخش روستایی است. باید زیرساخت‌ها ایجاد شود و از آن به صورت بهینه استفاده شود در حقیقت وظیفه ما ارائه خدمات است.
 
آذری جهرمی خاطرنشان کرد: بحث ترانزیت ارتباطات از موضوعات مهم بوده است و باید حجم ترانزیت ارتباطات کشور سه برابر شود.
 
وزیر ارتباطات اعلام کرد: شرکت زیرساخت ایران موظف شده است تصدی‌گری برای روتینگ ارتباطات را از بین ببرد.
 
آذری جهرمی با اشاره به سایر اقدامات وزارت ارتباطات گفت: توجه به کیفیت خدمات، پیگیری شکایت‌های پیامک‌های مزاحم از اقدامات وزارت ارتباطات بوده است. البته یکی از موضوعات مهم درباره ارسال پیامک این است که ارسال پیامک از سوی شماره‌های مردم پیگیری و کنترل شده است اما از دید مردم، اپراتورها بزرگ‌ترین مشکل هستند. همچنین ارسال پیامک از سوی کسب و کارها مجاز نیست و برخلاف قانون و مقررات تلقی می‌شود.
 
آذری جهرمی درباره بهبود کیفیت سرور بازی‌های ویدئویی گفت: جلسات مداومی با بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده است که قصد داریم کیفیت بازی‌هایی که محتوای آنها غیرمجاز نیست را از نظر بهبود وضعیت سرور، در دستور کار قرار دهیم.
 
وزیر ارتباطات درباره مشکلات کسب و کارهای نوین گفت: هم‌اکنون کسب و کارها دو مشکل اساسی دارند اولین موضوع  مربوط نهادسازی و نحوه انحلال است و دومین بحث مربوط به بحث سرمایه گذاری یعنی بالا بودن سود بانکی است که باعث شده تا سرمایه‌گذاری در این حوزه مشکلات بالایی داشته باشد.
 
وی خاطرنشان کرد: ما در هفته آینده با وزارت کار و وزارت اقتصاد برای حل مشکلات و قانون‌های بحث تامین مالی جمعی جمع‌بندی داریم و مشکلات این حوزه را حل می‌کنیم.  پلیس به منظور پیگیری موضوعات قضایی در کسب و کارها ایجاد شده است تا با کسب و کارهای نوین به صورت سلیقه‌ای برخورد نشود. این طبیعی است که مردم از کسب و کارهای آنلاین انتظاراتی دارند که از کسب و کارهای فعلی ندارند. تلاش دولت حمایت از این کسب و کارهاست تا از اشتغالزایی حمایت شود.
 
آذری جهرمی با اشاره به بحث ترافیک داخلی و تعداد سایت‌هایی که برای ترافیک داخلی در نظر گرفته شده است، گفت: رقم 500 سایت برای محاسبه ترافیک داخلی مناسب نیست. یکی از چالش‌های اصلی شمارش و اطلاع‌رسانی مشترک در بحث ترافیک داخلی و سایت‌های مشمول این بحث بود. هم‌اکنون همه سایت‌هایی که منشاء داخلی دارند 50 درصد، ترافیک ارزان‌تر دریافت می‌کنند یعنی در مدل جدید اینترنت میزان محاسبه ترافیک داخلی نسبت به بین‌الملل نصف است.
 
وی افزود: دو راه‌حل برای شمارش سایت‌های با ترافیک داخلی وجود دارد؛ 1- هر کس که به زیرساخت‌های داخلی متصل است 2- هر کس که صاحب سایت است طی یک فراخوان سایت خود را برای محاسبه ترافیک داخلی به سازمان تنظیم مقررات اعلام کند. تا هفته آینده اعلام می‌کنیم که منظور از سایت‌های داخلی در بحث استفاده از ترافیک داخلی برای کاربران چه سایت‌هایی هستند.
 
محمدجواد آذری جهرمی خاطرنشان کرد: کاربران کم‌مصرف در مدل جدید اینترنت می‌توانند به جای اینکه به سراغ سرویس‌های جدید بروند از بستر اینترنت نسل چهارم ثابت یا اینترنت موبایل، نیاز خود را برطرف کنند چرا که این سرویس‌ها تفاوت هزینه کمی دارند و برای کاربری که مصرف کمی دارد مناسب است.
 
وزیر ارتباطات درباره کمبود تنوع در مدل جدید اینترنت که آیا اینکه مشکل‌ساز است به خبرنگار ایلنا گفت: فکر نمی‌کنیم که کمبود تنوع به ضرر کاربر باشد این مدل نیاز کاربران را رفع می‌کند.
 
جهرمی با اشاره به بحث بازنگری تعرفه اینترنت نسل چهارم ثابت به خبرنگار ایلنا گفت: بازبینی اینترنت نسل چهارم ثابت اقدام خوبی است اما این اقدام باید از سوی سازمان رگولاتوری انجام شود و وزارت ارتباطات تصمیم‌گیر این حوزه نیست اما با توجه به اینکه تعرفه اینترنت فیکس و سیار سروسامان گرفته است می‌توان آن را راهکاری مناسب برشمرد. یکی از موضوعات مهم درباره نسل چهار ثابت متفاوت بودن روش دسترسی و هزینه بالای تمام شده آن است که باعث شده تا قیمت آن متمایز باشد.
 
وزیر ارتباطات درباره مشکلات کارگزاران روستایی مخابرات گفت: دستور داده‌ایم تا مشکل کارگزاران روستایی رفع شود. این موضوع به وزارت کار مربوط است آنچیزی که در قانون تصویب شده باید انجام شود. به مدیران کل فناوری ارتباطات و اطلاعات در استان‌ها گفته شده است تا مشکلات کارگزاران روستایی را پیگیری کنند.
 
آذری جهرمی تاکید کرد: هم‌اکنون همه شهرهای ایران تحت پوشش اینترنت نسل سوم ارتباطی هستند و 700 شهر نیز تحت پوشش نسل چهار ارتباطی هستند.
 
وزیر ارتباطات با اشاره به وعده‌های وزارت ارتباطات خاطرنشان کرد: ما وعده‌ای برای باز کردن تماس صوتی تلگرام ندادیم. مرجع قضایی صادرکننده حکم است و باید این مساله را پیگیری کند. ما تنها می‌توانیم این مساله را پیگیری کنیم. در حال حاضر مرجع قضایی معتقد است که این قابلیت باید مسدود باشد. در هر صورت وزارت ارتباطات پیگیری خود را در دو مرحله انجام داده است و استفاده دوباره از این قابلیت منوط به مرجع قضایی است.
 
وی افزود: این یک واقعیت است که مکالمه به سوی پیام‌رسان‌ها رفته است در حقیقت آنهایی که قصد دارند از تماس صوتی تلگرام استفاده کنند می‌توانند از جایگزین‌های دیگر بهره‌مند شوند.
 
آذری جهرمی تاکید کرد: رجیستری هیچ هزینه‌ای ندارد ما در نظام فعلی با عده‌ای روبه‌رو هستیم که در کلاهبرداری خلاقیت دارند. از مردم برای بررسی رجیستر گوشی IMEI موبایلی که قصد دارند خریداری کنند به 7777 ارسال کنند تا از ثبت این گوشی در گمرک مطلع شوند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.