اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 5, 2017
23:08 سه شنبه، 14ام آذرماه 1396
کد خبر: 86226

محدودیت برای اینترنت معنا ندارد

محمد کرباسی – همشهری : شاید خیلی‌ها زمانی که کاربران مجبور بودند کارت‌های ساعتی اینترنت دیال‌آپ را با سرعتی بسیار پایین و قیمت‌های نجومی برای آنلاین شدن بخرند، فراموش کرده‌اند.
 
حالا آنلاین شدن و انجام اینترنتی کارها، از پرداخت قبض گرفته تا خرید کالا، آنقدر عادی شده که کسی دیگر به گذشته فکر نمی‌کند. از زمانی که ماجرای تعرفه‌های جدید اینترنت پرسرعت شروع شده بحث‌های مختلفی درباره آن وجود دارد. گروهی می‌گویند تعرفه‌‌های جدید به ضرر کاربران کم‌مصرف است و از سوی دیگر کاربران به‌روز‌تر و جوان از محدودیتی به نام مصرف منصفانه شکایت دارند. واقعیت این است که اینترنت اکنون در جهان دیگر محدودیت نمی‌شناسد و قرار نیست کاربر هیچ وقت آفلاین باشد.
 
سرعت بالای اینترنت و نگران نبودن از مصرف حجم خود پنجره‌های جدیدی از زندگی راحت‌تر را باز می‌کند. زمانی دیدن فیلم و برنامه‌های تلویزیونی به‌صورت آنلاین برای خیلی‌ها یک شوخی به‌حساب می‌آمد. وقتی که ترافیک سایت‌ها و اپلیکیشن‌های پخش برنامه‌های چند‌رسانه‌ای روی آی‌اس‌پی‌های مختلف رایگان شد و کسی نگرانی از مصرف ترافیک نداشت عادت‌ها تغییر کرد. اکنون خیلی‌ها را می‌توانید دور و اطراف‌‌تان ببینید که با خرید اشتراک با قیمت منطقی فیلم‌ها و سریال‌های موردعلاقه‌شان را به جای روش سنتی به‌صورت آنلاین در هر جایی که دلشان بخواهد می‌بینند.
 
در کشورهای دیگر دنیا حالا تلویزیون‌های اینترنتی مثل نت‌فلیکس یک مسئله عادی شده‌اند. سرعت خوب، هزینه پایین و نگرانی نداشتن از مصرف اینترنت یا همان ترافیک ماهانه باعث شده که حالا همه به فکر خانه‌های هوشمندی باشند که وسایل‌شان به اینترنت وصل هستند؛ از تلویزیون‌های اسمارت گرفته تا یخچال و ماشین لباسشویی. «اینترنت چیزها» حالا دیگر در جهان پذیرفته شده است؛ اینکه بسیاری از چیزها شامل اشیا و وسایل محیط پیرامون‌مان به اینترنت متصل شده و بتوان توسط اپلیکیشن‌های موجود در تلفن‌های هوشمند و تبلت آنها را کنترل و مدیریت کرد.
 
در کشورهای مختلف دنیا آنقدر دغدغه‌ای به نام محدودیت و مصرف کم وجود ندارد که دیگر استفاده از سرویس‌های پخش آنلاین موسیقی، فیلم، سرگرمی و همچنین «پردازش ابری» مسئله‌ای عادی است. شما در یک فضای آنلاین با ظرفیت بالا از فایل‌های موسیقی و عکس گرفته تا فیلم‌هایتان را در کمترین زمان آپلود و ذخیره می‌کنید و دیگر هیچ‌وقت نگران از بین‌رفتن‌شان به‌خاطر یک اشتباه یا خراب شدن لپ‌تاپ‌تان نیستید و در هر جای دنیا باشید و با هر گجت و دستگاهی به اینترنت وصل شوید می‌توانید به اطلاعات‌تان به‌صورت آنلاین دسترسی پیدا کنید. واقعیت این است که وقتی اینترنت پرسرعت و بدون محدودیت در اختیار کاربران قرار بگیرد نیازها و امکانات جدیدی برای آنها شکل می‌گیرد.
 
خلاقیت‌های جدید به‌وجود می‌آید و این بستر بدون محدودیت اینترنت به کمک رشد استارتاپ‌‌ها و اقتصاد می‌آید. در گزارش یکصدروزه دولت که چند روز پیش منتشر شد، در بخش جذب سرمایه‌گذاری خارجی آمده است که یک استارتاپ کشور به تنهایی توانسته با فروش سهام خود ۱۰۰میلیون دلار سرمایه خارجی را جذب کند. زمان اینترنت‌ دیال‌آپ کسی حتی فکر این ماجرا را هم نمی‌کرد. با فراهم‌شدن اینترنت ADSL اما به‌تدریج سبک زندگی تغییر کرد و فرصت‌های جدید به‌وجود آمد. اگر قرار است از سود و منافع استارتاپ‌ها در اقتصاد کشور بهره‌برده شود باید اینترنت پرسرعت مانند یکی از نیازهای هر خانه و دفتری مانند آب، برق و گاز شود. با برداشته‌شدن محدودیت‌ها و شمارش کیلوبایت‌های مصرف ترافیک، روزی خواهد رسید که وضعیت کنونی اینترنت مانند دوران دیال‌آپ به یک شوخی و خاطره تبدیل خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.