بازار سرمایه

January 3, 2018
13:27 چهارشنبه، 13ام دیماه 1396
کد خبر: 86944

بیش از 70درصد کسب‌و‌کارهای جهان در حوزه اینترنت اشیا است

به گفته محققان، باوجودآنکه برخی کسب‌و‌کارها نگران بازگشت سرمایه‌های خود از حوزه اینترنت اشیا هستند، امروزه بیش از 70درصد کسب‌و‌کارهای جهان داده‌های مربوط به اینترنت اشیا را گردآوری می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود بخش بزرگی از سازمان‌ها طی سال آینده بودجه بیشتری را به مواردی مانند تحلیل و امنیت این داده‌ها اختصاص دهند.

اینترنت اشیا امروزه در بسیاری از کشورهای جهان موردتوجه جدی قرارگرفته است، همچنین بسیاری از پروژه‌های منطقه اروپا حاکی از شوق آن‌ها از ورود به حوزه اینترنت اشیا و تکنولوژی‌ها و دانش‌های مرتبط با آن است، چنانچه سال 2016،سازمان‌ها در سراسر جهان737 میلیارد دلار صرف سخت‌افزار، نرم‌افزار، خدمات و اتصال‌پذیری اینترنت اشیا کرده‌اند،  طبق پیش‌بینی‌ها،مخارج اینترنت اشیا تا 2020 به 1.29 تریلیون دلار خواهد رسید.

به‌منظور توسعه در حوزه اینترنت اشیاء، یک استارتاپ اولین شبکه Li-Fi را در کنگره جهانی موبایل رونمایی کرد،  این سیستم که بجای امواج رادیویی از نور نامرئی برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کند تا 45Mbps را پشتیبانی کرده و تا چند ماه آینده برای استفاده در خانه‌ها و دفاتر کار به بازار عرضه خواهد شد. برای استفاده از این شبکه  می‌باید دانگل USB آن را به دستگاه متصل کرد.

طبق برآوردها، از جولای ۲۰۱۷ تاکنون حدود ۵۱٫۷ درصد از جمعیت جهان به نحوی به اینترنت دسترسی دارند و این میزان در کشورهای درحال‌توسعه به‌صورت تصاعدی روبه‌رو است.

همچنین شرکت Bishop Fox توانسته پهپادی بسازد که وقتی روی پشت‌بام ساختمان می‌نشیند، مانند یک کامپیوتر محلی عمل می‌کند و قادر است شبکه داخلی آن ساختمان را هک کند. ساخت این پهپاد هزینه زیادی نیاز ندارد و می‌توان آن را به بلوتوث، شبکه نسل سه و غیره نیز مجهز کرد.

در گزارشی اعلام شد، بااینکه رمزگذاری، از داده‌های آنلاین و حریم خصوصی شما حفاظت می‌کند اما درعین‌حال، باعث مخفی شدن بدافزارها نیز می‌شود، تا 2019 بیش از 80درصد ترافیک وب سازمان‌ها رمزگذاری خواهد شد. درنتیجه، تیم‌های IT با ترافیک سنگینی مواجه خواهند شد که بدون فناوری رمزگشایی نمی‌توانند از محتوای آن آگاه شوند.

به گفته گارتنر، با رواج استفاده از HTTPS، نیمی از کمپین‌های بدافزاری در 2019 از رمزگذاری برای پنهان کردن فعالیت‌های فرمان‌وکنترل، تحویل بدافزار یا رخنه به داده‌ها استفاده خواهند کرد. این در حالی است که بیش از 80% سیستم‌های امنیتی نمی‌توانند این تهدیدات را شناسایی کنند یا جلوی آن‌ها را بگیرند. گارتنر معتقد است تا 2020، بیش از 60% سازمان‌ها قادر به رمزگشایی کارامد ترافیک HTTPS نخواهند بود.

به نقل از گارتنر، تا 2020 بیش از 25% حملات شناخته‌شده به سازمان‌ها به اینترنت اشیا (IoT) مربوط خواهد بود. این در حالی است که تنها 10درصد از بودجه امنیت IT به این حوزه تخصیص داده می‌شود.

ارتش آمریکا و سامسونگ در تلاش‌اند تا با همکاری یکدیگر شبکه بی‌سیم 5G پرسرعت، کم‌تأخیر، ارزان‌تر و با امنیت بیشتری را بسازند. به‌این‌ترتیب، می‌توان از سطوح بالاتری از رمزگذاری بهره‌مند شد، بدون اینکه سرعت اتصال کاهش یابد.

روز نوآوری در مالزی با سرمایه‌گذاری هوای برای سومین سال با حضور ۲۰۰ تن از مسئولین عالی‌رتبه این کشور، مدیرعامل هواوی و نمایندگان شرکت‌های فناوری از سراسر منطقه آسیا- اقیانوسیه برگزار شد. این رویداد که با همکاری وزارت صنعت و بازرگانی بین‌الملل مالزی، سازمان اقتصاد دیجیتال مالزی، و شورای کسب‌وکار مالزی و چین، در کوالالامپور برگزار می‌شود، راهکارهای دگردیسی دیجیتال را در این منطقه بررسی می‌کند. مشابه این رویداد در مونیخ، مکزیک، دبی، سنگاپور و چین نیز برگزار خواهد شد.

