امنیت

January 17, 2018
14:57 چهارشنبه، 27ام دیماه 1396
کد خبر: 87335

افزونه های آلوده کروم نیم میلیون نفر را دچار مشکل کرد

گوگل مجبور به حذف چهار افزونه آلوده مرورگر اینترنتی کروم شد که برای رایانه های کاربران مشکلات امنیتی ایجاد می کردند.

بررسی ها نشان می دهد افزونه های یادشده بیش از نیم میلیون بار از فروشگاه کروم وب استور بارگذاری و نصب شده اند و ضعف و آسیب پذیری عمدی آنها می تواند کاربران را دچار مشکل کرده باشد.

اولین بار محققان امنیتی شرکت آیسبرگ مشکل یادشده را شناسایی کردند و با بررسی ترافیک افزونه های یادشده متوجه شدند از آنها برای انتقال ناخواسته کاربران به سایت های نمایش دهنده انبوهی از تبلیغات اینترنتی استفاده می شود.

این افزونه ها که  Nyoogle، Stickies،  Lite Bookmarks، HTTP Request Header نام دارند رایانه های آلوده شده را به سایت های تبلیغاتی هدایت می کنند. این سایت ها معمولا از محل کلیک کاربران بر روی لینک های تبلیغاتی کسب درآمد می کنند.

تحقیقات جدی تر نشان داده که افزونه های یادشده برای جاسوسی از رایانه های کاربران هم مورد استفاده قرار می گیرند و لذا کاربران باید هر چه سریعتر آنها را از روی رایانه های خود حذف کنند. برخی کدهای جاوااسکریپت مخفی شده در این چهار افزونه به همین منظور طراحی شده اند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.