لبه تکنولوژی

December 6, 2017
0:00 چهارشنبه، 15ام آذرماه 1396
کد خبر: 86247

انقلاب در میدان دید 3بعدی خودروهای خودران

 
محققان با به کارگیری یک حسگر لیدار 128 لیزری به طور چشمگیری وسعت دید سه‌بعدی خودروهای خودران را توسعه دادند.
 
به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، شرکت طراح سیستم توسعه دید خودروهای موسوم به "ولوداین"(Velodyne) اعلام کرد که یک سنسور لیدار لیزری جدید 128 کاناله معرفی کرد که طولانی‌ترین و بالاترین وضوح در بازار را دارد.
لیدار
 
حسگرهای لیدار برای ارائه زمان واقعی نقشه برداری سه‌بعدی و تشخیص شی در بسیاری از سیستم‌های بدون راننده استفاده می‌شود.
 
ولوداین در سال 2005 اولین سنسور لیدار سه‌بعدی چرخشی در زمان واقعی را برای برنامه‌های کاربردی امنیتی ایمنی خودرو توسعه داده و اختراع کرد.
 
اولین کاربرد آن در آن سال در پروژه آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریکا(DARPA) بود که در آن خودروهای خودران در یک مسابقه رقابت کردند.
 
از آن به بعد، توانایی فزاینده سنسورهای ولوداین روی هزاران خودرو در سراسر جهان نصب شده است و در حال حاضر ارائه فناوری مرکزی را برای چندین برنامه توسعه خودروی خودران به عهده دارد.
 
 
پرچمدار جدید ولوداین به نام "VLS-128" ادعا شده که قدرت تفکیک 10 برابری نسبت به مدل پیشین شرکت(HDL-64) دارد.
 
همچنین با افزایش دو برابری تعداد کانال‌ها، تراکم کانال سه برابر شده است. وضوح زوم نیز دو برابر شده است که آن را قادر می‌سازد تا اشیا را به راحتی تشخیص دهد و آنها را دقیق‌تر شناسایی کند.
 
برد این دستگاه 300 متر است و داده‌های با وضوح بالا آن را قادر می‌سازد تا مستقیما بدون ترکیب سنسور اضافی اشیا را شناسایی کرده و پیچیدگی محاسباتی را کاهش دهد.
 
 
 
با وجود افزایش قدرت تفکیک، VLS-128 حدود یک سوم HDL-64 وزن دارد و دارای تکنولوژی تنظیم خودکار است که به طور پیش فرض در سایر محصولات ولوداین نصب خواهد شد.
 
ولوداین ادعا می‌کند که علاوه بر توانایی‌های این دستگاه در محیط‌های شهری با سرعت کم، به وسایل نقلیه شخصی در سرعت‌های بالا نیز کمک می‌کند. VLS-128 دستگاهی است که همه موارد را برای یک خودروی کاملا خودران در نظر گرفته و فراهم کرده است.
 
"دیوید هال" مدیرعامل و موسس شرکت می‌گوید: ما فکر می‌کنیم بزرگترین مشکل حل نشده برای خودروهای خودران در سرعت‌های بالا در بزرگراه‌ها، اجتناب از برخورد با موانع و زباله‌های کف جاده است. این کار دشوار است، زیرا سیستم باید مسافت بیشتری از مسیر پیش روی خود را رصد کند. خودروی خودران باید در صورت امکان لاین عوض کند و این کار را ایمن انجام دهد.
 
وی افزود: زباله اغلب جاده‌ها، تایرهای تکه تکه شده کامیون‌ها است. تشخیص این موانع به خصوص در شب، حتی برای سنسورهای لیدار چالش برانگیز است. خودروهای خودران به دید بیشتر، با نقاط ابری متراکم‌تر و تکرار لیزری بالاتر نیاز دارند.
 
 
لیدار (Lidar) یکی از فناوری‌های سنجش از راه دور است که از طریق روشن کردن هدف با لیزر و تجزیه و تحلیل نور منعکس‌شده، فاصله‌ها را اندازه‌گیری می‌کند.
 
فناوری لیدار مشابه اصول رادار کار می‌کند که بعضی اوقات نیز رادار لیزری نامیده می‌شود. اختلاف اصلی بین لیدار و رادار در واقع نوع طول موج‌های تابشی مورد استفاده است.
 
رادار از طول موج‌هایی در ناحیه رادیویی استفاده می‌کند، در حالی که لیدار طول موج‌های لیزری بکار می‌برد.
 
روش متداول برای تعیین کردن فاصله تا یک جسم یا سطح، استفاده از پالس‌های لیزری است. مانند فناوری رادار که از امواج رادیویی استفاده می‌کند و فاصله تا جسم با اندازه‌گیری اختلاف زمانی بین ارسال پالس و دریافت پالس بازتابی تعیین می‌شود.
 
فناوری لیدار در زمین‌شناسی، باستان‌شناسی، گیتازمین‌شناسی، لرزه‌سنجی، جنگل‌داری، ارزیابی فاصله دور و فیزیک هواشناسی کاربرد دارد. کاربرد لیدار شامل ALSM (لیزر هوابرد نگاشت ردپا)، ارتفاع سنجی به وسیله لیزر یا لیدار برای تهیه «نقشه عوارض‌نما» است.
 
اسم مخفف دیگری به شکل "LADAR" (آشکارسازی لیزر و مسافت‌یابی) معمولا در زمینه نظامی استفاده می‌شود. واژه رادار لیزری، نیز استفاده می‌شود، اگرچه لیدار از ریزموج با امواج رادیویی استفاده نمی‌کند که برای رادار تعریف شده است.
 
تفاوت اولیه بین لیدار و رادار این است که لیدارها از امواج الکترومغناطیسی استفاده می‌کنند که طول موج‌های کوچک‌تری دارند.
 
لیدارها عمدتا از طول موج‌های مرئی، فروسرخ نزدیک یا فرابنفش استفاده می‌کنند.
 
در کل این امکان وجود دارد که جسمی با اندازه‌ای تقریبا برابر طول موج یا بزرگتر از آن را مجسم کرد؛ بنابراین لیدار ذرات کلوئیدی موجود در هوا یا مایع و ذرات ابر حساس است و کاربردهای زیادی در تحقیقات هواشناسی و جوشناسی دارد.
 
ولوداین می‌گوید فروش این محصول تا پایان سال جاری آغاز خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.