سخت‌افزار

December 20, 2017
14:07 چهارشنبه، 29ام آذرماه 1396
کد خبر: 86628

۵۲.۲ میلیون تن زباله الکترونیکی جهان در سال ۲۰۲۱

همکاران سیستم- براساس گزارش سازمان ملل متحد؛ حجم زباله‌های الکترونیکی تولید شده از دستگاه‌ها بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ میلادی رشدی بالغ بر ۸ درصدی داشته است و البته فقط ۲۰ درصدی این زباله‌ها بازیافت شده‌اند.
به گزارش وب‌سایت itp؛ گزارش «مانیتورینگ جهانی زباله‌های الکترونیکی ۲۰۱۷» که توسط اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) آماده شده است نشان می‌دهد حجم زباله‌های تولید شده از دستگاه‌های الکترونیکی قدیمی شامل تلفن‌های همراه، لپ‌تاپ‌ها، گیرنده‌های تلویزیون، یخچال‌ها و اسباب‌بازی‌های الکترونیکی در حال افزایش است. در سال ۲۰۱۶ میلادی ۴۴.۷ میلیون تن زباله الکترونیکی در سراسر جهان جمع‌آوری شد که این رقم نسبت به سال ۲۰۱۴ میلادی رشد ۳.۳ میلیون تنی داشت. پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۱ میلادی مجموع زباله‌های الکترونیکی تولید شده در جهان به ۵۲.۲ میلیون تن برسد.
 
این دسته‌ از زباله‌ها خطرهای بسیار جدی برای محیط زیست و انسان به همراه می‌آورند که در این میان گفته می‌شود دفع نامناسب آن‌ها و بازیافت این زباله‌ها از طریق سوزاندن یا جابجایی‌های غیراصولی باعث شده است خطرات آنها افزایش یابد.
«هولین ژائو» دبیرکل سازمان ITU در این خصوص گفت: «حفاظت از محیط زیست یکی از سه ستون اصلی توسعه پایدار محسوب می‌شود و سازمان جهانی مخابرات در پیشبرد بازیافت زباله‌های مرتبط با حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات اقدامات گسترده را انجام می‌دهد. مدیریت زباله‌های الکترونیک یک اقدام ضروری در عصر دیجیتالی محسوب می‌شود و افزایش استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی میزان تولید این زباله‌ها را هم بیشتر کرده است.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.