فناوری

December 24, 2017
21:35 یکشنبه، 3ام دیماه 1396
کد خبر: 86714

آشنایی با تکنولوژی‌هایی که ال‌کلاسیکو را جذاب تر کرد

بینندگان تلویزیونی ال‌ کلاسیکو، شاهد تجربه‌ای جدید از تماشای بازی فوتبال از طریق تلویزیون بودند؛ چرا که تکنولوژی تماشای این بازی و مخصوصا دو ستاره‌ی بزرگ فوتبال جهان را لذت‌‌بخش‌تر کرده بود.

بعد از ظهر روز گذشته مهم‌ترین دیدار باشگاهی جهان بین دو تیم رئال مادرید و بارسلونا برگزار شد؛ اما نکته‌ای که در آخرین ال‌ کلاسیکو بیش از پیش نظر هر بیننده‌ی تلویزیونی را به خود جلب می‌کرد، حضور ملموس‌تر تکنولوژی و فناوری‌های نوین در پخش لحظات حساس بازی بود. همان‌طور که اشاره کردیم، ال‌ کلاسیکو بزرگ‌ترین و پربیننده‌ترین دیدار باشگاهی در سطح جهان است، به‌طوری که دیدار روز گذشته در بیش از ۱۸۲ کشور جهان به‌صورت زنده پخش شد.

برای اینکه تجربه‌ی تماشای این بازی بزرگ بسیار متفاوت‌تر و لذت‌‌بخش‌تر از سایر دیدارهای باشگاهی باشد، تمهیداتی اندیشده شده بود تا با بهره‌گیری از آخرین دستاوردهای فناوری بتوان نمایی جدید از صحنه‌های حساس را طی این بازی به نمایش گذاشت. از جمله‌ی تغییرات اعمال‌شده باید به اختصاص دو دوربین به هر یک از ستارگان دو تیم اشاره کرد. در دیدار روز گذشته، لئو مسی، ستاره‌ی آرژانتینی بارسلونا و کریس رونالدو، ستاره‌ی پرتغالی رئال مادرید هر یک توسط دوربینی اختصاصی تعقیب می‌شدند تا کوچک‌ترین حرکات آن‌ها در طول بازی از دید بینندگان پنهان نماند. البته مسی و رونالدو تنها افرادی نبودند که دوربین اختصاصی همیشه چشم روی آن‌ها داشت، بلکه ارنستو والورده و زین‌الدین زیدان به‌عنوان مربیان دو تیم نیز در طول بازی توسط دو دوربین اختصاصی زیر نظر بودند.

یکی از دلایلی که باعث شده است تصاویر تلویزیونی تهیه‌شده از بازی‌های لالیگا و مخصوصا ال‌ کلاسیکو بهبود یابد، دخالت مستقیم سازمان لالیگا در روند فیلم‌برداری و تصویربرداری است. این برای دومین فصل پیاپی است که لالیگا راسا کار فیلم‌برداری را در دست می‌گیرد؛ حال آنکه پیش از این شبکه‌های تلویزیونی این وظیفه را بر عهده داشتند. لالیگا برای پوشش هر چه بهتر این بازی در کنار استفاده از بهترین کیفیت پخش ممکن، فناوری‌های فیلم‌برداری زمینی و هوایی متعددی به کار گرفته بود که در ادامه به‌صورت فهرست‌وار آن‌ها را اسم خواهیم برد و در ادامه به تشریح عملکرد و وظیفه‌ی هریک خواهیم پرداخت:

فیلم‌برداری با هلیکوپتر
فیلم‌برداری 4K با بیش از ۳۰ دوربین
یک دوربین هوایی بر فراز ورزشگاه
فناوری ۳۶۰ درجه‌ی صحنه‌های آهسته‌ی اینتل
دیوار لیزری
نمای مجازی از دید بازیکن
فناوری در ال کلاسیکو

