اینترنت و شبکه

باندپهن سیار

تلفن همراه

December 18, 2017
10:16 دوشنبه، 27ام آذرماه 1396
کد خبر: 86544

کم فروشی بسته‌های اینترنتی را زیر نظر بگیرید

کم‌فروشی اینترنت یکی از مسائلی است که کاربران شرکت‌های اینترنتی مدام خود را با آن روبه‌رو می‌بینند؛ موضوعی که البته با واکنش وزیر ارتباطات هم رو به رو شده است. این در حالی است که علاوه بر راهکارهایی که برای کاهش مصرف مشترکان وجود دارد، مشترکان همچنین می‌توانند سرعت بسته خریداری شده را هم راستی آزمایی کنند.

57391920.jpg

طرح غیرحجمی کردن اینترنت علی رغم تبلیغات وسیعی که پیرامون آن انجام شد اما به نظر می‌رسد که هنوز نتوانسته آن طور که باید رضایت کاربران را جلب کند؛ علت آن هم وجود سقفی برای مصرف کاربران است؛ در چنین شرایطی مشترکان باید علاوه بر حجم مصرفی خود نگاهی هم به سنجش سرعت بسته خریداری شده خود داشته باشند.

یکی از دغدغه‌های همیشگی کاربران بسته‌های اینترنتی، احتمال کمتر بودن حجم دریافتی نسبت به حجم خریداری شده است؛ امری که با واکنش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم رو به رو شد؛  آذری جهرمی با اشاره به اعلام اسامی و اعتراضات مربوط به کم‌فروشی اینترنت اظهار کرد: گزارش سازمان تنظیم مقررات تهیه و ارائه شده است. علت گزارش از شکایاتی که واصل شده بود را بررسی کردند که عمده علل، عدم آگاهی مردم در استفاده از خدماتی بود که در اختیار دارند.

وی با اشاره به برخی دیگر دلایل تصور افراد از کم‌فروشی اینترنت گفته بود: در برخی موارد امنیت مودم وای‌فای مناسب نبوده و پسوردشان توسط دیگران شناسایی شده و حجم اینترنت آنها مورد استفاده قرار گرفته است. مورد دیگر اینکه به‌روزرسانی نرم‌افزارها به صورت اتوماتیک انجام گرفته و آن را مدیریت نکردند. البته دلایل متعددی وجود داشته اما مهم‌ترین عامل همین موارد بوده است.

مساله بعدی این است که نارضایتی در بین مردم وجود دارد و از بین نرفته است و به تاکید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات وظیفه آگاهی‌رسانی بر عهده شرکت‌هاست که به مردم ابزار لازم را بدهند تا میزان استفاده خود از اینترنت را ببینند. با بررسی شکایات، مردم آگاه می‌شوند بیشترین شکایات از کجاست و همین اطلاع‌رسانی‌ها باعث شده بسیاری از شکایات وارده کم شود. همچنین آمار منتشرشده اثر پیشگیرانه خود را داشته و شرکت‌ها حساس شده‌اند.

به گزارش ایسنا، شرکت های ارائه دهنده اینترنت طبق قانون موظفند قیمت‌های خود را مبتنی بر سرعت به مشتریان خود بفروشند؛ و از طرفی آن سرعت وعده داده شده را نیز تضمین کنند. در همین راستا سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با قرار دادن سامانه‌ای در سایت خود امکان سنجش سرعت بسته های مختلف اینترنت از شرکت های مختلف  فراهم آورده است. با کلیک بر روی این لینک می توانید به این سامانه وصل شود.

حالا و با نهایی شدن طرح فروش اینترنت غیرحجمی توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شرکت های ارائه دهنده اینترنت باید قیمت های خود را مبتنی بر سرعت به مشتریان خود بفروشند؛ امری که اطلاع از سرعت اینترنت توسط کاربران را بسیار بیشتر از گذشته ضروری می کند.

ضرورت سنجش سرعت اینترنت

با توجه به اهمیت موضوع سنجش سرعت و کیفیت اینترنت پرسرعت، سامانه های ایجاد شده توسط اپراتورها در این بخش متمرکز و ساماندهی شده است که به منظور سنجش سرعت و کیفیت، مشترکین می توانند اپراتور سرویس دهنده خود را در این بخش انتخاب و نسبت به سنجش پارامترهای سرویس خود اقدام کنند.

نکات لازم قبل از تست سنجش سرعت

در زمان تست سرعت به منظور محاسبه دقیق تر سرعت ارسال و دریافت سرویس خود، نسبت به قطع اتصال VPN و کلیه دانلود های درحال اجرا و یا مرورگر های در حال استفاده از اینترنت اقدام کرده و ارتباط کلیه وسایل استفاده کننده از سرویس از قبیل موبایل، تبلت و سایر تجهیزات مشابه را قطع کنید. با توجه به اینکه سامانه تست سرعت هر اپراتور متفاوت است. تنها از طریق سامانه سنجش سرعت شرکت ارائه دهنده سرویس دریافتی خود برای سنجش سرعت اقدام کنید تا سرعت اتصال در شبکه اپراتور و همچنین سرعت اتصال به شبکه اینترنت به درستی انداره گیری شود.

روش تست سنجش سرعت

مشترکین شرکت‌های ارائه دهنده خدمات انتقال داده می توانند از طریق لینک های معرفی شده نسبت به سنجش شاخص های کیفیت سرویس دریافتی خود از قبیل latency، packet loss، سرعت دانلود و آپلود اقدام کنند و در صورت عدم تطبیق موارد فوق الذکر با مقادیر مندرج در قرارداد سرویس نسبت به درج شکایت بر اساس کد رهگیری تخصیص یافته توسط سامانه اپراتور اقدام کنند، لازم به ذکر است با توجه به اینکه برخی از اپراتورها به منظور حفظ سوابق اندازه گیری سرعت و کیفیت، امکان استفاده از آن را منوط به ورود به سیستم مشترکین آن شرکت کرده اند که مشترکین باید برای انجام آن با نام کاربری و کلمه عبور دریافتی از اپراتور وارد سامانه مذکور شده و سپس تست سرعت را انجام دهند.

این سامانه به منظور ارایه امکان بررسی سرعت مشترکین سرویس‌های اشتراکی اینترنت پرسرعت مطابق مصوبه ۱۵۲ کمیسیون تنظیم مقررات ایجاد شده که کیفیت و سرعت دسترسی مشترکین در شبکه های مختلف ارائه اینترنت را فراهم می کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.