فناوری

January 12, 2018
10:55 جمعه، 22ام دیماه 1396
کد خبر: 87201

سرمایه گذاری هیوندای در زمینه‌ی تاکسی‌ اینترنتی

غول خودروسازی کره‌ی جنوبی در نظر دارد از طریق همکاری با شرکت گرب، به بازار تاکسی‌ اینترنتی در جنوب‌ شرق آسیا نفوذ کند.

شرکت خودروسازی کره‌ای هیوندای تصمیم دارد در شرکت تاکسی اینترنتی گرب (Grab) که در جنوب شرق آسیا فعالیت می‌کند دست به سرمایه‌گذاری بزند. با توجه تنش‌های دیپلماتیک بین سئول و پکن، هیوندای می‌خواهد با سرمایه‌گذاری در این شرکت، وابستگی خود به بازار چین را کاهش دهد.

جنوب شرق آسیا پس از چین و ایالات متحده، بزرگ‌ترین بازار تاکسی‌ اینترنی است و این سرمایه‌گذاری باعث محکم شدن جای پای هیوندای در این بازار خواهد شد. شرکت سنگاپوری گرب که در زمینه‌ی سفارش تاکسی و خودروهای شخصی فعالیت می‌کند، هم‌اکنون در هشت کشور جنوب شرق آسیا به فعالیت می‌پردازد. لی سانگ-هیون از شرکت مدیریت مالی IBK Securities، می‌گوید:

این سرمایه گذاری موجب گسترش فعالیت هیوندای در این ناحیه خواهد شد و واکنشی است به آینده‌ی بازار حمل و نقل

پس از ابراز نارضایتی چین نسبت به اقدام کره‌ی جنوبی جهت میزبانی از سیستم‌های دفاع موشکی ایالات متحده در کره، شرکت‌های کره‌ای هدف اقدامات متقابل چین قرار گرفتند و این مسئله باعث شده است هیوندای توجه خود را به کشورهای جنوب شرق آسیا معطوف سازد. بازار ۵۰۰ میلیون نفری این ناحیه تحت سلطه‌ی خودروسازان ژاپنی است؛ درحالی‌که هیوندای توجه خود را به بازار چین و ایالات متحده معطوف کرده است.

هیوندای در تلاش است در زمینه‌ی آینده‌ی حمل و نقل خود را به رقبایش نزدیک سازد؛ به نظر می‌رسد نوآوری‌هایی نظیر تاکسی‌ اینترنتی و خودروهای خودران آینده‌ی بازار حمل و نقل را شکل خواهند داد.

هیوندای در ایالات متحده و اروپا خدمات اشتراک خودرو ارائه می‌کند؛ اما در عین حال شرکت‌هایی مانند تویوتا و جنرال‌موتورز در حال همکاری با تاکسی‌های اینترنتی هستند و این شرکت کره‌ای در این زمینه فعال نیست.

هیوندای و گرب اعلام کرده‌اند که مشترکا خدمات خود را در جنوب‌ شرق آسیا گسترش خواهند داد و در این مسیر از خودروهای دوست‌دار محیط زیست هیوندای همچون خودروی الکتریکی آیونیک (IONIQ) استفاده خواهند کرد. در عین حال این دو شرکت از اعلام مبلغ سرمایه‌گذاری هیوندای خودداری کرده‌اند.

هفته‌ی گذشته نیز هیوندای اعلام کرد که برای اولین بار می‌خواهد با استارتاپ آمریکایی اورورا در زمینه‌ی فناوری خودروهای خودران همکاری کند. این همکاری نشان‌دهنده‌ی تغییر استراتژی سنتی هیوندای مبنی بر توسعه‌ی فناوری‌ها در این شرکت است.

همکاری میان هیوندای و گرب در حقیقت بخشی از تلاش گرب برای جذب سرمایه‌ی ۲.۵ میلیارد دلاری است. گرب پیش از این با شرکت چینی Didi Chuxing، سافت‌بانک ژاپن و یکی از زیرمجموعه‌های تویوتا موسوم به Toyota Tsusho نیز دست به همکاری زده بود.

معاون ارشد شرکت کره‌ای هیوندای، چونگ ای‌-سان، روز چهارشنبه اعلام کرد قصد دارد یک کارخانه‌ی خودروسازی در جنوب شرق آسیا دایر کند. احتمالا این کارخانه در اندونزی یا ویتنام بنا خواهد شد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.