اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

December 20, 2017
12:33 چهارشنبه، 29ام آذرماه 1396
کد خبر: 86620

جهرمی به کرمان رفت

 

وزیر ارتباطات از سفر خود به همراه مدیران عامل اپراتورهای تلفن همراه به کرمان برای بررسی میدانی شرایط ارتباطات در مناطق زلزله زده این استان خبر داد.

محمدجواد آذری جهرمی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: "امروز و به دعوت استاندار و مجمع نمایندگان استان کرمان و با همراهی هیئتی از مدیران شرکتهای ارتباطاتی و نمایندگان محترم مجلس، عازم شهر کرمان برای بررسی میدانی شرایط ارتباطات در مناطق زلزله زده کرمان شدم".
 
جهرمی در ادامه نوشت : "مردم دیار قهرمان پرور کریمان همواره یاور نظام و انقلاب بوده اند و وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات به عنوان خادم آنها، تلاش خواهد کرد در برنامه زمان‌بندی شده مشکلات ارتباطی در این استان و به خصوص جاده‌ها و مناطق روستایی را برطرف نماید".
 
به گزارش خبرنگار آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، محمدمهدی زاهدی -نماینده کرمان در مجلس شورای اسلامی-، مدیران عامل همراه اول و ایرانسل و معاون نظارت رگولاتوری جهرمی را در این سفر به کرمان همراهی میکنند.
 
هفته گذشته واکنش عجیب استاندار کرمان به توضیحات نمایندگان وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات ایران در خصوص افزایش بار ترافیکی مکالمات پس از وقوع زلزله در جلسه ستاد مدیریت بحران این استان که در نهایت به اخراج این نمایندگان از جلسه فوق منجر شده بود، در فضای مجازی خبر ساز شده بود.
 
پس از آن وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات طی تماس تلفنی با استاندار کرمان گفته بود: کارگروه ویژه‌ای به منظور تقویت و توسعه پوشش ارتباطی استان کرمان در وزارتخانه راه اندازی شده است.
 
محمدجواد جهرمی، در پی بروز دو زلزله به بزرگ ۶.۱ و ۶.۲ ریشتری و پس لرزه های متعدد در استان کرمان و همچنین اختلال ایجاد شده در شبکه های ارتباطی استان، بعد از ظهر پنجشنبه 23 آذرماه طی تماس تلفنی با استاندار کرمان، گفته بود: کارگروه ویژه ای به منظور تقویت و توسعه پوشش ارتباطی استان کرمان در وزارتخانه راه اندازی شده است.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اقدامات صورت گرفته در جهت رفع مشکلات ارتباطی استان کرمان، تصریح کرده بود: به منظور رفع مشکل پوشش ارتباطی استان کرمان به اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل دستورات ویژه ای داده شده است.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این گفتگوی نیم ساعته، تصریح کرده بود: در آینده ای نزدیک تیمی از کارشناسان وزارتخانه مطبوع جهت پایش نقاط کور و فاقد پوشش ارتباطی تلفن همراه، به استان کرمان سفر خواهند کرد.
 
پس از آن مدیر‌کل ارتباطات کرمان نیز اظهار داشته بود: ما نمی‌توانیم توان سیگنال‌های ارتباطی را از حد استاندارد بیشتر افزایش دهیم چرا که مسائل پزشکی، تداخل فرکانسی و مشکلات حادی را به دنبال دارد.
 
مسعود الهامی، مدیر‌کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان با اشاره به اخراج وی از جلسه مدیریت بحران پس از زلزله کرمان گفته بود: رییس ستاد مدیریت بحران کرمان با عصبانیت جلسه ستاد را مدیریت و به پایان رساند. استاندار کرمان به من مهلت نداد تا گزارشی از کارهای انجام شده و همکاری‌های همراه اول برای رفع نواقص را به او گزارش بدهم و فقط حرف خودشان را زدند و در نهایت من را از جلسه مدیریت بحران اخراج کردند اما از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به من اعلام شده که من باید به کار خود ادامه بدهم و هیچ مشکلی وجود ندارد.
 
 
به گفته وی : هفته گذشته با توجه به وقوع زلزله در روز جمعه و اخطار به همراه اول، من نگرانی‌های استاندار را به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات منتقل کردم و با دستور آقای وزیر یک اکیپ از همراه اول برای بررسی مشکلات کرمان اعزام شدند. همچنین دوشنبه به همراه آقای موسوی، معاون عمرانی کرمان با همراه اول جلسه‌ای برگزار و قرار شد تا نواقص شبکه بر اساس تعهدات همراه اول بررسی و رفع شود؛ البته همراه اول به عنوان یک شرکت خصوصی لطف کرد و امتیازات ویژه‌ای را برای استان کرمان لحاظ کرد اما فرصت نشد تا این مسائل به استاندار کرمان منتقل شود.
 
مدیر‌کل ارتباطات و فناوری اطلاعات کرمان درباره وضعیت ارتباطی استان کرمان قبل و بعد از زلزله گفته بود: وضعیت شبکه ارتباطی استان کرمان قبل از وقوع زلزله در ساعت 1 بامداد با حدود یک و نیم میلیون درخواست مکالمه در وضعیت نرمال قرار داشته است؛ این در حالی است که پس از وقوع زلزله در ساعت 1 و 13 دقیقه بامداد درخواست مکالمه 3.7 برابر رشد پیدا کرد و میزان مکالمه به 5 میلیون و 719 هزار درخواست مکالمه رسید.
 
الهامی تصریح کرده بود: این مسئله  طبیعی است که در زمان بحران‌ها با افزایش بسیار زیاد حجم شبکه روبرو هستیم؛ در حقیقت شبکه تلفن همراه متناسب با جمعیت منطقه حتی با 10 الی 20 درصد افزایش ظرفیت برای مناسب سازی شبکه به منظور افزایش جمعیت و ورود گردشگران استاندارد سازی و پیاده سازی می‌شود. روز گذشته در تمام سطح شهر و خیابان‌ها ترافیک سنگین را شاهد بودیم، شبکه تلفن همراه مانند شبکه راه‌ها است و با افزایش درخواست در شبکه ارتباطی، ترافیک در ارتباطات رخ داد اما نکته مهم این است که شبکه تلفن همراه در ساعت 12 و 40 دقیقه بدون هیچ ترافیکی به حالت نرمال بازگشت و مشکلی نداشت.
 
مسعود الهامی با بیان این که در سطح استان کرمان در هنگام وقوع زلزله هیچ گونه قطعی رخ نداده است، گفته بود: بر اساس مانیتورینگ اپراتورهای تلفن همراه  و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هیچ گونه قطعی در شبکه وجود نداشته  و تنها ازدحام بالا در شبکه باعث شده تا شبکه ارتباطی استان کرمان کمتر از 20 دقیقه مختل شود و کاربران در صف قرار بگیرند که با توجه به میزان بالای درخواست مکالمه در زمان بحران‌ها همانطور که در سایر استان‌ها شاهد بودیم، یک مسئله منطقی است.
 
وی اظهار داشته بود: هر شبکه دارای استانداری است، هر سایت تلفن همراه در هر «تایم اسلات» در حالت عادی اگر قرار باشد با بالاترین کیفیت سرویس ارائه دهد، فقط می‌تواند یک مشترک را بپذیرد اما در زمان بحران مثل زلزله می‌توان نرم افزار را به نحوی تغییر داد که مکالمه را با کیفیت متوسط ارائه بدهد اما در عین حال دو مشترک را بپذیرد که در نهایت 30 تایم اسلات می‌تواند 60 مشترک را پاسخگو باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.