فناوری

January 19, 2018
14:56 جمعه، 29ام دیماه 1396
کد خبر: 87368

راه‌اندازی پروتکل WPA۳ با قابلیت‌های امنیتی جدید توسط اتحادیه‌ی Wi-Fi Alliance

اتحادیه‌ی Wi-Fi Alliance بالاخره نسل بعدی پروتکل امنیتی بی‌سیم یعنی WPA۳ را معرفی کرد.

پروتکل WPA۳ جایگزین پروتکل WPA۲ خواهد شد؛ WPA۲ پروتکل امنیت شبکه است که حداقل ۱۵ سال است به وجود آمده وروزانه توسط میلیاردها دستگاه بی‌سیم از جمله تلفن‌های هوشمند، رایانه‌های همراه، و دستگاه‌های اینترنت اشیاء به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با این حال، WPA۲ مدت زیادی است که به خاطر آسیب‌پذیری امنیتی شبکه‌های وای‌وای رمزنگاری نشده که به تمام کسانی که در یک شبکه‌ی وای‌فای مشترک هستند، اجازه می‌دهد تا ارتباطات سایر دستگاه‌ها را محدود کنند، به عنوان یک پروتکل ناامن در نظر گرفته می‌شود.

مهم‌تر از همه، اخیرا مشخص شده است که WPA۲ در برابر حمله‌یKRACK  آسیب‌پذیر است؛ این حمله به مهاجمان اجازه می‌دهد تا ترافیک وای‌فای که بین رایانه‌ها و نقاط دسترسی جریان دارند را متوقف کرده و رمزگشایی کنند.

استاندارد جدید امنیتی وای‌فای، که در اواخر سال جاری برای دستگاه‌‌های بی‌سیم سازمانی و شخصی در دسترس قرار خواهد گرفت، قابلیت‌های حریم شخصی و امنیتی بهبودیافته‌ای را ارائه می‌دهد.ssss

•پروتکل WPA۳ با رمزنگاری داده‌های شخصی در شبکه‌های باز، حریم شخصی کاربر را بهبود می‌بخشد.

 

•پروتکل WPA۳ همچنین برای حملات جست‌وجوی فراگیر راه‌کارهای حفاظتی ارائه خواهد داد، این پروتکل به نفوذگران اجازه نمی‌دهد که با استفاده از گذرواژه‌هایی که غالبا مورد استفاده قرار می‌گیرند، چندین بار تلاش کنند تا به یک حساب کاربری وارد شوند.

 

•پروتکل WPA۳ همچنین راه‌کارهای امنیتی ساده‌شده‌ای را برای دستگاه‌هایی مانند اینترنت اشیاء که هیچ نمایشگری برای پیکربندی تنظیمات امنیتی ندارند، ارائه‌ می‌دهد.

 

•در نهایت، برای حفاظت از کاربران شبکه‌های وای‌فای باز، مانند دولت‌ها، سازمان‌های صنعتی و دفاعی، که نیازمندی‌های امنیتی بالاتری دارند، یک مجموعه‌ی امنیتی ۱۹۲ بیتی ارائه خواهد شد.

 

جو هافمن، از SAR Insight & Consulting گفت: «فناوری‌های امنیتی وای‌فای احتمالا تا چندین دهه وجود خواهند داشت، بنابراین مهم است که این فناوری‌ها به طور مداوم به‌روزرسانی شوند تا اطمینان حاصل شود که نیازهای صنعت وای‌فای را برآورده می‌کنند. وای‌فای در حال پیشرفت و تکامل است تا بتواند همان‌طور که نیازهای صنعت افزایش می‌یابد، سطح بالای امنیت خود را حفظ کند.»

 

از آن‌جا که سخت‌افزارها برای استفاده از پروتکل امنیتی WPA۳ باید توسط اتحادیه‌ی Wi-Fi Alliance تایید شودند، این استاندارد امنیتی جدید یک شبه وارد بازار نخواهد شد.

 

ممکن است برای سازندگان دستگاه‌ها ماه‌ها طول بکشد تا بتوانند از این استاندارد امنیتی بی‌سیم جدید پشتیبانی کنند، اما اتظار می‌رود اولین دستگاه‌های دارای پروتکل WPA۳ تا اواخر سال جاری وارد بازار شوند. هنوز اطلاعات بیشتری درباره‌ی WPA۳ منتشر نشده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.