فیلم‌برداری با دوربین هوایی
دوربین هوایی یا همان دوربینی که در ایران با نام دوربین عنکبوتی می‌شناسیم، وظیفه‌ی حرکت با توپ در زمین را دارد و تصاویری ثبت می‌کند که حتی حاضرین در ورزشگاه نیز نمی‌توانند از آن زاویه‌ شاهد تعاملات بازیکنان با یکدیگر و توپ باشند. همان‌طور که از نام این دوربین برمی‌آید، با اتصال کابل‌ به آن، امکان حرکت آزادانه فراهم می‌آیدو دوربین به‌راحتی قادر است با حرکت در کل زمین، تصاویر مورد نظر خود را ثبت کند. ارتفاع معمول این دوربین از سطح زمین ۲۱ متر است و در مواقع خاصی نظیر ضربات ایستگاهی می‌تواند به کمتر از ۳ متر از سطح زمین کاهش پیدا کند تا بینندگان تلویزیونی نمایی بی‌بدیل از صحنه را به نظاره بنشینند.

صحنه آهسته با فناوری ۳۶۰ درجه اینتل
لالیگا با کمک اینتل، از تکنولوژی بسیار جذابی برای پخش صحنه‌های آهسته استفاده می‌کند. در بازی دیروز برای داشتن بهترین خروجی ممکن از سیستم صحنه آهسته‌ی ۳۶۰ درجه‌ی اینتل، ۳۸ دوربین حول زمین و در طبقه‌ی دوم ورزشگاه سانتیاگو برنابئو نصب شده بود تا هر حرکتی در زمین با کوچک‌ترین جزئیات و بهترین نمای ممکن ثبت شود. سرورهای بسیار قدرتمند مبتنی بر پردازنده‌های اینتل با دریافت تصاویر ثبت‌شده و پردازش آن‌ها، این امکان را در اختیار کارگردان تلویزیونی قرار می‌دهند تا بهترین زاویه‌ی دید را برای صحنه‌ی مورد نظر انتخاب و صحنه را پخش کند.

لالیگا این تکنولوژی را برای اولین بار در ال‌ کلاسیکوی فصل ۲۰۱۶-۲۰۱۷ در نیوکمپ مورد استفاده قرار داد. نیوکمپ و سانتیاگو برنابئو اولین ورزشگاه‌هایی در اروپا بودند که فصل پیش به این فناوری بسیار جالب توجه تجهیز شدند. دو ورزشگاه دیگری که در اسپانیا به این تکنولوژی مجهز شده‌اند، رامون سانچز پیس‌خوان تیم سویا و  واندا متروپولیتانوی اتلتیکو مادرید هستند.

دیوار لیزری
دیوار لیزری را در واقع باید یک فناوری مبتنی بر دوربین‌های ۳۶۰ درجه‌ی اینتل بدانیم. استفاده از فناوری پخش صحنه‌های آهسته به‌صورت ۳۶۰ درجه اینتل می‌تواند از طریق ایجاد یک دیوار لیزری، قرار گرفتن بازیکنان در موقعیت آفساید را به‌خوبی نمایش دهد.

نمای مجازی از دید بازیکن
از جمله‌ی قابلیت‌های دیگری که در ال‌ کلاسیکو و به‌خصوص گل اول بارسلونا شاهد نمایش آن بودیم، فناوری جدیدی با نام نمای مجازی از دید بازیکن (Be The Player Camera) است. اینتل با بهره‌گیری از دوربین‌های مخصوص ۳۶۰ درجه که حول ورزشگاه تعبیه شده، سیستمی توسعه داده است که در لحظات حساس می‌تواند نمای پیشِ روی بازیکن را شبیه‌سازی کند.

استفاده از پایدارنما یا استدی‌کم
پایدارنما در واقع یک سیستم تثبیت‌کننده‌‌ی فیزیکی است که دوربین روی آن قرار می‌گیرد و امکان فیلم‌برداری بدون لرزش در حرکت را فراهم می‌کند. با استفاده از استدی‌کم می‌توان بدون ترس از لرزش ایجادشده به علت حرکت یا بالا و پایین شدن دوربین، به فیلم‌برداری پرداخت.

استدی‌کم یا پایدارنما این قابلیت را فراهم می‌کند تا فیلم‌بردار دقیقا صفحه‌ای را که می‌بیند برای کاربران پخش کند. همچنین در مواردی که بازیکنان به کنار زمین نزدیک می‌شوند یا از زمین بیرون می‌روند، می‌توان با استفاده از این پایه‌، بدون لرزش و مشکلی بهترین تصویر خروجی را دریافت کرد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.