بازار سرمایه

January 22, 2018
11:16 دوشنبه، 2ام بهمنماه 1396
کد خبر: 87437

رشد سرمایه‌گذاری IT در سال ۲۰۱۸

صنعت IT در سال‌های اخیر روند رشد نسبی را تجربه کرده است و تمایل سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری و حضور در این صنعت هم این موضوع را تایید می‌کند.

جدیدترین بررسی‌های انجام شده از سوی موسسه تحقیقاتی گارتنر در این مورد نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری جهانی در صنعت IT در سال ۲۰۱۷ رشد سالانه ۵/ ۴ درصدی داشته است و انتظار می‌رود حجم این سرمایه‌گذاری در سال جدید میلادی به ۷/ ۳ تریلیون دلار برسد.

«جان دیوید لاولاک» یکی از کارشناسان گارتنر در این مورد می‌گوید: «رشد سرمایه‌گذاری جهانی در IT در سال ۲۰۱۷ سرعت بیشتری گرفت و انتظار می‌رود همچنان تا چند سال آینده هم ادامه داشته باشد. با این حال بعضی معتقدند برگزیت یا خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا می‌تواند تاثیر زیادی بر بازار ارز بگذارد و به این ترتیب بازارهای مختلفی را تحت تاثیر قرار بدهد.  صرف‌نظر از این اتفاق، همچنان کسب‌وکارها و بنگاه‌های تجاری به سرمایه‌گذاری در صنعت IT خوش‌بین هستند. به گزارش دنیای اقتصاد، پروژه‌های مختلف در حوزه‌های کسب‌وکارهای دیجیتالی، بلاک‌چین‌ها، اینترنت اشیا و بزرگ داده‌ها معمولا بیشترین بازده و سوددهی را دارند و به همین دلیل بیشترین توجهات سرمایه‌گذاران را به خودشان جلب می‌کنند.» نرم‌افزارهای تجاری همچنان رشد خوبی در میان دیگر بخش‌های این صنعت دارند. بررسی‌های گارتنر نشان می‌دهد که پیش‌بینی می‌شود سرمایه‌گذاری جهانی در بخش نرم‌افزار در سال ۲۰۱۸ رشد سالانه ۵/ ۹ درصدی خواهد داشت و با رشد سالانه ۴/ ۸ درصدی در سال ۲۰۱۹ به مجموع ۴۲۱میلیارد دلار خواهد رسید. انتظار می‌رود سازمان‌ها سرمایه‌گذاری خود در نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های تجاری را در سال جدید میلادی افزایش داده و از این نرم‌افزارها برای توسعه بیشتر کسب‌وکارهاشان بهره ببرند.

پیش‌بینی می‌شود که سرمایه‌گذاری در بخش دستگاه‌ها در سال ۲۰۱۸ رشد ۶/ ۵درصدی را تجربه کند. این بخش برای اولین بار بعد از دو سال رشد سالانه را در میزان سرمایه‌گذاری تجربه کرده است. درواقع هزینه صرف شده از سوی کاربران برای خرید گوشی‌های موبایل تاثیر قابل توجهی بر این روند رشد داشته است. این در حالی است که در یک‌سال اخیر متوسط قیمت فروش گوشی‌های موبایل افزایش نسبی داشته است. از طرف دیگر تمایل به خرید کامپیوترهای شخصی در سال ۲۰۱۸ ثابت خواهد بود و چندان تفاوتی با سال گذشته میلادی نخواهد داشت. لاولاک معتقد است که رشد و توسعه حوزه‌های کلیدی در صنعت IT، افزایش سرمایه‌گذاری جهانی در این صنعت را تا چند سال آینده تضمین می‌کند. او می‌گوید: «براساس پیش‌بینی‌های ما در گارتنر، هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۱ فرصت‌های شغلی و سرمایه‌گذاری تا سقف ۹/ ۲ تریلیون دلار را ایجاد خواهد کرد که این رقم برابر با اشتغال‌زایی تا ۲/ ۶ میلیون ساعت کار خواهد بود.»

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.