ناسا و شرکت تاکسی آنلاین «اوبر» قصد دارند با همکاری یکدیگر تاکسی‌های پرنده را به واقعیت مبدل سازند. اوبر درحال‌توسعه نرم‌افزاری است که می‌تواند مسیرهای این تاکسی‌ها را مدیریت کند و تصمیم دارد تا 2020 در دالاس، دبی و لس‌آنجلس شبکه تخصصی برخاستن و فرود وسایل نقلیه هوایی را راه‌اندازی کند که مبتنی بر تقاضا است. گفته می‌شود اوبر با مشکلات و مسائل قانونی زیادی روبرو خواهد شد و باید ترافیک هلیکوپترها، هواپیماها و پهپادها را هم مدنظر داشته باشد. این شرکت برای این پروژه، تعداد کارکنانش را دو برابر خواهد کرد.

کارشناسان حوزه انرژی معتقدند فناوری blockchain می‌تواند پیچیدگی‌ها و مشکلات مدیریت داده‌ها در حوزه توزیع برق را رفع کند. در چنین سیستمی، همسایه‌ها می‌توانند به سادگی به تبادل انرژی با یکدیگر بپردازند و شبکه‌های محله‌ای توزیع برق ایجاد کنند. در این راستا، شرکت Power Ledger محصولی به نمایش گذاشته که به عنوان مثال می‌تواند با استفاده از یک سیستم اشتراکی پنل‌های خورشیدی و باتری‌های ذخیره‌سازی، ساختمان یک آپارتمان را به یک شبکه برق کوچک تبدیل کند. شرکت LO3 Energy نیز یک شبکه برق کوچک محله‌ای در بروکلین راه‌اندازی کرده است.

یک بنیاد غیرانتفاعی تازه‌تأسیس بین‌المللی بنام EWF به‌تازگی blockchain خود را عرضه کرده که مختص حوزه انرژی ساخته‌شده است. این شبکه‌ی مبتنی بر اتریوم، بستری برای تست کاربردهای جدید و امیدبخش blockchain خواهد بود. این تیم کار خود را با کاربردهایی مانند رهگیری گواهینامه‌های انرژی تجدیدپذیر آغاز خواهد کرد. اما در بلندمدت، خانه‌ها و ساختمان‌ها مجهز به نرم‌افزارهایی می‌شوند که به صورت خودکار و بر مبنای قیمت بلادرنگ، برق را روی شبکه سراسری می‌فروشند یا می‌خرند.

توسعه‌دهندگان blockchain در رده‌بندی داغ‌ترین مهارت‌ها در بازار کار، با رشد 200 درصدی نسبت به سال گذشته، جایگاه دوم را کسب کرده‌اند. در رتبه سوم، توسعه‌دهندگان بیت‌کوین قرار دارند که با blockchain در ارتباط است.جایگاه اول به متخصصان روباتیک اختصاص‌یافته است.

طبق گزارشی، در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری روی ارزهای مبتنی بر رمزنگاری در بازار تا 172 میلیارد دلار افزایش‌یافته است که بیش از نیمی از کل آن (یعنی 94 میلیارد دلار) به بیت‌کوین اختصاص دارد.

بنا بر پیش‌بینی فارس‌تر، در 2018 بیش از 50 درصد سازمان‌های دنیا حداقل به یک پلت‌فرم کلاد عمومی متکی خواهند بود تا بتوانند موفق به دگردیسی دیجیتال شوند و رضایت مشتریان خود را جلب کنند.

طبق پیش‌بینی IDC، تا ۲۰۱۹ حدود ۶۰درصد مدیران IT، با استفاده از کلاد، موبایل و DevOps، پلت‌فرم‌های جدیدی برای برنامه‌های کاربردی و زیرساخت‌های خود ایجاد می‌کنند و راه را برای تسریع دگردیسی دیجیتال در سازمان خود باز می‌کنند.

اخیراً، کاخ سفید برنامه نهایی خود را جهت مدرن‌سازی IT با تمرکز روی امنیت، سرعت بخشی به استفاده از کلاد تجاری، حذف موانع سر راه پذیرش کلاد و پاک‌سازی سازمان‌ها از فناوری‌های منسوخ‌شده در سازمان‌های آمریکا منتشر کرده است. هدف از این برنامه که قرار است از اول ژانویه 2018 عملی شود، حرکت به سمت زیرساخت‌های امن‌تر و مقرون‌به‌صرفه تر است.

به گفته گارتنر تا 2020، هوش مصنوعی بیشتر از اینکه مشاغل را از بین ببرد، شغل ایجاد خواهد کرد. طی چند سال آتی، هوش مصنوعی در بخش‌های عمومی، بهداشت‌ودرمان و آموزش مشاغلی را به وجود خواهد آورد. مشاغل بخش تولید بیش از سایرین به‌واسطه هوش مصنوعی حذف خواهند شد. گارتنر پیش‌بینی کرد تا 2021، این فناوری 2.9 تریلیون دلار ارزش برای کسب‌وکارها تولید کند و 6.2 میلیارد ساعت به بهره‌وری کارکنان بیفزاید.
 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.